Jump to content

Nyoverhalt pakkboks.


tommyotter

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har nettopp overhalt pakkboksen, skiftet slange mellom boks og rør og skiftet klemflens på en 30mm aksling. Det ble satt inn nye tetningsringer i pakkboksen samme størrelse som de forrige og nytt fett. Den nye slangen jeg bestillte fra maritim var en del kortere enn den forrige, men det tror jeg ikke gjorde noe fordi det var spor i akslingen der pakkboksen satt før. Jeg har ikke satt ut båten enda, men da allt var montert syntes jeg akslingen gikk veldig tregt i pakkboksen.. Det er synlig at pakkboksen vrir seg litt (eller lettere bestemt slangen) når jeg svarver akslingen. Er dette riktig?? Ser for meg at det kan bli ganske så varmt under kjøring..

 

En annen ting jeg la merke til da jeg løsnet akslingen fra gear kassen var at akslingen ikke "laynet" opp mot gear kassen. Jeg måtte løfte den litt opp og mot venstre for at den smatt på plass på gear flensen. Slik har den jo vert noen år så det har jo tydeligvis gått bra en stund. Bør jeg gjøre noe med dette? Justere motor slik at det passer bedre?

 

Så et tredje spørsmål: Hvor mye fett skal presses inn i en "tørr" pakkboks? Jeg fylte endel fett inn i slangen før jeg tredde den inn på akslingen sammen med boksen og fylte koppen og trakten med fett som jeg skrudde helt ned. Fylte så koppen og trakten med fett igjen og skrudde til jeg fikk litt motstand. Torde ikke da skru mere..

 

På forhånd takk for svar :smiley:

Link to post

Du bør nok løsne litt på glanden din, det høres ut til at pakningene er litt hardt pakket. En slik pakkboks skal lekke noen få dråper i minuttet når akslingen går rundt, da det er vannet som kjøler. Er den helt tett, vil den gå varm.

 

Akslingen skal være ca midt i hylserøret når den er montert. At du da må løfte den litt ved montering mot gearflens, er helt normalt så lenge akslingen da blir liggende midt i hylsa sånn ca. Du bør heller ikke ha mer enn 0,10mm differanse mellom flensene, målt over, under og på begge sider før du setter i skruene. Har du mer, så må du justere inn motoren til klaringen er perfekt. Tidkrevende er det, men ikke vanskelig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

ifølge monterings anvisningen til sleipner skal du presse ned en kopp med fett for så og fylle en til og dra til det blir motstand.Du skal ikke dra mye på pakkningene da de eser ut etter en ca 25 timer i vannet.Regn heller med litt lekasje de første timene så kan du eventuelt dra til vis ikke det gir seg.Følg med de første timene og pakkboksen skal ikke bli varmere en at du kan holde på den.Blir fort varmegang ved for mye tilstramming.5-10 drypp i minuttet ved gange er vel idielt mener jeg og huske.

Link to post

Dette er en pakkboks med simmringer.. Den du mener er vel med talg pakning?? Har lest her inne at pakkbokser med simmringer nesten ikke skal dryppe i det hele tatt?

 

Når akslingen er montert på gear flensen ser det ut til at akslingen ikke ligger helt i senter av hylsen men slik har den jo vert før. Kanskje dette vil slite ut simmringene fortere?

Link to post

Du bør nok løsne litt på glanden din, det høres ut til at pakningene er litt hardt pakket. En slik pakkboks skal lekke noen få dråper i minuttet når akslingen går rundt, da det er vannet som kjøler. Er den helt tett, vil den gå varm.

 

Akslingen skal være ca midt i hylserøret når den er montert. At du da må løfte den litt ved montering mot gearflens, er helt normalt så lenge akslingen da blir liggende midt i hylsa sånn ca. Du bør heller ikke ha mer enn 0,10mm differanse mellom flensene, målt over, under og på begge sider før du setter i skruene. Har du mer, så må du justere inn motoren til klaringen er perfekt. Tidkrevende er det, men ikke vanskelig...

 

Jeg føler meg litt dum når det gjelder dette med å montere flensene.. Jeg må løfte opp akslingen litt for at klemflensen skal "smette" innpå gear flensen. Disse passer jo som hånd i hanske. Da er det vel bare en måte å sette dette fast?? Er det når flensene ligger inn til hverandre uten at de er festet det ska være jevn klaring på 0,10mm??

Link to post

Hei

 

Jeg har en fles med talg pakkning.

 

Talg pakkning

 

6 mm tykk er den. Jeg tok ut den gml og den var ganske "flat", men så helt og tørr ut..

Jeg har slitt med at det konstant drypper inn vann under kjøring og litt når bølgene kommer inn akter ved ankering..

Jeg syntes den gml pakkningen så ok ut og den var nesten umulig å få pelt ut! Når jeg har tatt på flensen, så kjenner jeg fukt under gjengepartiet..Kan det har vært strammet istykker?

 

Fikk også høre at det ofte sitter enda en talg pakking nærmerer propellen..

Må jeg trekke ut hele propellakselen for å "se den"?

 

Skal pakkningen "overlappe seg" selv, eller skal endene kappes mot hverandre?

 

Noen som har en "mal" på dette med å bytte, fylle fett og etterstramme en tagle pakkning?

 

Tips tas imot asap. for jeg legges på vannet 22.mai...gulp :cheers_wine:

Link to post

litt forskjellige meninger om det og kappe talgen...men sleipner sier mot verandre og skjøtene 90 grader for verandre.Fyll en kopp med fett og press den helt inn,fyll en til og dra den sånn passe.Det kan lønne seg og ta ut aksling for og få gjort reint hylserøret for gammelt fett slik at du har god vannintregning mot pakkboks for og unngå varmegang,og en talg pakkboks SKAL dryppe en 10-15 drypp i minuttet under gange,og tørr når du ligge stille.Personlig foretrekker jeg heller en litt slakk boks en litt for stram,mindre varme og mindre belasting på gummihylse.Men er vel delte meninger om det også.Har selv byttet pakkboks i år,ny fra sleipner. :flag: mvh Christian

Link to post

Vet du om det pleier å finnes en tagel pakkning til, lengre mot propellen?

 

Nei, i motsatt ende er det normalt helt åpent, for å slippe vannet til for kjøling av pakkboksen. Derfor er det også viktig å ikke presse inn for mye fett, da fylles hylsa med fett og vannet kommer ikke til.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Legg pakningen rundt akselen som spiral noen ganger og kutt i lengderetningen av akselen, da sitter du med x antall ringer med et perfekt kutt.

Hvis du har feks 6 ringer, forskyver du skjøtene med 60 grader ( 360 grader delt på 6 ringer) tilsvarende 90 grader ved 4 ringer osv...

Hvis de er trange å få inn, ikke bank de flate, men du kan bruke et rør eller noe for å "valse" de LITT.

Og som det er nevnt; da det dryppe litt under gange!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...