CAM Startet 16.Mai.2010 Del på Facebook Startet 16.Mai.2010 Jeg har en komfyr fra Primus med to brennere og komfyr med egen brenner. Når jeg prøver å pumpe opp trykk i tanken skjer det lite på trykmåleren, og jeg kan høre at det lekker rundt pumpestangen. Ligger det en ventil inni røret til tanken, og om det gjør det, hvordan bytter man den? Sitér dette innlegget Link to post
Espenok Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Her har du det du trenger og vel så det: rep. sett til Optimus båtkjøkken. Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Dinamo Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Her er eg NESTEN enig med Espenok. Den nederste "dingsen" i den pakken med reservedeler, er ein ventil, til å ha i bunnen av pumpa. Men du treng ogso ein spesiell nøkkel for å skifta denne ventilen, og den er ikkje med i settet. Magne Sitér dette innlegget Link to post
CAM Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Takk for raske, gode svar. Vet dere hvor jeg får tak i den nøkkelen for å skifte ventilen? Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Ventilen til pumpa har samme form som dysen i brenneren. Du kan bruke en standard justeringsratt for Optimus 111 Hiker, fås kjøpt i de fleste sportsforetninger. Men du må bruke en forlenger. Hvis du har et greit pipenøkkelsett hjemme kan du bruke en forlenger derfra. Er skjelden den ventilen går i stykker. Prøv å helle litt parafin ned i pumpesylinderen og pump for å se om ventilen "løsner". Sitér dette innlegget Link to post
CAM Svart 18.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Takk, Jernkjøl. Enkle løsninger liker jeg. Det skal prøves. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 ...jeg kan høre at det lekker rundt pumpestangen. Ligger det en ventil inni røret til tanken, og om det gjør det, hvordan bytter man den? Ventilstempelet trenger antakelig å bløtes litt; antakelig har ikke brenneren vært brukt på en god stund, og tanken har kanskje stått tom lenge. Hvis pumpestanga går gjennom et skrulokk, så kan du prøve å skru av dette lokket med stanga i, da kan du etterpå trekke ut stanga med stempelet. Pakningen på stempelet er en slags skål med åpningen innover mot tanken. Er den tørr, så har jeg i sin tid (i forsyningstjenesten) lært at her kan man sette inn stempelpakningen med fett eller olje. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.