Jump to content

Anker lanterne, bruke akter + topp lanterne?

Erik

Recommended Posts

Holder på å koble om litt på det elektriske, og har kjøpt nytt bryter panel. Der er det knapp for anker lanterne.

Ankerlanterne har jeg ikke knapp for fra før, og er derfor litt i tvil om hvilke lanterner jeg skal bruke.

Mine lanterner er en fremover rettet hvit lanterne i topp, side lanterner, samt akter lanterne.

Leser meg til at anker lanterne er en 360 graders hvit lanterne i topp, men slik lanterne har ikke jeg.  

Ønsker allikevel å ha ankerlanterne, da det vel er påbudt ved ankring, samt at jeg har erfaring for at det kan være greit å ha for å finne båten igjen etter å ha vært utpå med lettbåt/annen båt og returnerer på natta. Spesielt på vinterstid kan det faktisk være vanskelig å se båten på mer en 100m avstand, så ankerlanterne er greit, selv om man ikke ligger i leia.

Så er spørsmålet : Gjør jeg noe ulovlig dersom jeg kobler 'topp' + akter lanterne som ankerlanterne.  Det er jo ikke det samme som en rundtrekkende hvit lanterne, men det gjør ihvertfall båten synlig fra de fleste vinkler, og gir alikevell ikke inntryk av en båt i fart.

Innvendinger?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Nå koster jo ikke en rundtlysende hvit lanterne mer enn en hundrelapp. Da har du også backup lanterne dersom de øvrige skulle svikte.

På din båt kan du erstatte den som lyser forover og den som lyser bakover med en rundtlysende hvit helt lovelig. Men din patent er nok litt mer tvilsom.

En del båter har rød og grønn lanterne koblet til "running lights" og så har de en rundtlysende hvit koblet til "anchor light". Anchor light fungerer da som topp/akter lanterne under drift og som ankerlanterne under ankring. Båten må være innenfor visse grenser for at dette er OK.

Hmm.  Får vurdere å montere rundt lysende lanterne, men det blir ikke nå (Den skal både festes i masta, uten skjerming, samt strekkes kabel, så innkjøp er det minste problemet :confused:).

Men mens jeg venter på den løsningen:

Båten er fra 1980. Den har mao seilt på norske kysten i snart 25 år. UTEN ankerlanterne. Det fulgte anker (dregg) med båten.  

Er det kanskje slik at krav til ankerlanterne kun gjelder anker, og ikke dregg :lol:

Spøk til side.

Før jeg har montert rundtlysende lanterne, er det da umulig å ligge på anker etter mørkets frembrudd uten å synde mot regler og forskrifter?

Dersom jeg først MÅ bryte regler og forskrifter, hva er verst, ligge uten lanterne (slik det tydeligvis er praktisert i 25 år med denne båten), eller hvitt lys både foran og bak, dog med en viss høydeforskjell? :cryin:

Hva gjør dere andre Nidelv 24 eiere, og andre uten rundtlysende topplanterne (for det finnes mange av oss tror jeg) ?

Er reglene endret på dette i nyere tid, og hvis ikke, hvorfor er ikke dette gjort riktig fra produsent av båten??

Er reglene endret på dette i nyere tid, og hvis ikke, hvorfor er ikke dette gjort riktig fra produsent av båten??

Reglene er nok ikke endret i det siste, tror nok heller du skal spørre en økonom om hvorfor det ikke er originalmontert fra verftet... Så vidt jeg vet er det ikke påbudt å ha montert ankerlanterne, hvis du ikke har tenkt å ankre. Da har vel Nidelv spart noen kroner på å la deg gjøre det i ettertid hvis du trenger det. Hvis du ligger på svai syns jeg absolutt du bør gå til innkjøp av en skikkelig ankerlanterne. Hvis du alltid ligger med en tamp i land ville jeg kanskje ikke brydd meg. På Algarvekysten går kystvakten rundt og sjekker om båter har ankerlanterne (og kule om dagen) Heldigvis visste jeg om dette, og hadde laget til en pappkule som vi hang opp. Hvis ikke hadde det blitt heftige bøter ifølge andre båter vi møtte.  Tror nok kystvakten der har lite å gjøre...

Hvis du vil spare kabling kan du skaffe deg en ankerlanterne med solcellepanell. Du sparer vel kanskje ikke så mye penger allikevel, det er vel ikke mange meter kabel det er snakk om?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Kan man ikke heise opp ei parafinlykt?

mvh jan

Joda, går fint det. Finnes spesielle parafinlykter som er beregnet på dette. Tror det er ganske vanlig i enkelte langturkretser. Man trenger imidler tid en ganske kraftig en med bøyle både oppe og nede, slik at man får spent den fast. Hvis ikke kan det bli noe forvirring i sjøgang, når ankerlanterna di pendler rått..  :headbang::yesnod:

PS - Biltema varianten til 59,90,- er brukbar innendørs, men ikke brukbar til ankerlanterne. Fokuserer lyset for dårlig, og blåser ut.   - BTDT...

Så de ekte parafin-ankerlanternene er ganske så dyre, regn med 1000 - 1500 kr  

Bilde

Suzuki

No boat needed..

Dersom jeg først MÅ bryte regler og forskrifter, hva er verst, ligge uten lanterne (slik det tydeligvis er praktisert i 25 år med denne båten), eller hvitt lys både foran og bak, dog med en viss høydeforskjell? :yesnod:

Hva gjør dere andre Nidelv 24 eiere, og andre uten rundtlysende topplanterne (for det finnes mange av oss tror jeg) ?

