padledilla Startet 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2010 Jeg har Raymarine C80 med radar på min seilbåt. Oppgraderte firmware på plotter i fjor sommer. Jeg har funnet ut at jeg manuelt kan justere radarbildet i forhold til COG-linjen slik at ekko harmonerer med kart. Men skal det ikke være mulig å få til automatikk i dette? Noen på forumet som har slikt utstyr og kan fortelle hvor i menyene jeg skal gå? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Har du kompass tilkoblet C80-en? Sitér dette innlegget Link to post
padledilla Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Ja, det er koblet inn et fluxgate-kompass som styrer autopiloten. Her har jeg et annet problem; det viser ikke sjelden så mye som 60 grader forskjell fra GPS, men har til nå sett på det som et annet problem. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Fluxgate kompass MÅ kalibreres etter montering, prosedyren for dette finner du i brukermanualen. Før det er gjort kan visningen være svært mye feil. Når det gjelder justering av offset for radar så må det justeres manuelt i radarmenyen på C80 slik du nevner. Der kan du kompensere for skjevheter i radarmonteringen. Kjør på overlay og juster til kart og radarbilde stemmer overett. Sitér dette innlegget Link to post
padledilla Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Da er det nok kompass (eller mangel på kalibrert kompass) som er roten til begge mine problem. Jeg har forsøkt å kalibrere flere ganger, men har ikke klart å gjennomføre til tross for flere runder på stille vann. Prosessen ender liksom aldri - på auto-pilot står det bare at jeg skal fortsette å kjøre rundt i sirkel. Denne helga fant jeg et valg i menyene på C80 hvor jeg kunne aktivere/deaktivere kobling til autopilot. Jeg aktiverte denne og nå kan jeg be C80'en om å styre meg til eksempelvis markøren. Det har jeg ikke fått til tidligere. Vet dere om denne koblingen er en forutsetning for å kunne kalibrere? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Jeg hade samme problemet og gikk runde etter runde uten at den ble fornøyd. Det var noe jeg hadde oversett i beskrivelsen av kalibreringen men jeg husker desverre ikke lenger hva. Foreslår at du leser prosedyren en gang til. Finner du ikke ut av det så skal jeg ta en gjennomlesing og se om jeg kan huske hva det var jeg hadde oversett. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Hvis autopiloten er en Raymarine ST6000+ eller tilsvarende, så er det vigtigt at du ikke foretager cirkelbevægelsen for hurtigt. Som jeg husker det skal cirklen tage mindst et eller to minutter. Sørg også for at der ikke er for meget vind eller strøm i vandet den dag du gør det. Metoden står beskrevet i manualen, men hvis du drejer for hurtigt så virker kalibreringen ikke. Og husk også, at metalgenstande placeret nær fluxgate-kompasset vil påvirke det. Jeg har således flere gange fået misvisning på mit kompas på grund af et el-varmeapparat, der kom til at ligge for tæt på kompasset. Det samme gælder en kasse med boule-kugler... Andy Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Jeg har seilt endel med radaroverlay i mitt E-system ombord. Nå er det vel nesten like mange seilingsmønstre som fritidsbåtbrukere. Jeg vil likevel advare noe mot for mye bruk av radaroverlay. Det er viktig å trene så hyppig som mulig på å justere og vurdere selve radarbildet uavhengig av kartplotterbildet. Vi har i andre tråder vist effekter som kan fåes på radarbildet (bl.a. "haleeffekter" ved relativ motion). Min erfaring er at det er vanskeligere å tolke disse ved radaroverlay. Men, som sagt, det er sikkert flere syn på dette enn antall brukere av radar... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 (redigert) For første gang på mange år brukte jeg radar overlay da vi kjørte hjem fra Sverige 16.mai. På denne turen passerte vi kanskje 100 seilbåter. Da var det greit noen ganger å ta frem radar overlay for å se hva som er sjømerker og hva som er båter på radaren. Et alternativ er å bruke MARPA, hvilket jeg også gjorde aktivt. Men vi har maks 10 targets på MARPA og det holdt ikke. Å kjøre fast med radar overlay er jeg ikke tilhenger av. I min verden er radaren faktisk hva som er rundt oss, mens kartet er et bilde som kansje er 95% korrekt Redigert 18.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Deler erfaringen om at MARPA er en meget god funksjon - forutsatt at radaren er oppsatt med dette. Jeg betratyer radaroverlay mer som et salgsknep enn som noen vesentlig sikkerhetsforanstaltning ved navigering. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 (redigert) På Bastø 3 har de kun radar overlay -alt på en skjerm - om jeg husker rett fra sist jeg snakket med en styrmannen der Redigert 18.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Det forklarer endel av mine observasjoner i området Moss - Horten....... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 spør om å komme på brua neste gang du er ombord på fergene. De er overstyrmann som laster båten på bildekket Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Hei Jeg hadde de samme problemene. Etter å ha leid inn proffhjelp viste deg seg at rattet av jern på stoppekrana for diesel influerte fluxgate, fjernet dette. Overlay er avhengig av at fluxgate er i orden. Nye "rundinger" og heading stemte. Autopiloten (SG3) måtte til reparasjon, får ikke testet denne før jeg er på vannet igjen. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 jeg registrerte at ekkoene i overlay var noen mm forskjøvet (opptil 10mm) i forhold til kartet. hvor i oppsettet endrer jeg det? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Her er du inne på noe av det sentrale problemet med radaroverlay - slik jeg har erfart det på mitt Raymarine E-system. Det er særlig på de lange seilasene Soon - Kiel at jeg har observert behovet for stadige justeringer av COG i forhold til magnetisk kurs. Du må inn på menyen for justering av kurslinjen til kartplotteren før du får et godt overlay. Men det er mulig at dette kan gjøres på forskjellig vis. MARPA er derimot ikke avhengig av denne fortløpende justeringen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 (redigert) hvordan ser du enkelt om et marpa objekt er et fartøy i fart eller ikke? Radaren bruker etter min erfaring 5-10 sveip på å få rett vektor og er det mange ekko i bildet erfarer jeg at de som ikke har vektorer forsvinner. Da må jeg inn i marpa listen og se - hvilket er tungvint og i 30 knop vil jeg gjerne ha info raskt. Redigert 18.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Jeg synes etterslep av ekko (trailes/wakes) er den enkleste måten å skille holmer/staker/land fra båter i fart. På Raymarine må du ha nord opp for å få dette til (true trails/wakes). Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Vil holde fast på at radaroverlay er et utmerket verktøy for¨å lære seg å tyde radarbildet. Kjør radaroverlay på halve skjermen og bare radar på den andre delen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 enig i at det er et fint verktøy for å lære. jeg brukte det da jeg var ny med radar for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Jeg synes etterslep av ekko (trailes/wakes) er den enkleste måten å skille holmer/staker/land fra båter i fart. Det er jeg enig i. Det gir lite knappetrykking og meget god totaloversikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.