Jump to content

Akselhylse under fart , går den tørr ?


nimba

Recommended Posts

I forbindelse med en totalrenovering av "drivlinjen" på båten min , tok jeg også ut akslingene for kontroll , for og få disse ut gjennom cuteless-lageret i akselopphenget måtte jeg ta av en ring og en tynn fjærende skive .

 

Ringen og skiven satt helt opptil akselhylsen og ringen var festet på akslingen med en settskrue ,

Skiven var løs , men pga. ringen kunne den ikke vandre bakover på akslingen

Jeg trodde at dette var en annordning som skal hindre motor i å bevege seg forover under bakking :confused:

 

Visst det er tilfelle , har jeg nå fått opplyst at ifbm. montering av en flexsibel kobling fra R&D , ikke trenger trustlager , da dette er ivaretatt av koblingen .

 

Men når jeg nå skulle montere nye pakkbokser , som da følgelig er vannsmurt begynnte jeg å tvile litt på denne skiven og ringen , for...

 

når båten ligger stille , er jo hylsen fyllt med vann , men hva skjer når båten får fart , etter min oppfatning vil det oppstå vakuum i hylsen og den vil dermed gå tørr :confused:

 

Så nå ble jeg skikkelig usikker på om , denne skiven også har som oppgave å holde vannet inne i hylsen under fart , for kreftene vil jo presse ringen mot hylsen i fart og dermed tette slik at vannet ikke kommer ut av hylsen :confused: :confused:

 

Her viser ringen som satt fryktelig fast på akslingen

bilde_127.jpg

 

Dette er koblingen mellom gear og akselflens

rd.gif

Spørsmålet lyder dermed , må ringen og skiven forsatt stå på akslingen selv om det er montert en flxsibel kobling mellom gear og akselflens .

Link to post

Eg skal langt frå sei det sikkert, men det ser no tvilsomt ut at den ringen er påtenkt rolla som thrustlager. Det første eg tenkte på var at den kanskje er montert som ei sikring som skal hindre at akslingen detter ut om klemhylsa/koplinga slepper taket, noko som kan vere einsbetydande med at båten havnar på havets botn.

 

Når det gjeld cutlesslageret står vel ditt lager på brakett og er gjennomgåande?Om so er tilfellet vil vel lageret få gjennomstrauming so lenge båten er i bevegelse?

Link to post

Hei,

 

jeg ville fjernet den, har aldri sett at det skal være noe slikt montert tidligere. Jeg tror det må være en reodor felgen som har hatt en lur ide :smiley:

Som regel får lageret smøring fra inntak på siden i tillegg til bakfra så det burde ikke være noe problem.

Den vil jo helle ikke hjelpe noe hvis akselen skulle løsne fra klemflensen slik det sies her.

 

Du er sikker på at det ikke er noen festeanordning fra en gammel sinkanode ?

Link to post

Ser ut til at dette er samme løsning som på Princess.

 

Den ringen med z-skruer som du viser på bilde er ikke der på de.

 

Slik har jeg forstått systemet. Bakre lager er smult av vannstrøm. Fremre lager ved gjennomføringen er også i utgangspunktet smurt fra vannet under båten. Når du kjører fort vil sansynlig vis gjennomføringslageret ikke være omgitt av vann. Der kommer vannkjølingen/smøringen fra motor inn i bilde. Jeg har en slange fra oljekjøler for gear som går ned til gjenomføringen. Vannet i den regner jeg med har til hensikt å smøre lageret samt kjøle gjenomføringen ved høy fart. Har førøvrig samme kobling som deg mellom gearkasse og flens. (Finnes i forskjellige størrelser.) Trøstelageret sitter i gearkassa. Det vil si at det er motoren som holder akslingen på plass i lengderettningen.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post

Hmm... helt klok er jeg ikke enda , teorien om at det er en "sikring" er god visst den er montert mellom akselflens og pakkboks og at den har større ytterdiameter enn hylsen , slik at den faktisk stopper og ikke går igjennom visst aksel løsner ifra klemflens.

Men, hvorfor er der i tillegg en "skive" og hvorfor var den montert på utsiden av hylsen :confused:

 

Pakkboksen som skal monteres er av typen "volvokondom" , denne har ingen seperat smøring , men smøres med en type fett ved intervall , smurningen er til noen tetningsringer inne i pakkboksen , lengst bak er der et et vannsmurt lager , det er dette jeg tror må gå tørt når båten har fart

 

Skal bort å ta bilde....

