Finn Erik Startet 15.Mai.2010 Del på Facebook Startet 15.Mai.2010 Som det framgår av tittelen har jeg en liten lekasje mellom lokket og sjøvannfilterhuset på den en av motorene Volvo Penta KAD 32. Jeg kan ikke se noen skade/sprekk i lokket.Tettingen foregår vel i det lille plastlokket under som ligger på toppen av "filterkoppen"? Om jeg skrur lokket veldig hardt til stopper dryppingen, men det skal vel ikke skrues så veldig hardt til? På den andre motoren trenger jeg på langt nær å skru lokket så hardt til. Finner ikke noen pakning under noen av lokkene, eneste pakningen jeg kan se er den som sitter rundt kanten på "filterkoppen" inne i huset. Er det noen her inne som har vært borti samme problemet og funnet en løsning? Har nå byttet om lokkene for å se om problemet flytter til den andre motoren.... I så tillfelle er jo løsningen å kjøpe et nytt lokk..... Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 15.Mai.2010 Del på Facebook Svart 15.Mai.2010 Jeg opplevde dette på min tidligere kad 32. Pakningen så helt fin ut,som ny faktisk. Kjøpte ny pakning,og da ble det tett.Så det nok pakningen som er synderen,selvom den ser fin ut. Husker ikke hva jeg betalte,men dyr var den ikke. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2010 Del på Facebook Svart 15.Mai.2010 Injektor havari ? Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 15.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2010 Mener du den pakningen som ligger rundt i overkant av den hvite filterkurven beauty of aqua..? Injektor havari.....Dette må du utdype Bitteliten..... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 15.Mai.2010 Del på Facebook Svart 15.Mai.2010 (redigert) Det lokket skal skrues til noe inni hæl**te hardt :-) Hvis det drypper derfra, treffer det dynamoreimen og forstøves pga farten på reimen. Dette saltvannstøves suges inn i generatoren din, og den dauer etter en stund. Samme konstruksjon på KAD44 også. Eneste rådet fra Vallø Motor var ".. skru det skikelig hardt fast, såp holder den seg...." Tror Bitteliten var en smule ironisk.... mvh Bavaria32sport med 2 x KAD32 Redigert 15.Mai.2010 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Eureka Svart 15.Mai.2010 Del på Facebook Svart 15.Mai.2010 Nå vet jeg ikke hvordan det filteret på KAD ser ut, men det høres veldig likt ut som det som er på VP D6. Det finnes en tråd her om en liknende lekasje. Kraftigere lekasjer enn "dråpet" har forekommet på en og annen D6. Men da snakker vi om kraftig lekasje som oppstår ved ca 2000 omdreininger. Årsaken skal være at de to sirkelene som er under skrulokket på filteret presser ned mot den indre plata som tetter filteret. MEN den innerste sirkelen presser mere enn den ytterste og fører til at tettningsplata buler ned på midten og opp i ytterkant, og ved høyt trykk i filteret lekker det ut på sidene.. På helt nye D-motorer ser jeg at topplata på sjøvannsfilteret er erstattet med gjennomsiktig plate med 4 skrubolter på siden. Ser ut som en langt bedre løsning som gir mulighet for inspeksjon uten å skru av lokket. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 15.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2010 Er det nye filteret som står på D motorene mulig å montere på KAD motorer? Er det noen som har bilde av filteret som står på D motorer ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2010 Del på Facebook Svart 15.Mai.2010 Om jeg husker rett er filter huset på kad og D helt forskjellige. Jeg har tidligere lagt ut bilde at mine. Kan ikke poste det nå. Søk på filter og D serien Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 15.Mai.2010 Del på Facebook Svart 15.Mai.2010 Når du skrur av lokket,så ser du et flatt plastlokk som ligger oppå pakningen med trykk fra skrulokket. Det er pakningen som er under dette flate lokket jeg snakker om. Ikke bra at det lekker her i fra.Som en annen sier her så drypper det ned på dynamoen,men i tilleg så drypper det og ned på reimene,som "kaster" saltvannet rundt i motorrommet,som over tid kan skape rustproblemer Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Bitteliten Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Finn Erik Om du vil børd et være mulig å montere eksterne sjøvannfilter på motorene dine. Da tenker jeg på slike som er vanlig på aksel installasjoner. Gjennomsiktig lokk er veldig kjekt å ha. Også er de mer solide i konstruksjonen også. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Noe forslag til hvilke jeg evt. bør velge Bitteliten? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Har ikke kunnskap om hvem som leverer slike. Men har erfaring med bruk av slike, og det er grommere enn mine VP med gjennomsiktig glass. Jeg liker den "skuddsikre" kvaliteten av et filterhus i messing og herdet glasslok. Monter vingemuttere på lokket så rensere du sila på noen sekunder. Er ikke helt sikker på hvordan det kan funke med slanger og sånt fra drevet til impeller til filterhus. Men det er vel slik hos deg også at filteret sitter etter impelleren. Når du først er i gang med å trekke slanger kan du jo da også lage deg en 170 hesters lensepumpe ved å lage et T stykke på en av slangene og ha en slangestuss ned i bunnen av båten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.