Jump to content

Ved kjøp av båt; selger leverer/ kjøper henter?

Kjellemann

Recommended Posts

At kjøper henter, er vel mest vanlig.

Er det langt unna ordner ny eier eventuell transport.

Det finnes selvfølgelig de som også leverer båten der hvor ny eier bor, men tror ikke det er så vanlig.

Det vikstigste er jo at handelen foregår riktig slik at begge blir fornøyd. Lurt å skriver en liten kontrakt for begge parter og ordne det økonomiske på rett måte.

:flag:

At kjøper henter, er vel mest vanlig.

....men selger kan jo gjerne være behjelpelig med organisering av frakt. Kjøper betaler frakt dersom ikke annet er avtalt. En grei deling om båten fraktes på egen kjøl kan jo være at selger leverer midtveis mellom salgssted og kjøpers hjemmehavn men i utgangspunktet betaler da kjøper selgers kostnader.

Disse tingene bør/må avtales i kontrakts form.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Takk for mange meninger.  

Saken er den at vi ikke har fått skrevet under kontrakten enda, fordi vi AVTALTE at selger skulle frakte båten på egen kjøl til vårt hjemsted ( og skulle da skrive under ved ankomst leveringsted).

Nå har det vært litt frem og tilbake, og for å gjøre det bra, reiste vi ned til et tettsted nærmt selgers hjemsted, for å møtes og gå et stykke sammen oppover. Pga. været var så utrygt, kunne vi ikke ta med båten hjem.

Vi måtte reise hjem til arbeid og familie.

Nå venter vi på neste utspill.

Synes det er veldig dumt, da gleden over ny båt er veldig god - og en da ikke skal kunne få begynne å nyte båtlivet.

Har vel tenkt at når selger ringer neste gang, tror jeg at jeg er fristet til å si at hvis ikke båten blir levert innen en bestemt dato/dag, så kan det bare være med hele båten.

Pga. jobb ( turnusjobb) og småbarn som skal finnes barnevakt til, så er det umulig å finne noen god løsning.

Avtalen var jo tross alt at selger skulle levere båten på vårt hjemsted!!!!!!

:nono:

Hva synes dere, kjære båtvenner??????

Hilsen

Kjellemann.        

Avtale er avtale... .

Hvis det er langt å seile så hadde imidlertid ikke jeg som selger seilt den til deg uten at kontrakt og det økonomiske var ordnet på forhånd.

Du kan jo dra til selger på enkleste måte, sjekke opp alt, skrive kontrakt og overføre penger.

Om du henter båten når godværet kommer, eller om selger bringer den blir jo det samme.

Er det et OK kjøp må du nok regne med at det også er andre kjøpere. Er du passiv og avventer for lenge er det jo ikke sikkert du får båten.

Good luck!

Jeg pleier ikke å betale for en vare før jeg har mottatt den, og i hvertfall ikke når det gjelder så store beløp som det her er snakke om.

Selger tilbød seg å frakte båten for egen kjøl uten at vi ba ham om det. Synes det var/er flott av selger - det har det aldri vært tvil om.

Men når vi reiser ned og legger ut flere tusen på reise og hotellovernatting ( fordi selger plutselig ikke kunne komme på avtalt sted den bestemte dagen), så mener jeg at jeg må få lov til å være litt sinna.  Vi hadde organisert oss med jobb og barnepass, slik at alt skulle ligge til rette for en fin overlevering.

Selger skulle følge oss litt oppover ( slik at vi skulle lære oss båten litt å kjenne).

Det kan nevnes at selger tilbød seg å komme opp med båten for å ta den på slipp her oppe, men da reiste vi ned til ham + fikk en takstmann ( som kostet noen tusen) til å reise ned for å ta en vurdering. Dette for å gjøre det lettere for selger.

Synes vi har prøvd å komme ham i møte og gjort det beste ut av det. Men føler nå at det blir handel med litt bismak.

