Volvomekanikeren Startet 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2010 Gud Day! Ja, no må badeplattformen få seg en omgang puss og lack! Har en lack stående her, og det jeg lurte på er om den kan brukes til og lacke min badeplattform av tre (er ikke sikker på tre sort) Det står at lacken kan brukes på tre, men har jeg rett lack, eller må jeg ut og handle? Her er bilder av badeplattformen og lacken ! Utydelig skrift, men står: Oljebasert. Lacken glinser no, satser på at badeplattformen vil gjøre det samme Då hører jeg fra deg! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Bitteliten Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 og hva er poenget med å lakke badeplatformen? at man enklere skal skli og knekke beina? Puss bort lakken - ha teaken slik den er ment å være - dvs naturell. Rens den 1 gang i sesongen med Golden Teak Cleaner. Tar deg maks 1/2 time. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 (redigert) Vil ikke treverket rotne tilslutt? Ser det allerede har begynnt og rotne i endeveden, i og med at den ikke har blitt lacket på noen år! Se sjøl, er mykt og kan presse en spiker inn uten problemer: Redigert 16.Mai.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Mysigt Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 (redigert) Tror jeg ville holdt meg langt unna bengalakken ihvertfall..... puss eller skrap vekk det gamle og få satt det inn med noe olje istedet Tror det kanskje råtner enda mer om du forsegler det helt med en tett og ikke pustende lakk Redigert 16.Mai.2010 av La Vida (see edit history) Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Begrunne? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Champagne Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 (redigert) Sjømann.22, jeg hadde ikke brukt bengalakk selv om jeg hadde hatt en boks stående. Badeplattformen er der på båten (din) hvor treverket er mest utsatt, det er mer eller mindre vått hele sesongen og i tillegg får det masse sol på seg. I ditt tilfelle hadde jeg pusset ned bordene med sandpapir til du får en grei jevn finish, for så å lakket de med en "god" trebåt lakk, type Epifanes\Rylard\Clipper\Schooner\Ravilakk. Og jeg ville sørget for at bordene fikk en 15 strøk lakk på alle sider (også under dersom du kommer til) Dersom det er teak den plattformen er i (kan også se ut som det er mahogany fra bildet ditt) så hadde jeg nok satset på å bruke Epifanes sin blanke teaklakk, den har god heft på teaken og bygger fine lag. Jeg hadde ikke vært så redd for råte dersom det er teak staver som er benyttet, dersom det er mahogany så hadde jeg lakket ett par strøk ekstra og passet på at det ikke trekker vann der skruene går igjennom trevirket. Som bitteliten sier her også dersom det viser seg å være teak, så kan du jo bare pusse vekk eksisterende lakk og ha det ubehandlet. Teaken tåler saltvann den. Det at bordene virker som de har råte i endeveden heller mot at det er benyttet mahogany. Hvis mahogany hadde jeg helt klart lakkert den da den ikke liker å stå fuktig slik som teaken evner. Dersom råten går såpass langt inn at den kan være svekket forbi innfestningen i det syrefaste røret, så vær forsiktig, kjedelig å gå i sjøen pga råte i ett par bord... da hadde jeg heller byttet bordene dersom de er på vei til å bli dårlige med noen nye teak bord. dette gjør du lett selv og bør ikke koste allverden å få tak på. Håper det er til hjelp Mvh Champagne Redigert 16.Mai.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Blir som en plast med enkelte hull i,fukt kommer inn,men har ikke så lett for og komme ut igjen....(sand og ting på sko og man lager noen huller i den tette lakken) En annen ting er jo at teaken skal kunne tåle og stå ubehandlet også,så bare en lett olje burde holde Ser jo også ut til å være noe farve i bengalakken din?? Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Bernt Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Dette burde du vite som kan alt!!! Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Der fikk jeg en god begrunnelse til og ikke bruke bengalack, og igjen glad jeg spurte på forhånd! Då må jeg vist ut og handle alikavell Hvormye Tror dere 1 l. Teak Lack Vil komme på sann ca +/- ? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Dette burde du vite som kan alt!!! Lurer på hva du mener med dette? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Mysigt Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Hmm...varierer veldig,er ikke rare skvetten du trenger pr strøk tror jeg. Antar du får treolje i fra 100riksdaler og opp til 4-500 pr liter,alt etter kvalitet og bruksområde Lykke til Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Ok Då får jeg ta og lacke etterat motor og alt er betalt og på plass! Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
index Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Vil ikke treverket rotne tilslutt? Nei, teak råtner ikke når i forbindelse med sjøvann slik som her. Det er derfor man bruker teak, da den inneholder naturlige oljer som beskytter treverket. Jeg ville ha pusset den ren, og latt den bli naturlig grå. Da er den god å gå på, blir ikke glatt eller for varm og treverket får puste sånn at den ikke råtner. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Christensen Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 (redigert) Hvis man absolutt vil lakke stavene på badeplattformen så ville jeg latt være å lakke på undersiden og brukt rikelig med olje på denne siden, da kan treverket puste bedre. Bengalack ville jeg ikke brukt, da dette er en emaljemaling, du vil vel se treverket ditt?? Redigert 16.Mai.2010 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
free Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Puss rent, så er du ferdig. lakk på badeplatformen er oppskriften på uhell med å uten personskade, grunnen til råten er lakken, råten forsvinner ikke selv om du lakker den. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Ok, då blir det bare pussing, uten lack.. Free, jeg vet at ikke råten forsvinner selvom jeg lacker, men tenkte no på og ikke få mere råte! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Polarn Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Jeg bruker gylden Ravilakk fra Jotun rund baut. Den er særdeles drøy og sliter faktisk med å bruke den opp. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Thx, Thx! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
free Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Det blir bra det Sjømann! fint å tenke litt på sikkerheten. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 18.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 No har jeg pusset hele plattformen med stor pussemaskin fra bocsh, og med sannpapir inntil skroget, og bak stigen! Jeg brukte P-60 papir, og syntest jeg fikk ett bra resultat med jevn fagre hele veien. Har dessverre mistet mobilen, og har ikke kamera, så får ikke tatt bilder fortiden!! :headbang: Men sjøl syntest jeg det ser ganske uferdig ut uten lack, plattformen ser helt ny ut, så ser ut som den har blitt bygget nettopp, og ikke fått lack/olje på seg endå! Så jeg vil olje, beise eller lacke den, hva anbefaler dere? Evt. produkt! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
free Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Da bør du bruke en olje, legg på olje vått i vått flere strøk, når teaken er mettet fjerner du det som ligger oppå teaken med en lofri fille. oljen skal være "inni" teaken ikke utenpå. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 18.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Så jeg skal bruke olje (nevnt en type) og smørre på lag på lag, ikke la det tørke imellom lagene, og så tørke av etter på? Hvor lenge skal jeg vente etter jag har tatt ca. 8-9 strøk, før jeg tørker av? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Superkul Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 slipe helt rent og la det være naurell eller klin på noen strøk olje - lakk har en lei tendens til og flasse igjen Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Volvomekanikeren Svart 18.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Er nok lack som har vært på jah, flasset noe grusomt. Men blir bra no Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.