Solglitter Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Hva er best av Yanmar 290 hk/ Volvo D6 310 hk. Når en tenker på - forbruk - Støy - Kostnad på vedlikehold og om det er lett å skru selv. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Retox_93 Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 YANMAR! Har ikke noe go forklaring på det, men liger Yanmar bedre en Volvo..Vis du kjøper volvoen så er det veldig lett å skaffe deler til motoren.. Det er jo et pluss Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tilde Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 (edited) Vis du kjøper volvoen så er det veldig lett å skaffe deler til motoren.. Hva skal du med deler til Yanmar? (Jeg har 2xD4 nå... ) Edited May 17, 2010 by Tilde (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Manzon Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 (edited) I mine øyne koker det ned til pris. Jeg fikk ett tilbud på Yanmar 6LPA som var langt under det tilbudet jeg fikk på Volvo sine motorer. D6 er jo en kraftig maskin og robust maskin. Men når jeg skulle ha motor så kostet til og med D4-300 HK mer enn Yanmaren. D6 veier en god del mer enn både D4 og 6LPA. I mitt tilfelle kunne jeg også beholde Bravo 2X drevet som var nytt. Edited May 17, 2010 by Manzon (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 (edited) VP D6 er en modærne commonrail diesel med som har nydelig gange og flotte effekt kurver.. Det som ikke er så bra er at den er meget tung motor og man får ikke overhalt en D6 da de ikke kan borres osv.. Så ryker den så løper en fort på en ny motor med den kostnad det medfører. Yanmar har hvert i markedet med samme motor i over 15 år nå.. denne er enklere oppbygd og ikke commonrail styrt ei heller nevneverdig elektronikk.. den er meget kompakt i måla og veier en 200kg mindre en D6. Den kan overhales. Forbruksmessig så ligger yanmarn på 53 liter i timen ved 200rpm under fullt.. VPD6 ligger på nøyaktig det samme ved 200 rpm av.. (nå skal det sies at VP d6 ikke kan dra av "kun" 200 rpm iflg spec).. støymessig er yanmarn mye roligere med typisk symaskingange. Nå skal det sies at om du handler ny båt så har du 5 års reklamasjon.. så derfor så bør ikke redselen ved et havari være stor.. handler du brukt og feks D6 kun har 1 år igjen av reklamasjon, så hadde jeg ikke tort og gå for D6 da disse har hvert belemret med sykdommer.. All over konklusjon.. hmmm Yanmar.. selv om de heller ikke er perfekte.. men vekt er av stor betydning og ikke minst plass og servicevennlighet.. D6 må på verksted for og slette feilkoder / stille diagnose.. yanmarn trenger ikke.. Handy man = Yanmar= biligere service kostnader iom at du utfører selv.. 10 tommeltotter mann : Spiller ingen rolle.. må på verksted uannsett Edited May 17, 2010 by Thorlyn (see edit history) Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 (edited) Nå skal det sies at om du handler ny båt så har du 5 års reklamasjon.. så derfor så bør ikke redselen ved et havari være stor.. handler du brukt og feks D6 kun har 1 år igjen av reklamasjon, så hadde jeg ikke tort og gå for D6 da disse har hvert belemret med sykdommer.. Bare låner utsagnet dit her Thorlyn, ikkje kritikk på det som står der. Dette har eg snappet opp ved fleire anledninger...at det er oki å kjøpe nytt D6, men ikkje brukt... Dette er jo egentlig fælt for mange...men eg er sjølv redd for D-enne motor, og ville ikkje kjøpt brukt båt med den(men nå hindrer lommeboka slikt uansett...) Kjøper du båt med D6, så pass på at det er "rette" båt siden du ikkje får solgt den igjenn... Menmen 1 stemme på Yanmar her og. (siden du ikkje nevner Ford ) RED:Uansett....inni sinnsyke villeste som pioneren kommer til å gå !! Edited May 17, 2010 by Sæbø (see edit history) Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 (edited) Det vil altså si at flertallet av lystbåter over 25 fot solgt i Norge siste 5 årene ikke er mulig å selge på bruktmarkedet? Jeg er på 3. båt med D motorer. Edited May 17, 2010 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Klart det er mulig og selge.. Men jeg ville nok gått både 1 og 2 runder med sjekk av evt oppgraderinger ihht nye dyser etc.. Men det er jo meg.. og jeg representerer absolutt ikke alle båtkjøpere.. Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 (edited) Jeg er på 3. båt med D motorer. Ja det er du.. men da er vel alle hvert innenfor 5 år også?? Og dermed ingen kostnader med dysebytte (rundt 30000.-+ for 1 motor),sjøvannsfilter,lokk til intercooler, sprukne hydraulikkslanger til dreva, pittings og tæring på propellene, etc,etc, hvis en legger sammen alle disse oppgraderinger og dette ikke er blitt gjort så løper en på en 100 000.