I går kveld ba selger meg om å ha mobilen på  om natten ,slik at vi kunne holde kontakten når han var på vei oppover ( han skulle ringe idag tidlig ). Når jeg ringer ham noen timer senere, ligger han og sover hjemme!!!!!!

I kveld skulle han ringe, men har ikke ringt.

I morgen er det meldt knallvær, slik at han skulle kunne ha store muligheter til å gå opp med båten.

Nå velger jeg å være passiv; selger får ta neste utspill.

Jeg har ikke gjort et røverkjøp, men betalt endel for båten. Og  jeg er oppdratt til å holde det jeg lover.......    Selger har sagt at han er en ærlig mann som holder det han lover, så nå får vi se da!!!!!!!

Hva synes dere jeg bør gjøre????

Hjelp meg noen!!     Jeg føler jeg har gjort det som jeg kan, og er veldig redd for at handelen skal gå i vasken. Føler jeg har funnet drømmebåten; en båt jeg har sett etter lenge!

Hilsen

Kjellemann

Til kjellemann

Du spør om hva du bør gjøre, og her er min mening:

Jeg synes ikke du skal forholde deg passiv i denne saken. Man løser ikke problemet på den måten.

Du kan:

1) Gi selgeren en frist på noen dager til å levere båten, og dersom ikke båten er levert innen fristen blir det ingen handel.

2) Ringe selgeren å si at det ikke blir noe av.

:cheers:

Jeg pleier ikke å betale for en vare før jeg har mottatt den, og i hvertfall ikke når det gjelder så store beløp som det her er snakke om.

Jeg har ikke gjort et røverkjøp, men betalt endel for båten. Og  jeg er oppdratt til å holde det jeg lover.......    Selger har sagt at han er en ærlig mann som holder det han lover, så nå får vi se da!!!!!!!

Hjelp meg noen!!     Jeg føler jeg har gjort det som jeg kan, og er veldig redd for at handelen skal gå i vasken. Føler jeg har funnet drømmebåten; en båt jeg har sett etter lenge!

Med mindre du ikke har betalt håndpenger (som også er helt vanlig før man har skrevet kontrakt) synes jeg du skal la denne båten få lov til å gå til noen andre.

Bakgrunnen for at jeg mener dette er at selger tydelig har bevist at han ikke holder det han lover. Hva om det da er noe feil med båten og du skal reklamere? Jeg er sikker på at du finner drømmebåten din et annet sted

Jeg er også oppdratt til å holde det jeg lover - men jeg har erfart at det ikke er alle andre som er det. De andre lar jeg få lov tilå leve sitt eget liv uten at jeg har noe med dem å gjøre.

Hvordan gikk dette, Kjellemann? Har du fått båten, eller har du hevet kjøpet? Hadde vært artig om du holdt oss oppdatert, for denne historien kan være nyttig å kjenne til også for oss andre her på baatplassen.

Heisann allesammen!     :flag:    :flag:

I kveld er jeg en lykkelig CAPTEIN; drømmebåten er omsider kommet til sin plass i båthavnen hjemme. Det var virkelig godt å endelig ha fått den hjem!!!!!   :lol:

I kveld har nærmeste familie vært å beskuet "det nye familiemedlemmet" og konklusjonen var enstemmig:  Det er en drømmebåt.   :rolleyes:

Dere kan tro det var mange som var misunnelige; men de får selvsagt mange muligheter til å nyte båten de også. Er det familiebåt, så er det familiebåt he.he......

Ha en riktig god natt til dere alle!    :puke:

Hilsen

Kjellemann - en meget lykkelig Kjellemann.........!  :puke:

Gratulerer, hyggelig og høre at det ble handel. Alltid godt å få 'skibet' hjem.

Håper at båten svarer til forventningene og at det ikke dukker opp ubehagelige overraskelser.

Skal prøve å få tatt bildene og sende deg om ikke lenge, så kan du jo se om det er noe du også vil sette igang med.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...