Jump to content

Er både med to motorer mere sidestabile?


MajorAndy

Recommended Posts

Tilbage efter den første rigtige sejltur i vores nye Nord West 390. Den er stadig en stor, stor fornøjelse at bruge: Atmosfæren ombord, pladsen, søegenskaberne og mange virkelig gennemtænkte løsninger gør hver ny dag til en oplevelse!

 

Men en ting undrer jeg mig over: Den virker SÅ meget mere stabil end nogen anden båd, jeg har haft. Og jeg tænker på om det kan skyldes at den har to motorer? (jeg har ikke tidligere haft to motorer)

 

Altså: Med en båd med en motor må al vægten jo naturligvis være centreret omkring midten af båden. Det kan vel betyde, at båden ruller mere omkring længdeaksen? Med to motorer kan brændstoftanke og motorer placeres i hver sin side af båden. Bør det ikke give en bedre stabilitet og dermed mindre rulning? Eller er der tale om andre årsager som fx den større vægt i denne båd?

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så flott at dere er fornøyde med skipet deres :smiley:

 

Jeg tror den største betydningen er at Benny Martinsson konstruerer stabile skrog. Han er tidligere racerbåt konstruktør og bygger. Og tar du en kikk på skrogene hans ser du en meget bred bærende flate akter på skrogene - samtidig som chinen i fronten ikke er bredest slik at det ikke slår i motsjø.

 

Vekt, vektplassering, bredde og dynamikk med to motorer gjør forskjellen. Det som taler mot er et høyere G punkt (tyngdepunkt) på konstruksjonen i og med at du har flybridge. Med to motorer får du mer kraft ut i siden - og det stabiliserer også. men viktigst mener jeg er de andre faktorer.

 

På dette bildet ser du ganske godt at skroget har mye bæring akterover - dette er 420/430 skroget

 

NW430S-SD-exterior-front.jpg

 

Her ser du det i praksis - se på sjøen som går ut fra midten av skroget.

nw390_92dt7480.jpg

 

NordWestene har nesten ingen vekt i fremre del av båten (Benny fortalte meg en gang at 420'en veier 800 kg fra baug til midten av båten). Dermed går den lett i sjøen samtidig som den blir stabil. Alt som veier mye er plassert langt ned og langt akter. Det gjør at båtene krever mye motor, men de går godt i sjøen. Og når de først planer lager de mindre sjø enn mange andre (vi lager mindre sjø jo fortere vi kjører)

 

Her er en film av 420

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tak for svar så langt...

 

Jeg oplever stabiliteten ved at jeg fx ikke bruger trimflaps! Jeg har haft fem større både før og dette er den første båd hvor det ikke er nødvendigt at bruge flaps under normal kørsel. Jo, med kraftig sidevind eller direkte mod ret store bølger, men ellers ikke. Heller ikke hvis en eller to personer går ud i den ene side. Både Skilsøen og Forbinaen reagerende øjeblikkeligt på en sideværts forskydning af vægten. Ikke denne. For nylig var jeg ude i 14 m/s med 1.5-2 meter sø skråt ind bagfra. Dronningen måtte aflyse et togt med kongeskibet i samme område. Jeg sejlede 22 knob uden problemer!

 

Og i weekenden her havde vi 8-9 m/s direkte fra nord med krappe, irriterende Øresundsbølger (vind og strøm mod hinanden på grundt vand) Ikke et "slag" oplevede vi på turen fra København til Helsingør. Ja, jeg kunne blive ved. Men jeg hører stadig gode indspil hvad angår vægtfordelingen i både med 1 hhv. 2 motorer og betydningen for stabiliteten.

 

 

Andy

 

Red: http://lokalavisen.dk/kongeskibet-aflyser-tur-til-snekkersten/20100507/artikler/100509381/1279 - men JEG sejlede... :tongue:

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Windy konstuerer også sine båter slik at de skal fungerer utmerket uten bruk av flaps. Vi bruker flaps for å komme raskt i plan - men så har vi jo ikke noe drev å tilte inn. Ellers merker vi overhode ikke at folk beveger seg i båten når vi er i fart. Det merket vi heller ikke på vår Windy 37.

 

Rankhet, dvs følsomhet for vektforskyvning, har med konstruksjonens stabilitet å gjøre. det er to former for stabilitet: tyngdepunkt (kalt G- punkt) og formstabilitet (ofte gitt av bredde)

 

To motorer som er plassert ut til siden gir bedre stabilitet. Om du ser på Goldfish P36 ser du at de plasserer motorene sine tett sammen - så tett at motorene står foran hverandre i motorrommet. Det er for å få bedre toppfart og mindre stabilitet fra motorene

goldfish_p36_motorrom.jpg

 

 

Hva sjødyktighet og dansk dronning har med hverandre å gjøre er for meg uforståelig :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...