Jump to content

Rens av gelcoat idag, ikke fornøyd! Noen erfaringer?

Skogens Konge

Recommended Posts

Hei hopp båtfolk!

Tok motet til meg og på med regntøyet idag i håp om å "fornye" gelcoaten på Hantoen vår.

Hadde kjøpt Hempels Gelcoat cleaner og fulgte anvisninger på boksen. Blandet pulveret til fin pasta, smurte på med svamp ( fuktet båten først) og lot det virke minst det som stod på boksen.

Resultatet ble ikke som jeg hadde håpet :headbang::headbang::headbang: Det hjalp LITT men ikke i nærheten av hva jeg håpet!

Ser fremdeles "gulfarging"/falming i gelcoaten...og jeg som hadde håpet det var ett mirakel som skulle skje!! :cheers_wine:

Er det bare å koste på seg en skikkelig rubbing og sette igang eller har dere andre tips?

Mulig båten er "smågul" i skroget i utgangspunktet men mener jeg ser "skjolder" av hvitere gelcoat noen steder og får jo da ett håp om at dette kan bli mye bedre enn det er....vet jo ikke hvor mye tid tidligere eiere har brukt på rubbing,polering osv osv.

Noen som har brukt samme middel med bedre resultat evt andre midler med bedre resultat? :cheers:

Mvh

Skogens Konge :)

jeg prøvde dette, men jeg brukte hempel teak cleaner, noe som er av samme type (oksalsyre)

Min gamle Oksø fra 1974 ble kritthvit og dønn strøken på overbygget. Kan jo hende teak cleaner inneholder mer oksalsyre enn gelcoat gleaner?

Han jeg kjøpte Gelcoatcleaneren av sa at de inneholdt samme stoffene, mulig han ikke vet nok om produktet selvfølgelig.

Fuktet du båten først?Hvor lenge lot du det virke og blandet du til en tykk pasta?

Mulig jeg har blandet den for tynn..smurte ihvertfall på skroget så det ble liggende som ett "belegg"....

Mvh

Skogens Konge :)

Jeg brukte Hempel på en Askeladden. Fuktet området først,siden brukte børste og pulver,gjordee dette i 3 omganger. Gelcoaten ble hvit men ripete,slik at jeg måtte våtslipe med 1200 og 2000,der etter maskinrubbet jeg 2 ganger og polerte 3..... Men så ble den også mer strøken enn da den var ny. Nå er det bare å vente i 2-3 uker så er den sikkert like gul,stygg skjoldete som alle andre Askeladder i gjenn :headbang:

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Hei !

Jeg har slit med samme problem i gjenom flere år . Oksidering og misfarging .

Har prøvd det som er anbefalt på markedet . Alt fra rubbing til rens uten ønsket resultat.

I år har jeg prøvd entype " vannsliping " som er beregnet for båt .

Vanvittig resultat .......Ser nesten nytt ut .

Gjenstår å se hvor lenge det holder.

Produktet heter Abralon vannsliping . Jeg slipet førs med Abralon 2000 etterpå gikk jeg over med 4000.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...