Link to post

Da er det ikke samme type som Princess. Den har kun vannsmøring/kjøling i gjennomføringen. Ikke noe gummi. Ikke olje eller fett. Ville tro den Princess har er fra Volvo da grønnfargen er helt lik som på motoren. Kan ikke forstå at den ringen kan være et reserve trøstelager. Her er det krefter på gang. Om du kjører forover vil akslingen skli forover. Bakker du vil propellen sansynlig vis treffe roret forhåpentlig vis etter at akslingen har forlatt klemhylsa. Du har tydlig vis ikke same pakkboks som meg da jeg kun har vannsmøring/kjøling. Kan desverre ikke komme på noen funksjon for den ringen du har på akselen.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Svart (redigert)

Har tatt noen bilder , her er innvendig bilde av pakkboksen , der en tydelig ser det vannsmurte lageret , som jeg tror går tørt når båten er i fart , kan det være det medfølgende fettet som skal smøre når der ikke er vann i hylsen ??

 

dscn3403.jpg

 

Og her er "safety collar" , med en skive som har hvilke funksjon ??

 

dscn3401.jpg

 

dscn3405.jpg

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post

Den hylsa der er helt normal, skal ikke ha annen smøring enn vannet. Det dannes en pute av vann mellom aksel og hylsematerialet når akslingen går rundt.

 

Det skal ikke være noe som holder på vannet. Rillene er der for å sikre at akselen har tilgang på vann hele tiden.

 

Du kan være helt trygg på at sikringskragen (safety-collar) kun er for å hindre akselen/propellen i å ende i roret ved et uhell. :yesnod:

 

Volvokondomen er heller ikke avhengig av annen smøring enn fettet som skal holde simmerringen tett og glatt.

Det blir avkjølt av at det står vann rundt akselen helt inn til pakkboksen.

 

Når båten settes på vannet er det riktigst å få ut lufta av hylsa, slik at vannet står helt inn til simmerringen.

Link to post

Den hylsa der er helt normal, skal ikke ha annen smøring enn vannet. Det dannes en pute av vann mellom aksel og hylsematerialet når akslingen går rundt.

 

Det skal ikke være noe som holder på vannet. Rillene er der for å sikre at akselen har tilgang på vann hele tiden.

 

Du kan være helt trygg på at sikringskragen (safety-collar) kun er for å hindre akselen/propellen i å ende i roret ved et uhell. :yesnod:

 

Volvokondomen er heller ikke avhengig av annen smøring enn fettet som skal holde simmerringen tett og glatt.

Det blir avkjølt av at det står vann rundt akselen helt inn til pakkboksen.

 

Når båten settes på vannet er det riktigst å få ut lufta av hylsa, slik at vannet står helt inn til simmerringen.

 

OK , da tar jeg ringen på innsiden , uten skiven , moterer pakkboksen og presser fett inni , og lufter ved sjøsetting .

 

Men... glemte en ting , vedr. den flexible koblingen .

Skal akslingen trekkes gjennom klemflensen og helt inn til metallplaten inni koblingen ?

Da vil jo akslingen bli "jordet" i gearflensen ?

 

Se bilde over..

 

:confused: :confused:

Link to post

Akslingen skal ikke berøre "flexi"koblingen. Ville ha justert akslingen slik at det er passe avstand mellom bakre lager og propell. Husk at motorfestene gir seg litt i legderettningen ved pådrag. Det er sikkert noen som har en mening eller vet noe konkret om minimum avstand. Jeg ville sagt mer eller lik 8 cm, men det er bare et synsetall.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post

Hvis du monterer flensen på gearkassen først, gjerne løst, og så trekker akselen inn i den er det enklest.

 

På utsiden skal det være minimum 1 - 1,5 ganger akselens diameter mellom stevnlager og propell. Har du anode i mellom, skal det være tilsvarende avstand mellom anode og stevnlager. Det er for å takle vandringen i gummilabber på motor ved pådrag. Og blir det særlig lenger enn 3-4 tommer, risikere du sleng/vibrasjon i akselen og propellen.

Link to post

Det er ingen tvil om at avstand mellom stevnelager og propell er kritisk for mange års problemfri motordrift. Det er lurt å sjekke ulike båtmerker/motorstørrelser/propellstørrelse før man kapper/endrer avstandene på akselforholdene egen båt. Jeg har også pleid å montere flensen på girkassen før akslingen skyves inn i flensen. Dermed er det enkelt med peileblader å måle om motoren er korrekt montert på motorlabbene for å hindre vibrasjoner. Jeg har også sett/forsøkt at lyspenner med konsentrert lys kan være hendig for å få en oppfatning om motoren er korrekt montert.: Ved å bruke lyspennen aktenfra stevnelageret før akslingen skyves inn og holde lyspennen i klokkeposisjon 3 - 6 - 9 - 12 med lysstrålen pekende parallelt forover mot girkassens flens har jeg sett at dette gir effektiv indikasjon på motoropprettingen.

