Jump to content

Fått hevet kjøp, men selger har ikke penger. Hva gjør jeg?


shibas

Recommended Posts

Hvilken del av ordet "fucked" er det posterne i denne tråden ikke forstår? giggle.gif

 

Når båten er levert inn til selger, har man gitt fra seg besittelsen, og selger har retten til den. Blir det konkurs, går båten til konkursboet. Dette er helt elementært og de kjøkkenrådgiverne ovenfor i tråden som hevder annet, bør la seg kurse i en del sentrale juridiske fag før de fortsetter sin rådgiverkarriere.

 

Synes du har en ufin holdning mot både trådstarter og oss "kjøkkenrådgivere", vil bare bemerke det uten å dra den biten stort lengre.

Videre, som kjøkkenrådgiver, lurer jeg på hvor du har disse "elementære" "faktaene" dine fra? Vår uheldige venn, (fucked ifølge deg), har ikke delt noen informasjon som jeg kan se hvor han har signert båten over til ny/gammel eier. Hvordan skal denne da kunne dras inn i et evt konkursbo?

 

Hvis dette da skulle stemme, så kan ikke jeg levere noe jeg eier til service(bil, båt, mc, tv osv) for hvis da serviceselskapet går konkurs så havner eiendelene mine i et konkursbo? Gjelder dette også hvis jeg "parkerer" bil eller båt på parkeringsplassen til et selskap som går konkurs, at eiendelene mine skal komme i et konkursbo?

Virker usansynling for meg.

 

Før båten hentes bør det gjøres klart hva som står i kontrakten, for såfremst det ikke finnes en kontrakt eller noe bevis hvor trådstarter har signert båten over i annet eie, så må noen kunne forklare meg hvordan denne "plutselig" skulle tilhøre noen andre?

 

Hvis jeg tar feil, så håper jeg virkelig at folk er obs på hvor de vinterlagrer båtene sine, for går selskapet konkurs så blir det i mange tilfeller et stort konkursbo.

Link to post

Hvordan skal denne da kunne dras inn i et evt konkursbo?

 

Hvis dette da skulle stemme, så kan ikke jeg levere noe jeg eier til service(bil, båt, mc, tv osv) for hvis da serviceselskapet går konkurs så havner eiendelene mine i et konkursbo? Gjelder dette også hvis jeg "parkerer" bil eller båt på parkeringsplassen til et selskap som går konkurs, at eiendelene mine skal komme i et konkursbo?

Virker usansynling for meg.

 

 

Men sånn er det. Ved konkurs så avlåses området om mulig, og det tas beslag i ALLT av verdi. Så vil jurister smått om senn rydde opp i eierforhold. Da bør du grave dypt i skuffene for å finne kvittering med motornummer på pågengeren du kjøpte brukt for 90.000.- i vår....

Allt kommer til sin rett, dersom du har din klare rett. I mellomtida er du uten evt motor...

 

red: da er du fucked..... :wflag:

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

enda en god grunn til å ha båt og motor registrert kanskje...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

lite ... du vet kort og godt ikke hva du snakker om. Aksepter det og gå videre. smiley.gif Hvis du synes jeg er ufin får du leve med det også. I motsetning til deg, så VET jeg hva jeg snakker om. (Du må gjerne ønsketenke at virkeligheten er annerledes men slike tanker bør du kanskje holde for deg selv).

 

De rettslige forhold ved dette tilfellet er helt klinkende klare og utvilsomme: Når kjøper leverer tingen tilbake ved hevning, er det eneste han sitter igjen med et usikret pengekrav mot forhandler. Sistnevnte har ved mottakelsen av båten rettsvern for sitt tilbake-erverv og båten er inne i forhandlers "formuesmasse". Ved konkurs eller utlegg er det dette som er avgjørende. Hva som er registrert og hva du har skrevet under er HELT uten interesse. Det er BESITTELSEN som avgjør. Punktum finale. smash.gif

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Videre, som kjøkkenrådgiver, lurer jeg på hvor du har disse "elementære" "faktaene" dine fra?

Nå er det slik at Skipper Worse selv er advokat, og med båtsaker som spesiale

(og det er ikke fucked!), så hans råd ville jeg vektlegge sterkt.

Han har gitt mange verdifulle råd og tips i tidligere saker og tråder her på BP,

så hans innsikt ligger nok noen hyller over hobbyjuristene her på forumet.

