Jump to content

Fått hevet kjøp, men selger har ikke penger. Hva gjør jeg?

shibas

Recommended Posts

Hei.

Har nylig fått skriftlig brev der selger(båtbutikk)har godtatt heving av kjøp på båt(100 000.-)

Båten er allerede tilbakelevert til selgers butikk.Når vi skulle avslutte tibakelevering så gav selger oss beskjed at

han ikke hadde penger å betale oss tilbake.

Hvilken vei skal vi nå gå for å få disse pengene tilbake.Advokat,Namsmann??

Noen som har vært borti lignende?

Takker for svar.

Jeg vil anbefale deg å kontakte Forbrukerrådet og få råd der: http://www.forbrukerradet.no/

Hadde selv en sak for et par år siden der benyttet deres råd, i mitt tilfelle gikk saken gikk videre til forbrukertvisteutvalget fikk medhold og pengene kunne da inndrives med hjelp av namsmannen. Men når motpart mottok trussel om namsmann kom pengene raskt inn på konto.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Et dilemma dette , det koster vel 25 eller 45 lapper å begjære noen konkurs, husker ikke helt tallene nå (utestående lønn til ansatte er gratis).

Men hvis det er slik at han ikke har tilgang på kapital til å betale deg tilbake er han mulig lite kredittverdig og da er det nok antagelig mange om benet ved en evt konkurs.

Ved konkurs sikres lønninger til de ansatte først resterende midler fordeles mellom ulike kreditorer og da risikerer du å "sitte med skjegget i postkassen" og få ingenting.

Er du av den litt runde typen så hent båten og ha den som sikkerhet og betal noen til å få fortgang tilbakebetalingen , slikt løses ofte kjapt da.

Er ikke du som er skurken her så da er det "lov" å bruke litt andre midler er nå min mening.

Og til de som vil si at inkassovirksomhet er ulovlig er det ikke det, å oppfordre folk til å betale penger er fullt lovlig, jeg vet....

Hvis du har vært så lite lur å levere båten tilbake uten å få oppgjør samtidig, er du "fucked" rettslig sett, for alt du sitter igjen med da er et usikret pengekrav mot et mulig konkursbo...

Var jeg deg ville jeg hentet båten igjen og ikke gitt den fra meg uten å få pengene samtidig. Du kan ikke tvinge dette gjennom med loven i hånd,men mann-mot-mann blir det ofte en løsning... Og det er bedre å ha en mangelfull båt og ikke 100.000, enn å ha HVERKEN en mangelffull båte ELLER 100.000.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Ser at du har skrevet at selger gav beskjed om at han ikke hadde penger.. det er som regel et godt tegn... om han hadde sagt jada jada dette årner seg,.. så er det værre ... bedre med en ærlig selger... jeg hadde ringt og snakket med selgeren og spurt hva han ærlig mente.. forklart at jeg hadde vært bekymret for pengene mine.... Alle som tar telefonen men vett i skallen ville skjønt det.. en mye bedre fremgangsmåte en å kjøre på med advokater og namsmenn med engang... da kan man få frem horn i panna og ting kan bli værre hos selgeren...

Kutt ut brev og alt papirmølla, slå nummeret på telefonen eller mør opp personlig. Få en god tone og ting ordner seg, ..

Uansett ikke noen artig situasjon,.

Ville og tatt kontakt med han uansett hva du gjør , hentet båten er et must.

Vært borti lignende tilfeller før uten å gå nærmere inn på det , personer som nesten er konkurs spiller gjerne på det og drøyer utbet for å benytte dine penger til mer hastegjeld i håp om å redde skuta eller i vente av en konkurs for så å sitte igjen med noe av kaken som så åltfor ofte skjer...

