Jump to content

Kartplotter Simrad CE33 mangler dybde

sailorboy

Recommended Posts

Jeg kjøpte datidens "state of the art" kart plotter fra Simrad i 2005. (CE33 sunview)

Etter sesongens første prøvetur, så var det ikke noe liv i dybde, vannhastighet eller vann temperatur.

Siden jeg er i kjernes midte..., selv om vår kjære Simrad er solgt til spekulanter, så fant jeg ut at problemet ikke var av elektrisk / mekanisk art, men heller en sw ting.

Etter innkjøp av c-card som kan ta kopi av track og ruter som en vil ha, så ble det "svenske knappen" på denne boksen.

Hode inne PWR og CLR knappen mens en slår på spenning. Det løste mitt problem. Vannhastighet kom først på plass etter at båten hadde litt hastighet utover fra havna.

Etter "master reset" så virket alt som det skal på denne enheten.

Før jeg kom til denne enkle løsningen så har jeg gjort følgende :

Plukket CE33 i småbiter for å måle det interne batteriet. Spenningen på batteriet var 2.94 volt mot merkespen ning 3 volt. (2005)

Du må skru av metall deksel som ligger under skjerm. Løsne alle tilkoblingsplugger/ mutrer. Løfte ut kretskort og der kommer batteriet til syne.

Satte CE 33 sammen igjen uten skruer til overs.

Ombord virket alt untatt vannhastighet. Denne kom i live etter litt kjøring.

Fornøyd men skeptisk. Trodde at dette var en sensor feil. Når sensor har temperatur, vann hastighet og ekkolodd på egne fysiske ledere til kartplotter, så skal det mye til før alle feiler samtidig.

Så da lærte jeg noe i dag- master reset av kartplotteren CE33 oppdaget min AIRMAR dybde/speed/temp sensor selv om memory batt. var ok.

Kanskje vinteren var for lang her i Kongsberg ?

sailorBoy

• 8 måneder senere...

Hei, har samme plotter og forsøkt denne master reseten uten hell.

Ser forøvrig nå når båten er på land at tidligere eier har smurt godt med bunnstoff på giver(har kun ekkolodd).

Kan dette være grunnen til at den ikke fungerer?

Er det noen måte eg kan få testet giver på land, før eg setter båten ut?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...