 

Ups... EDIT: Du kom før meg, SW.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

skiper worse har nok rett - båten er levert og det eneste han har er et pengekrav - slik jeg ser det og derfor kan han gå fem på - hvis båten står i eiers navn og ikke andre papirer kan spas opp er det greit nok men, det kan ta tid med et konkursbo og uansett ville jeg som flere inkl meg selv har sagt : henta båten fortere en svint

det finnes ikke EN GOD GRUNN til og ikke gjøre det - jeg ville heller solgt båten videre selv en å tatt sjansen på detta

ville heller solgt skuta ril en spottpris NÅ en å ventet for å se om det "ordner" seg

Link to post

Jeg hadde ingen intensjon av å "trø noen på føtterne" hær, men kan være at jeg har gjort det og beklager.

 

Setter selv pris på at vi har en som kan faget, noe jeg ikke kan. Tar meg uansett friheter av og til, og stiller kritiske spørsmål på områder som ikke virker logisk og deler meninger om ting jeg ikke mener er rett.

Fikk svar på noen av disse, men jeg synes det virker rart at hvis trådstarter har vært innom for å heve et kjøpt men det ikke har gått som avtalt, at da båten "tilhører" butikken bare for at den er "parkert" dær.

 

Tok det også for gitt at trådstarter har kvittering på kjøp av båten.

Link to post

Sånn er det....

Urettferdig, men slik er lover og regler i Norge. De "slemme" slipper alltid lettest fra det.

Dra og hent båten!!!

Jeg ble frastjålet lett båten tidligere i år, men siden jeg har 6000,- i egenandel er den tapt for meg.

Jeg fikk knust side vinduet på bilen i Fredrikstad for 3 uker siden. Egenandel 2000,-

Så det å forsikre ting med liten verdi er bare tull. Så sant ikke mye blir stjålet på engang.Kanskje ikke så rart at mange er fristet til å legge på litt ved skade eller tyveri.

Så finn frem kvittering på båt/motor og dra å hent den straks. Sikkert ikke juridisk riktig, men jeg ville gjort det. Og hadde garatnert gjort det.

Link to post

Når båten er levert inn til selger, har man gitt fra seg besittelsen, og selger har retten til den.

Man må kunne legge til grunn at innleveringen skjedde i tillit til etterfølgende oppgjør og når den forutsetningen svikter må man kunne ta ut båten igjen og holde den tilbake til pengene kommer.

Så det bør gå bra.

 

Nå er jeg forvirret.

 

 

Det eneste jeg vet er at er intet finnes, har selv keiseren tapt sin rett.

 

Deler av lystbåtbransjen i Norge er pill råtten. Slik har det alltid vært.

 

Kryss fingrene og håp at selger får omsatt noen båter i nærmeste framtid. Da får du sikkert pengene dine.

 

 

Link to post

Forvirret er det vel enkelt å bli i den rettslige verden.

 

Det er vel ikke verre enn at

 

- det er ingen sammenheng mellom avtalen om heving og besittelsen

- det er den som til enhver tid er i besittelse av båten som har eiendomsretten til denne

 

Det er vel derfor vi ikke bør gi fra oss noe før kompensasjonen er motatt eller holdt av tredjepart, f.eks. en advokat.

 

Men, det kommer vel også litt an på bostyreren. Hadde en moped (uregistrert...) inne til reparasjon en gang hos en pellementmaker. Han gikk konkurs så det sang. Det ble arrangert en hentedag der jeg møtte opp, forhenværende innehaver gikk god for at mopenden var min og bostyrer var enig.

 

Det er vel heller ikke lenge siden det verserte en sak i media der noen hadde kjøpt en eiendom uten å tinglyse denne for å spare dokumentavgiften. Tidligere eier gikk konkurs og eiendommen ble tatt tilbake av bostyrer, selv om den beviselig var betalt og kontrakt underskrevet, det gjorde meg forvirret.

 

- anders m.

Link to post

- det er den som til enhver tid er i besittelse av båten som har eiendomsretten til denne

 

Hvis noen lurer på hva som smalt, så var det jeg som datt av lasset igjen.

 

Hva er den juridiske definisjonen på besittelse?

 

Hypotetiske spørsmål.

 

1. Jeg låner naboens bil. Er jeg i besittelse av den mens jeg har den?

Hvis jeg går konk, er da bilen del av mitt konkursbo?

 

2. Jeg selger en bil til naboen. Han er ikke fornøyd og ønsker å levere den tilbake - mot en retur avgift på 10%.

a. Bilen kjøres hjem til meg.

b. Jeg har ikke plass til bilen så den blir stående hos naboen.

Jeg går konk.

Er bilen i min besittelse og dermed del av mitt konkursbo?

