Jump to content

Skipper fruen

steinar.xo

Recommended Posts

Etter 30 år i båt ser jeg at "far" er skipper.

Er damer spesielt dårligere til og føre båt , eller de dårliger til og skjelle ut gubben når dregge ikke blir kastet ut på rett sted.

Jeg tråkker i C4 her, men har sett damer som kan føre båt like godt, om ikke bedre en selvgode gubber....

HVORDAN ER DET HOS DERE?

Skibsplast 550 - 90 Suzuki

Otto's 19 - 85 Suzuki

Joda 7500 - 66 Yanmar, snart med vimpel........

Kjøre båt er gøy ! Utpå fjorden kjører kona ved behov eller etter eget ønske :smiley:

Allt vedlikehold og alle reparasjoner må eg ta. Så også evt skader etter landkjenning. Så derfor har eg førsteretten til å lage de. Nemlig. Men vi er ferske på sjøen, så kona er ikkje trygg nok føler ho. Håper det kommer, så eg og kan gå på do innaskjærs :giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

hehe, spurte fruen i sofaen her nå. Hun mente det var en manne greie. Båt og motor, brom brom. Vår baby. Hun mente jeg hadde påpekt en rekke ting hun hadde gjort feil :lol: Så spurte hun, hvorfor vasker ikke jeg mer :lol::lol::lol: Kjedelig :cryin: Men hun kunne tenke seg å lære å føre båt ordentlig, men var ikke jeeeeiiij liksom. Står vel litt på meg også tror jeg....

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Fruen fører båten selv, hun tar den ut og legger til selv. Men blåser det mye er hun litt for redd for å gjøre skade, og når jeg ikke er med så får hun andre til å hjelpe seg. Hun skal forresten ta "jenter kan" kurset som holdes i stavanger. Her får de prøvt seg på flere praktiske ting, så absolutt en fordel for å styrke hennes kompetanse.

Tror nok at flere av oss mannfolk er for dårlige til å gi ros, og heller kjefte. Gjelder meg også.

En artig liten historie til slutt.

I fjord skulle vi ligge inntil svaberget. Ett vennepar av oss gikk inn først og han gjorde alt som vanlig, fruen hans går da bare i veien. (Hans feil :smiley: , hun får jo ikke beskjed om hva hun skal gjøre eller når hun skal gjøre det).

Så i ren trass så bestemmer vi at fruen skal legge inntil, jeg tar hennes rolle. Hive ut dreggen og hoppe i land og fortøye.

Ut med dreggen, alt vel så langt. Så går jeg frem på bauen, vi er minst 2 meter fra land, da fruen roper høyt og tydelig, "Så hopp da Kjerring...."

Men hun la da til fint, til lettere forargelse fra enkelte (Menn), og til større beundrelse fra andre (Kvinner).

Men det har jo også med sikkerhet å gjøre, så både fruen og barna skal lære å føre båten :yesnod:

Min erfaring, etter adskillige jenter/damer/fruer både på båtfører-, D5L og D5LA er at jentene ofte er minst like flinke som den mannlige siden når det kommer til å håndtere båt. De fleste har en innebygget forsiktighet som gjør at de faktisk ofte lærer bedre enn disse "kjekkassene" som av og til kommer inn mot land med en 100-tonns stålklump og tror at den stopper opp som en jolle med påhengs. Det er ikke uten grunn at jeg velger ut de mest solide kaiene til manøvreringsøvelser . . . .

Men spesielt når det gjelder manøvrering så er det jo øvelse, øvelse, øvelse som skal til. Når de så har mannfolk ombord som blir lettere kolerisk med tanke på å få riper i gelcoaten, så forstår jeg godt at jentene sparer seg selv for den belastningen - samtidig som de dermed også går glipp av øvelsen.

Det er bare å komme ombord til meg; alle som ønsker kan gjennomgå Praktisk utsjekk hvor de går til og fra kai, plukker opp "mann overbord" og gjør mye annet som de "ikke får lov til" ombord i "mannens båt" . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...