Ikke alle er uærlige men her er det ofte dumt å være dumsnill og ta alt for god fisk...Skurker er hyggelige folk de og så ikke lett å se forskjell ... ;)

Tenker som Worse (som jo vitterlig har greie på dette) og Haaby. Lurte bare på en ting: Vil det å hente båten i etterkant av en "heving av kjøp" på noe vis reversere hevingen? Båten er selvsagt den eneste reelle verdien her, men det er selvsagt bittelitt demotiverende å hente en båt en nettopp har kranglet fra seg :crazy:

Nei det vil vel ikke reversere hevningen men bare den ensidige innleveringen. Man må kunne legge til grunn at innleveringen skjedde i tillit til etterfølgende oppgjør og når den forutsetningen svikter må man kunne ta ut båten igjen og holde den tilbake til pengene kommer. Det er bare en reversering av en oppgjørshandling, ikke av mangelsspørsmålet eller spørsmålet om mangelen er vesentlig eller noen reversering av selgers aksept av hevning.

Så det bør gå bra.

Savner litt detaljer rundt det. Hvis du kom på en "uheldig dag", rett etter lønn og andre utgifter,, kan det vell være at han har penger og vil betale deg snart. Kan jo også være noen uerlige personer som ikke har betalt regningene sine og ført til at det finnes litt mindre penger en forventet?

Lurer på hvilken forklaring og ikke minst meninger selger hadde rundt problemstillingen?

Jeg vil tro du har "pant" i båten frem til du har mottatt betaling, et videresalg eller en evt konkursbejering vil nok føre en løsning med seg hvis selger er erlig.

Ser frem til å høre hvordan dette løser seg, håper du slipper mye problemer.

Anbefaler å føre en god dialog med forhandleren. Har han utsikter til å få kapital i løpet av nærmeste framtid? Eller går det mot konkurs?

Uansett så bør du snarest skriftlig meddele forhandleren ditt krav, med en gitt betalingsfrist og kreve at det tilkommer renter på beløpet for hver dag fristen overskrides. Du bør også gjøre det helt klart at den tilbakeleverte båten er din eiendom inntil oppgjøret finner sted. På dette vis sikrer du deg mot at den blir en del av evnt konkursbo.

Lykke til! Håper at det dette ordner seg til det beste for alle parter.

Du bør også gjøre det helt klart at den tilbakeleverte båten er din eiendom inntil oppgjøret finner sted.

Og beste måten å sikre dette på er som andre oppgir at den er i din besittelse.

Dersom det er misstanke om at denne forhandler kan gå konkurs så hadde jeg og hentet båten.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

For å inndrive beløpet rettslig, så er forliksrådet det rette stedet å begynne. Send en forliksklage til det lokale forliksrådet i kommunen der selger har adresse. Husk å samtidig kreve dekning av saksomkostninger. Behandling i forliksrådet koster ca kr 800. En trenger ikke advokat i forliksrådet. Hvis en av partene anker dommen fra forliksrådet, så er neste instans tingretten, og da baller det på seg advokatkostnader, etc.

Hvis du vinner saken i forliksrådet eller i retten, og motparten ikke gjør opp, så vil namsmannen inndrive beløpet.

Hvis du vinner saken i forliksrådet eller i retten, og motparten ikke gjør opp, så vil namsmannen inndrive beløpet.

Ikke noe inndriving hvis konkurs og det er et AS, har forhandler ikke penger og går mot konkurs så er han garantert konkurs før saken er ferdig behandlet og.

Hent båten som sikkerhet ...

Hvilken del av ordet "fucked" er det posterne i denne tråden ikke forstår? giggle.gif

Når båten er levert inn til selger, har man gitt fra seg besittelsen, og selger har retten til den. Blir det konkurs, går båten til konkursboet. Dette er helt elementært og de kjøkkenrådgiverne ovenfor i tråden som hevder annet, bør la seg kurse i en del sentrale juridiske fag før de fortsetter sin rådgiverkarriere.

Helt enig...

Få hentet denne båten så fort som mulig og oppgi til selger at han får den igjen når dine penger er registrert på konto.

Har du forresten skrevet noen papirer til selger?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hei.

Det blir skrevet helt klart at å hente båten er det beste, noe som kan underskrives.

For en tid siden leste jeg i BA fra en sak/dom hvor foranlignende var ganske likt som i din sak.

Der dro eier fra Trondheim å hentet båten, sente noen karer som ordnet med delbetaling.

Dommen var klar eier ble frikjent på alle pungt.

mvh

Catano

Mvh

catano

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...