Link to post

bv

 

Det er vel heller ikke lenge siden det verserte en sak i media der noen hadde kjøpt en eiendom uten å tinglyse denne for å spare dokumentavgiften. Tidligere eier gikk konkurs og eiendommen ble tatt tilbake av bostyrer, selv om den beviselig var betalt og kontrakt underskrevet, det gjorde meg forvirret.

 

 

Hihi ikkje hørt den...må jo være smarte folk det der, som klarte lure kjøper til dette (antagelig)... Da er ikkje huset omregistrert, på samme vis som feks ein bil. :seeya:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hvis noen lurer på hva som smalt, så var det jeg som datt av lasset igjen.

 

Hva er den juridiske definisjonen på besittelse?

 

Hypotetiske spørsmål.

 

1. Jeg låner naboens bil. Er jeg i besittelse av den mens jeg har den?

Hvis jeg går konk, er da bilen del av mitt konkursbo?

 

2. Jeg selger en bil til naboen. Han er ikke fornøyd og ønsker å levere den tilbake - mot en retur avgift på 10%.

a. Bilen kjøres hjem til meg.

b. Jeg har ikke plass til bilen så den blir stående hos naboen.

Jeg går konk.

Er bilen i min besittelse og dermed del av mitt konkursbo?

 

Virker for meg som du er inne på samme tankegangen som jeg er, og har vanskelig for å begripe at noen som er i besittelse av noe automatisk er å regne som eier. Kall meg gjerne vanskelig, men dette er jo ikke rett.

 

Har jeg kjøpt og betalt for noe, så må jeg vel kunne regne det som mitt selv om naboen bruker det eller jeg har parkert det andre plasser en hjemme.

 

 

bv

 

Hihi ikkje hørt den...må jo være smarte folk det der, som klarte lure kjøper til dette (antagelig)... Da er ikkje huset omregistrert, på samme vis som feks ein bil. :seeya:

 

Var en sak i Harstad, ved huskjøp og konkurs hvor notar ikke hadde sikret boet til kjøper. står litt om det hær http://www.ht.no/incoming/article163563.ece

Link to post

Nei det vil vel ikke reversere hevningen men bare den ensidige innleveringen. Man må kunne legge til grunn at innleveringen skjedde i tillit til etterfølgende oppgjør og når den forutsetningen svikter må man kunne ta ut båten igjen og holde den tilbake til pengene kommer. Det er bare en reversering av en oppgjørshandling, ikke av mangelsspørsmålet eller spørsmålet om mangelen er vesentlig eller noen reversering av selgers aksept av hevning.

 

Så det bør gå bra.

:confused: hvis båten er i selgers besittelse , blir det vel tyveri fra selger eller et evt konkursbo hvis han henter den igjen, hvis man skal stole på de neste ufine innleggene dine..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Båteier er observert gråtende, haltende med blåveis på høyre øye - og en tom bensinkanne i den ene handa og en åre i den andre...;-)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

 

 

Hypotetiske spørsmål.

 

1. Jeg låner naboens bil. Er jeg i besittelse av den mens jeg har den?

Hvis jeg går konk, er da bilen del av mitt konkursbo?

 

2. Jeg selger en bil til naboen. Han er ikke fornøyd og ønsker å levere den tilbake - mot en retur avgift på 10%.

a. Bilen kjøres hjem til meg.

b. Jeg har ikke plass til bilen så den blir stående hos naboen.

Jeg går konk.

Er bilen i min besittelse og dermed del av mitt konkursbo?

 

1. NEI ... bilen er registrertn på naboen.....

2. NEI hvis bilen fortsatt står på nabo, Ja hvis den står på deg.

Link to post

andersm m. fl., det er ikke besittelsen i seg selv som er poenget og besittelse i seg selv gir heller ikke eiendomsrett.

 

MEN når man VED HEVNING leverer tingen tilbake til selger og selger får besittelsen av tingen, har selger RETTSVERN for sitt tilbake-erverv. (Likeledes har han RISIKOEN for tingen -- går den til grunne i brann, er det hans problem. Dette skjedde nylig med en sak på Karmøy). Leverer du tilbake uten å få pengene dine (senest...) samtidig, yter du en KREDITT til selger og alt du har er da altså et usikret pengekrav -- et krav på å få pengene dine -- dette kravet har du overhodet ingen sikkerhet for og ved konkurs er det tapt (som regel).

 

At et verksted/leverandør/forhandler har besittelsen ved reparasjon, innebærer IKKE et tilbake-erverv og er derfor intet problem i forhold til hverken konkurs eller enkeltforfølgende kreditor. Det er en helt annen problemstilling og har ikke noe med spørsmålet i denne tråden å gjøre.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...