- i mer kost hvis en er uheldig. Dette er jo ikke tull.. og penger har vel de fleste ikke nok av? Edited May 17, 2010 by Thorlyn (see edit history) Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 (edited) Det er merkelig at disse motorene selges i det hele tatt når du ramser opp alle feilene som du vet om. Må være en helt skjev info i markedet ettersom så mange må være misfornøyd med disse motorene pga alle feilene - og fortsatt selges de både nye og brukte. rare greier. Akkurat som om markedet ikke fungerer. Ikke har du fått med deg alt av feil heller - jeg vet om noen flere jeg som KAN oppstå Akkurat som det KAN oppstå feil på yanmar motorer. I hvertfall har jeg erfart det på de jeg pusler litt med av og til Edited May 17, 2010 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Laholm Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Som absolutt ikke maskinkyndig (kan skifte olje og filtre, men begrenser meg stort sett til det) har jeg liten saklig tyngde i denne diskusjonen. For meg synes det imidlertid som vi her mer er inne på å diskutere religion enn tekniske argumenter. Dermed blir mitt syn på saken at man må se på mulighetene for service osv. Det koker ned til lokale vurderinger, og her i Bergensområdet er det jo kommet gode og dårlige rapporter på begge disse merkenes serviceverksteder. Jeg har så langt god erfaring med Yanmar og katastrofalt dårlig erfaring med Volvoverkstedet, så dermed holder jeg meg til Yanmar... Quote Laholm Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Joda markedet fungerer Alle feilene jeg vet om har jeg lest både her på BP og i båtpressen.. + at jeg har god inngående info fra en av landets kjente båtverksteder som du har god erfaring med;) De er vel kanskje bare oppspinn?? Det er jo dette som er så fint med VP måte og bare la det skure og gå.. de fleste vet jo ingenting og kjøper i god tro.. D6 er ingen dårlig motor.. men den har og er gjennstand for mye reklamasjonsfeil.. Heldigvis så ser det ut som om de rusler meget godt om dagen.. Det sier jo sitt nåt D eiere anbefaller selv og tegne havariforsikring?? Er det fordi de er så sikre på at motoren vill alltid gå og bare kaster pengene ut av vindu i forsikring?? eller er det fordi de VET at disse motorene kan bli en svært dyr affære? Jeg bare spør jeg?? Selv så har jeg Norges mest utskjellte motorer hvis en skal stole på dette forum.. KAD 42.. men de går så fint atte.. Men ja de har også hvert gjennstand for mye feil.. Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 (edited) Og dermed ingen kostnader med dysebytte (rundt 30000.-+ for 1 motor),sjøvannsfilter,lokk til intercooler, sprukne hydraulikkslanger til dreva, pittings og tæring på propellene, etc,etc, hvis en legger sammen alle disse oppgraderinger og dette ikke er blitt gjort så løper en på en 100 000.- i mer kost hvis en er uheldig. I tillegg til de feilene du nevner, er det på flere D4 og D6 behov for bytte av motorstyring("hjerne"), giraktuator, bunnpannepakning og dessuten skifte av motorlabber, starter og dynamo som følge av lekk sjøvannsfilter, inkludert utbedring av korrosjonsskader. Noen motorer havarerer også som følge av "injektorproblematikken", eller kanskje heller vann i ladeluftkjøler? Og ja, disse problemene som listes opp, burde være godt kjent. Må være en helt skjev info i markedet ettersom så mange må være misfornøyd med disse motorene pga alle feilene - og fortsatt selges de både nye og brukte. rare greier. Akkurat som om markedet ikke fungerer. Det rare er vel heller at flere tar til orde for at de er fornøyde med sin D4 eller D6, til tross for alle disse feilene, og ikke minst når enkelte eiere har skiftet både en og to motorer som følge av havari. Og det tror jeg kommer av at disse motorene i de fleste tilfellene har hatt gjenværende garanti og/eller har vært under reklamasjonstid i henhold til forbrukerkjøsloven slik at kunden slipper unna den store kostnaden, slik også Thorlyn antyder. Edited May 17, 2010 by Capitaine (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 (edited) Ikke har du fått med deg alt av feil heller - jeg vet om noen flere jeg som KAN oppstå Akkurat som det KAN oppstå feil på yanmar motorer. I hvertfall har jeg erfart det på de jeg pusler litt med av og til Nei hadde jeg vist om alle feil så hadde jeg vel kjøpt campingvogn Yanmar viser seg ofte fra en arrogant side mht reklamasjoner.. og ikke er de feilfrie heller.. men i valget mellom D6 og Yanmar 315 så hadde JEG valgt Yanamar.. grunn?? jo jeg gjør alt av servicer,rep selv. Være seg motorer eller drev.. og da er det håpløst for MEG og ikke ha tilgang til Diagnose vektøy etc for og serve motorene mine.. Den dagen VODIA (tror det er det VP kaller sitt program) blir tilgjenglig for vanlige mann så jo.. da har jeg intet imot en slik motor.. foruten at elektronikk shiten ikke tåler salt miljø over tid.. være seg pick up sensorer på veiv eller lign.. motorvask på disse er jo det samme som døden.. Motorsyring ja.. Kollegaen min har byttet 3stk på 11 mnd til den nette sum av 70000.