Jump to content

skal dieselpumpen være oljefylt?

Ole Olsen

Recommended Posts

Hei "igjen" :flag:

Selv om det er 17 mai, så "tenker" man jo båt å motor likavel.

Må nok en gang henvende meg til dere der ute når det gjelder motoren min...

Drev i går å skrudde litt på den, å kom omsider til dieselpumpen. Her viser det seg å være en nivåskrue, å da jeg åpner denne renner det gråhvit olje ut.....i mengder.

Så mit spørsmål er da....er det normalt med oljefylt dieselpumpe, eller er dette et klenodie?????

Å hvor kommer vannet inn??

Mangler et firkantet deksel som skal stå foran 6 fjærbelastede ventiler. Disse går opp å ned etterhvert som dieselpumpen går rundt.

Å meg med min kunnskap vet da selvsakt ikke hva disse "ventilene" heter. Men er ganske sikker på at vannet som er i "dieselpumpen" har kommet inn dit i mangel av dette deksel.

Ja eg har 17mai pause nå medan kona tok de minste til tog nr to... :flag:

Heilt normalt med oljefylt dieselpumpe på mange motorer. Tappeskrue i bunn, fylle skrue på topp, og som du bemerker-nivåskrue på midten ca :smiley: Vanligvis samme oljetype som du har på motor.

Nokon pumper er dog smurt av olje fra motor.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Noen dieselpumper har eget oljereservoar, andre har ikke dette.

Eksempel på motor som har dette, er eldre Ford i 27xx-serien med Simms-dieselpumper.

Hvis du opplyser om motortype og fabrikat på dieselpumpen er det sikkert lettere å få svar.

Oljen skal uansett normalt ikke være gråhvit,

så det kan hende du har et problem selv om det nødvendigvis ikke er feil at du har olje i dieselpumpen :wink:

Pumpa har utvilsomt egen oljefylling, dersom den var smurt fra motor ville oljen vært svart. Foreslår du lager deg et lokk av eks. 4 el.5mm aluplate med en kork eller nitrilgummipakning.Tviler på at dette er noe du får kjøpt i dag. Motoren er trolig fra 60-tallet. Firma J.O.Jæger i Bergen var i sin tid store på Bedford og kan muligens fortsatt levere deler.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...