Jump to content

Lowrance Globalmap 5300c GPS som ikke viser hastighet

KOF_NOR

Recommended Posts

Jeg har en Lowrance Globalmap 5300 c iGPS i båten som pga av at den var innfelt mistet GPS signalet gjerne når man helst ikke ville det.

For å løse problemet innstallerte jeg i helgen en ekstern antenne - Lowrance LGC-3000. Resultatet var at signalet ble stabilt og det fungerte nesten som forventet. Jeg mistet imidlertid en funksjon jeg gjerne skulle hatt. Plotteren har sluttet å oppgi hastighet! I displayet som skal vise hastighet står det nå kontinuerlig 0.00.

Noen som har gode ideer for å løse dette?

Har hatt Lowrance LMS 330C i snekka mi og den har kun hatt ekstern antenne hele tiden. Hadde LGC 2000 antenne, men denne ble kokt av Bastøyferga to år på rad i Horten, og kjøpte en brukt LGC 3000 fra Hong Kong. Hadde etter antenneskifte ikke noe problem med at hastigheten ikke dukket opp. Hadde ustabilt ekkolodd, men det fikset seg med oppdatering av inten software. Hvis jeg var deg, så ville jeg oppdatert softwaren fra Lowrance sine hjemmesider, og samtidig gått inn i instillingene og sjekket alle innstillinger som har med hastighet å gjøre. Kan hende at du må legge inn ekstern antenne som signalkilde. :smiley::flag::flag::flag:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Jeg kan absolutt anbefale folk å holde plotterne sine oppdaterte med siste firmware.

Jeg gjorde akkurat en oppgradering av min lowrance HDS-10 opp til 3.0 versjonen, og det ble en mye raskere og bedre plotter etter den oppdateringen.

Nå oppdaterer den gps posisjonen 5 ganger i sekunder bla.a, og det kom litt flere funksjoner, og ting virker bedre. kartene blir raskere lastet osv.

Dette ser ut til å være oppdatering til deg: http://www.lowrance.com/en/Products/Marine/Full-Size-GPS-Chartplotters/GlobalMap-5300C-iGPS/Downloads/GlobalMap-5300C-iGPS-Software-Update/

Det skal sies, at om man gå på www.lowrance.com siden, så blir man sendt til .no siden automatisk virker det som, men der er det få oppdateringer tilgjengelig på web'en. Gå derfor til: www.lowrance.com/support så får du opp flere muligheter.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Har også en Lowrance plotter der programvaren finnes i nyere versjon. Er prosedyren og ta ut minnebrikke inneholdende Navionicskart fra plotter til PC, deretter overføre oppdatering fra Lowrance support fra PC til minnebrikke, og til slutt sette minnebrikke i plotter og laste inn oppdateringen ?

Cumulus: I min plotter er det 2 stk SD kort spor, og jeg lot bare kartbrikken stå i jeg.

Før jeg dro til båten, så hadde jeg et ekstra kort på 512bm, satte den inn i minnekortleseren på pc'en og gikk på websiden..

Der var det wizard som ordnet med å legge oppdateringen til minnebrikken.

Når jeg var i båten så skrudde jeg av plotteren, satte inn minnekortet og skrudde på plotteren.. ventet til den sa at jeg skulle fjerne minnekort og trykket på power knappen. Plotteren startet opp og ordnet resten av konfigen selv, så var det ferdig.. fix done.. :D

bare ikke bruk samme brikke som kartene ligger på.. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Takk for tips! Det blir å forsøke en oppgradering til helgen.

Et siste (dumt?) spørsmål. Jeg ser jeg må ha MMC/SD kort. Er dette det samme som brukes i kameraer? Hvis ja har jeg et til overs, hvis nei må jeg handle. Har heller ikke kortleser i PC, men det regner jeg med at en god nabo kan hjelpe til med.

De eldre plotterne har ikke mulighet for to minnebrikker, så i enkelte tilfelle så må en fjerne kartbrikken for å oppdatere firmware. :smiley:

Har ikke noe med alder, men med størrelsen på plotteren å gjøre om det er 2 kortposisjoner på Lowrance. Fram til HDS ble introdusert hadde alle modeller som hadde større skjerm enn 5" 2 sloter, for HDS går denne grensen på 7".

Min 2001 LCX-15MT har 2 sloter.

Grunnen til at du ikke får opp hastigheten er sannsynligvis at du må gå inn og fjerne hastigheten som per i dag er satt opp at den skal komme fra innvendig mottager og så legge til hastighet i fra ekstern antenne/mottager. GlobalMap/LMS/LCX har ikke automatisk seleksjon av beste GPS kilde slik som HDS.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...