Det er værre å ikke bli sett. Mener jeg da. Om noen "tror" du er underveis, og banner stygt når de oppdager at du ligger stille, er ille. At de raser rett i sida på deg i 30 KN uten å ha sett deg er langt langt verre. Mener jeg da.

Jeg veit ikke hva andre Nidelv 24, eiere uten ankerlanterne gjør, men eiere av Joker S 30 sov av og til "litt" dårlig når Jokeren ikke hadde lanterne i toppen av riggen. Spesielt ettersom skroget er mørkt, etter en episode da jeg nesten fikk en i sida kl. 3 om natta. De hadde en liten lommelykt, som de leita etter et sted å ligge med.  - Midt imellom omlag 10 båter på et populært ankerområde, der bare de ytterste båtene hadde ankerlanterna tent..

Suzuki - ny ankerlanterne i år faktisk...

No boat needed..

Er det kanskje slik at krav til ankerlanterne kun gjelder anker, og ikke dregg :yesnod:

Hej Erik!

Enl Internationella sjövägsreglerna så er det faktiskt tillåtet att ligga utan

ankerlanterna om båten er mindre enn 7m !  :headbang:

under förutsättning att man ligger utanför farleder o väl skyddat !

(jag vet att Nidelven er litt större!)

I Sverige er det även tillåtet för större båtar enl SjötrafikFördordningen!

Under förutsättning att man ligger på en plats som i sjökort eller båtsportkort

redovisas som hamn, eller på annan plats som er skyddad ur trafiksäkerhetssynpunkt!

(det skulle ju vara litt besvärligt exempelvis om en bojliggare måste ro ut og tända

en ankarlanterna varje natt hele säsongen!)

Om dette undantaget finnes i Norge vet jag ej, men under 7m står i Internationella

sjöveisreglerna!

Sen brukar ju ren självbevarelsedrift gjöre att man tänder ett ankerlys, ändå !!! :confused:

13 §.

Fartygsljus eller signalfigur behöver inte föras på fartyg till ankars i hamn, som

i sjökort eller båtsportkort redovisas som båthamn, eller på annan plats som är

skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt.

Fartyg som i svenskt inre vatten ligger till ankars eller är förtöjt vid boj, antingen i sådan hamn som

på sjökortet redovisas som hamn eller på från trafiksäkerhetssynpunkt skyddad plats, behöver inte

föra ankarljus eller -signal jämlikt regel 30. Med "skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt" menas, att

platsen skall vara väl undandragen den allmänna trafiken.

Genom denna bestämmelse skärps kraven att vid ingång i en ankarhamn hålla utkik efter ankar-liggare

samt i övrigt iaktta försiktighet och hänsyn. Det är istället lämpligt att ankarliggare har andra

ljus tända, t ex däcksbelysning om sådan finns eller låter ljus strömma ut från inredningen.

S/Y Gunga Din

Takker for innspill.

Forstår at min opprinnelige plan om å bruke frem og akter lanterne sammen som ankerlanterne i beste fall kan brukes som nødløsning, der alternativet er å bli pårent av andre båter. :flag:

Normalt ligger jeg for dregg mot land, i skjermede viker, og da er tydeligvis ikke ankerlanterne nødvendig.

Har studert lanternemasta mi. Det er en gammel VHF antenne på toppen som ikke er i bruk. Denne kan jeg skru av, og sette topplanterne/ankerlanterne på der isteden. Da kan jeg bruke ledningen fra den gamle framlanterna til dette.  

Problemet er bare at jeg hadde sett for meg at denne antennen var ett glimrende sted for baatplassen.no vimpel, og at jeg endelig skulle få bestilt slik, nå når jeg hadde en plass å henge den. :smiley:

PS : Ved montering av ny topplanterne skal selvfølgelig den gamle akterlanterna deaktiveres?

Trenger de gamle lanternene demonteres, eller er det lov å ha dem hengende, uten at de er i bruk?? (Det er jo 1500,- i mulkt for defekte lanterner :flag:)

PPS : Er virkelig Biltema parafinlykta til 59,- brukendes ombord i båt?  Sparer til skikkelig lykt, men da kan jeg kanskje bruke de pengene på noe annet i stedet? :smiley:

PPS : Er virkelig Biltema parafinlykta til 59,- brukendes ombord i båt?  Sparer til skikkelig lykt, men da kan jeg kanskje bruke de pengene på noe annet i stedet? :smiley:

Brukandes og brukandes. Vi har en sånn i Jokeren, med egenkomponert slingreoppheng. Ikke all verdens solid, og luktet litt første sesongen. I år brenner den langt mer luktfritt ( samma brensel fra samma kanne ) virker som et belegg er brent bort. Gir like koselig lys som en mer ekskusiv lampe, og varmer ganske bra. Så vi bruker våres endel, og er fornøyd.

Selv om selfølgelig en skikkelig lampe til 1000-1500-2000 kr er på "ønskelista"

Kjøp og prøv davel, 59.90 er uansett rasende billig. Tenkte bruke den på trammen til jul osv. om den var uegnet. Men den bor på dass i Jokeren, sammen med den andre parafin lampa.

Suzuki

No boat needed..

Bruker du for og akterlanterne som ankerlanterne vil du nok få deg en overakelse på batteriene dine. målte alt av strømforbruk i GipsyGirl i sommer, og jeg ble litt overasket over hvor mye disse lanternene bruker.

jeg har ankerlanterne i tillegg til de andre, men har til nå ikke brukt den. Ligger aldri på svai, eller på steder hvor jeg har behov for den.

mvh

GipsyGirl

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...