Jump to content

Erfaringer med Viksund 925 Bravo?

olpi

Recommended Posts

Ser at ingen har kommet med erfaringer om denne båten i "erfaringsdatabasen".

Er det ingen her på forumet som har, har hatt eller kjenner godt til denne båttypen.

Leste en test som båtmagasinet hadde  i 02/90. Praktisk bruk, svakheter o.l. hadde imidlertid vært OK å få høre etter at den har fått noen år på baken.

Kanskje ikke så pen båt , men.... . Hva mener dere?

Joda. Liker den men den ser grådig stygg ut forfra. Praktisk og solid bygget.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Joda. Liker den men den ser grådig stygg ut forfra. Praktisk og solid bygget.

Er ikke så pen forfra nei. Alfa`n med flybridge er dog enda styggere forfra.

Tror imidlertid det kan være en vanesak. Kan vel "bli glad i" den båten også?

Får i hvertfall god omtale i testen til båtmagasinet fra 90/02.

Hadde imidlertid vært OK å fått info fra en ærlig person som har god kjennskap til båten.

Må da være den styggeste båten Viksund har bygd.

Det stemmer nok kanskje for noen, selv om jeg heller ikke synes de gamle "egga" Colombi er særlig pene. Orange farge gjør de ikke penere.

Fra siden synes jeg ikke 925 (ref bilde i tidligere innlegg) er stygg i det hele tatt.

Nå er jeg mest opptatt av kvalitet, funksjon og hvordan de er i praktisk bruk. Utseende er faktisk det siste momentet jeg ser på. På bruktbåt er jo vedlikholdet også viktig.

Ja, ja jeg får sjekke de litt nærmere selv. Om det blir noen ny båt er langt fra sikkert ennå.

Hei

Du spurte da vitterlig om noen likte båten, også om utsende.

Er helt enig med deg at tilstand og hvordan innredningen i båten er viktig. Men for meg er utsende på båten like viktig. Alle disse momentene må stemme. Kan ikke seile rundt med en båt jeg ikke liker utsende på.

Var å så på en slik båt før vi kjøpte båten vi har i dag. Båten var i god stand men falt altså ikke i smak hverken hos meg eller konen.

Dette med utsende går jo på smak og behag.  Det er jo noe spesiellt etter man har bruk timer på vask og polering og kunne ta noen skritt tilbake å nyte synet, se på de fine linjene å nyte båten.

Joda!

Smaken er som baken. Det jeg prøver å si er at jeg heller ikke liker utsennde på båten så godt sett forfra. Fra siden er den ingenting feil synes jeg.

Jeg synes også at det er artig å høre hva andre mener, det var derfor jeg spurte.

Det jeg også ville si er at man venner seg til utseende på ting. Det som i utgansgpunktet ikke var helt 100 blir helt ok.

Som du ser av bildet på min profil så har jeg en Nordic. Før jeg fikk den var den absolutt ingen innertier m.h.t. utseende. Etter å ha hatt den en stund, polert og fikset opp synes jeg faktisk ar den nå er pen. Jeg liker f.eks utseende på den bedre enn Baltic.

Nordic er rundere og penere, synes jeg.

sorry... må stikke nå...

Synes Bravo ser ok ut. Alfa med Flybridge er mindre pen.

Liker innredningen i Viksund fra denne tiden. Synes hvite plater med trelister gjør seg bedre i "trange" lugarer i forhold til mørk teak som er vanlig. Viksund har også mange fikse løsninger. 925 har jo faktisk 4 faste senger pluss en romslig sittegruppe og toalett forut. Det er bra utnyttelse det. Gamle gule Viksunder er ikke pent men synes 900 Futura var skivebom designmessig også. Vet ikke hvor bra/vellykket det skroget var da, men siden det ikke brukes mer var det vel så som så....

Skroget m/bulbbaug er vel ikke i produksjon lenger??

I testen jeg refererte til får det imidlertid god omtale vedr. sjøegenskaper. Stabilt og spruter heller ikke mye, og er lettdrevet - skriver båtmagasinet. Oppnår stor fart med middels motor.

Båten jeg har sett til salgs befinner seg langt nord. En bekjent skal ta den i nærmere øyesyn i helgen. Får høre på mandag hva han synes (jobber i bransjen).

Ellers vil jeg benytte anledningen til å takke for alle innspill (så langt).... .

• 2 år senere...

Tar opp denne igjen.

Har akkurat kjøpt en Viksund 925 Bravo, moro om det er flere erfaringer vedr. denne. Synes båten er fin, men ser det er smak og behag :wink:

Sitter en Yanmar 165 i den, som gjør at den marsjer greit på 15 knop. Gleder meg til å få den hjem og få testet den.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

• 2 uker senere...

I 1990 kjøpte eg en helplanende Viksund 925 m/flybrige som byggesett,etter mye om og men satte eg inn en cummins på 250 hk og

ZF vinkel gear.Det gjekk som f.. max på 28 og marset med ca 25. Det " vakre" overbygget er meget praktiskt,for i dårli vær blåser rutene rene for vann! Min erfaring med bulben var at det var et bra løft "oppdrift"i unnasjø.Båten vikrka veldi

stabil.Har gått både statten og sletta i liten kuling uten noke problem .

Vi trefte på et par i Haugesund som hadde sammesort båt, men med 250 hk iveco og sternpover hekkagregat.

Vi gikk i lag over sletta til Espevær.Vi hadde stort sett samme positive erfaringene med Viksunden.

Hadde forøvri samme farta også.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...