Link to post

men her hvor du sier at du først monterer det fleksible lageret på gearet, så skyver du inn akslingen........denne må vel kappes i den enden som vender mot motoren?

For i andre enden er jo gjenget for mutter. Å noen akslinger er jo også utfrest spor for kile i klemflens mot gearet. Er dette akslinger som må bestilles på mål??

Link to post

Det stemmer , akselen må kappes i flens enden ! og siden akselen ikke skal inn i den flexible koblingen , skal det teoretisk kappes av så mye som koblingen bygger , da vil akslingen stå i samme posisjon som før , men jeg skal sjekke avstanden først , med 40mm aksel bør der så være 60mm mellom oppheng og propell .

Opprettingen er allerede utført , på den flexible koblinger er der et punkt som måles med føleblad ved å dreie koblinge 0-90-180-270 grader , differansen skal ikke overstige 0,25mm

 

flex.gif

Link to post

OK , da tar jeg ringen på innsiden , uten skiven , moterer pakkboksen og presser fett inni , og lufter ved sjøsetting .

Kikket nettopp på en Nimbus med samme ring og skive på akslingene. Skiva skal være fast i ringen og er montert med skiva forover ca. 2 cm fra der aksling kommer ut av skrog.

Mulig den er der for å hindre at hylserør/lager løper tørt under fart..confused.gif Den har ihvertfall ingen funksjon som 'safety collar'.

Link to post

Har du separat vanntilførsel på Volvokondomen? det var nødvendig på min båt - den ene vanntilførselen sviktet og det ble ikke nok kjøling. Det "kokte" inni kondomen, som ble byttet igjen (ja - den var luftet etter alle kunstens regler). Nå med vanntilførsel er den helt kald.

 

Det er "mange" som har en slik type ring litt lenger frem enn P-braketten for å hindre at akselanoder skal løsne og skli helt inn til braketten og hindre vann-gjennomstrømmingen i lageret. Selv har jeg bare en slangeklemme som slikt hinder.

 

Har kun hatt volvo-kondom i veldig kort tid - imponerende enkle greier - fullstendig tett og slipper ikke så mye som en dråpe.

Link to post

Dette er jeg veldig enig i, dersom der er akselanode der. Da fungerer den jo også som safetycollar.

Når det gjelder kondomen, så har jeg sakset fra Volvo's sider:

 

Monter alltid den vannsmørte gummipakkboksen under vannlinjen slik at den fungerer som den skal.

I noen applikasjoner kan det være nødvendig med en separat vann-tilførsel for at pakkboksen skal fungere korrekt.

Link to post

Oi Oi......Mange teorier ute å går her !

 

Jeg begynner å lure på om ringen faktisk har 3 funksjoner.

 

1.

Ringen og skiven vil ved akselrasjon , vandre ca 2 cm sammen med aksel inn mot motor , ringen stopper i hylsen og vil dermed begrense vandringen på motor som igjen fører til mindre slitasje på motorfester.

 

2.

Ringen og skiven vil dermed også stenge for vannet som sto inne i hylsen , da skiven blir presset mot hylsen under fart , vannet som da står i hylsen vil kjøle volvokondomet under fart .

 

3.

Visst akslingen skulle sleppe klemflensen , vil da ringen hindre at akslingen glir ut av pakkboksen det fordi ringen stopper i akselbraketten ,det vil da heller ikke komme vann inn i båten , fordi akslingen forsatt står i pakkboksen.

 

visst den står på innsiden ville den ødelagt pakkboksen , før den stopper i hylsen !

 

Det er ikke montert noe seperat kjøling ifb. volvokondomet i min båt , og den står under vannlinjen , ihvertfall når båten ligger i ro .

Er det mulig å få se det bildet det refereres til ?

 

 

:crazy: :crazy:

Link to post

Bildet det refereres til er ditt eget, så vidt jeg har oppfattet det. Skal prøve å få tatt et bilde av den båten jeg så i løpet av dagen.

 

Forøvrig har vel Nimbus Boats det riktige svaret på det du lurer på...

 

 

 

Her viser ringen som satt fryktelig fast på akslingen

bilde_127.jpg

 

Spørsmålet lyder dermed , må ringen og skiven forsatt stå på akslingen selv om det er montert en flxsibel kobling mellom gear og akselflens .

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...