Ole Olsen Startet 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2010 Hei "igjen" Selv om det er 17 mai, så "tenker" man jo båt å motor likavel. Må nok en gang henvende meg til dere der ute når det gjelder motoren min... Drev i går å skrudde litt på den, å kom omsider til dieselpumpen. Her viser det seg å være en nivåskrue, å da jeg åpner denne renner det gråhvit olje ut.....i mengder. Så mit spørsmål er da....er det normalt med oljefylt dieselpumpe, eller er dette et klenodie????? Å hvor kommer vannet inn?? Mangler et firkantet deksel som skal stå foran 6 fjærbelastede ventiler. Disse går opp å ned etterhvert som dieselpumpen går rundt. Å meg med min kunnskap vet da selvsakt ikke hva disse "ventilene" heter. Men er ganske sikker på at vannet som er i "dieselpumpen" har kommet inn dit i mangel av dette deksel. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Ja eg har 17mai pause nå medan kona tok de minste til tog nr to... Heilt normalt med oljefylt dieselpumpe på mange motorer. Tappeskrue i bunn, fylle skrue på topp, og som du bemerker-nivåskrue på midten ca Vanligvis samme oljetype som du har på motor. Nokon pumper er dog smurt av olje fra motor. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tilde Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Noen dieselpumper har eget oljereservoar, andre har ikke dette. Eksempel på motor som har dette, er eldre Ford i 27xx-serien med Simms-dieselpumper. Hvis du opplyser om motortype og fabrikat på dieselpumpen er det sikkert lettere å få svar. Oljen skal uansett normalt ikke være gråhvit, så det kan hende du har et problem selv om det nødvendigvis ikke er feil at du har olje i dieselpumpen Sitér dette innlegget Link to post
Ole Olsen Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 her har jeg prøvd å vise hvor jeg mener det bør være et deksel..... Noen der ute som vet?? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 (redigert) Her skal det være et deksel. Har aldri sett en dieselpumpe uten. Noen som vet om 2005 Ford modell 2725 har trykksmørt pumpe eller at den må avtappes og byttes olje på Redigert 17.Mai.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Ole Olsen Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 setter inn et par andre bilder av dieselpumpen, har prøvd å få med skiltet på denne, men vises dårlig Her er da maskinisten i full jobb.. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Hva slags motor er dette? Ut fra starter, så ser dette ut som noe svenskt noe Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Ole Olsen Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 er en bedford diesel på ca 110hk......noe mere vet jeg ikke da jeg ikke har verken papirer eller brukerhåndbok til den. Om du går inn på en en sak jeg startet nå netto, så ser du flere bilder av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Pumpa har utvilsomt egen oljefylling, dersom den var smurt fra motor ville oljen vært svart. Foreslår du lager deg et lokk av eks. 4 el.5mm aluplate med en kork eller nitrilgummipakning.Tviler på at dette er noe du får kjøpt i dag. Motoren er trolig fra 60-tallet. Firma J.O.Jæger i Bergen var i sin tid store på Bedford og kan muligens fortsatt levere deler. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Så den linken, og det svaret kan være vrient det. Noen pumper er trykksmurte, og andre må en skifte olje på med jevne mellomrom. Har du mye oljesøl og manglende olje i bunnpanna, så gir vel svaret seg selv at den er trykksmurt. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.