- pr stk etter hva vp sier.. Hva da når hans reklamsajons tid har gått ut spurte jeg han om?? da har jeg solgt båten for lengst var svaret... aldrig mer... etter og ha mistet kontroll over spakene alle 3 gangene.. Trygghetspurte jeg?? Finns ikke lenger var svaret. Men ja jøss bare og lukke æua for det. Edited May 17, 2010 by Thorlyn (see edit history) Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Jeg har haft begge motorer: Yanmar 6LP-STP, single installation i en Skilsø 33 Arctic og Volvo D6-310 single i en Forbina 10000. Der var forskelle idet Skilsøen var en halvplaner med fast aksel mens Forbinaen er en helplaner med drev. Forbinaen vejer 1500 kilo mere end Skilsøen. Stabilitet/holdbarhed: Yanmaren havde nogle småting i løbet af de tre år, jeg havde den. Et par slangeklemmer gik løse. Volvoen har haft problemer med søvandsfilteret og intercooler-dæksel. Begge dele blev skiftet af Volvo uden beregning. Yanmaren viste sig at have en fabrikationsfejl, der nok ville få den til at havarere på et tidspunkt (søg på Yanmar Settlement - min motor var blandt dem med de relevante serienumre). Båden blev dog solgt og jeg ved ikke om den nye ejer har haft problemer. Ry: I Norge har Volvo et problematisk ry efter de mange havarier, som Volvo jo ikke har tacklet særlig godt. Men i Sverige og Danmark ser køberne kun fordele i en D-motor. Så her er der ingen negative ting forbundet med Volvo - tværtimod. Gangkultur: Yanmaren larmede uden tvivl mere end Volvoen. Men ingen af dem er ligefrem tyste maskiner... Volvoen vinder på performance: Meget mere "agil" motor med større trækkraft i lavere omdrejninger. Den vinder også på forbrug. En halvplaner med fast aksel skal jo have et højere forbrug end en helplaner med drev, men alligevel: Skilsøen brugte næsten lige så meget brændstof som min nuværende båd, der vejer tre gange så meget og har TO D6-ere. Gør-det-selv: Ingen forskel i mine øjne. Men jeg er heller ikke typen der gør andet end maksimalt skifte olie, filtre og del slags selv. Jeg vil tro, at folk med hang til hjemme-mekanik vil foretrække en ældre konstruktion som Yanmaren uden commonrail. Andy Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 og hva er problemet med å kjøpe brukt D motor dersom eieren har tatt service regelmessig og sørget for at alle aksjoner VP foreskriver på bytte av deler er gjennomført? Det koker ned til at man ikke stoler på VP tro jeg. Og det er helt greit at noen ikke gjør det. Det gjør ikke motorene dårligere enn andre motorer. Ikke glem av VP er markedsleder i Europa og selger mange ganger flere motorer i "vår" størrelse enn feks Yanmar. Den aktuelle Yanmar motoren - er det den som det har vært gruppesøksmål mot Yanmar i USA på? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Synes Thorlyn ramser det greit opp her i forhold til mine tanker om saken, så jeg henger meg på og sier :enig, Yanmar best/mitt valg av disse to. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 og hva er problemet med å kjøpe brukt D motor dersom eieren har tatt service regelmessig og sørget for at alle aksjoner VP foreskriver på bytte av deler er gjennomført? Som sagt tidligere.. er dette utført og alt er på stell ja da ville jeg ikke tvilt ved det.. (foruten mulighet til service) Men jeg hadde sjekket dette meget godt.. Dette blir som nye biler.. er servicer fulgt??? ja da er det ok.. før så var ikke dette sååå nøye.. men med dagens avanserte teknikk så må dette være på stell.. En ting jeg virkelig ikke liker er og være "avhengig" av verksted for og få utført den mest banale ting.. Smart av verkstedene da Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted May 18, 2010 Share Posted May 18, 2010 Jeg kjenner flere som tar service på D motorene selv - og som får et verksted til å sjekke om alt er OK en gang i blant. Mitt inntrykk av D motorene er at de er veldig service vennlige om man vil gjøre ting selv. Man kan også enkelt lese ut feilkoder - om det er feil. For meg er det en trygghet å ha en dataovervåket maskin. Da kan jeg faktisk få varsel om at noe er feil før det går i stykker. Men her er vi nok ulike. Datastyrte motorer kommer vi ikke utenom pga nye miljøkrav som er satt i både USA og Europa. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sogn Posted May 18, 2010 Share Posted May 18, 2010 Ad Volvo D6 og tillit. Eg har hatt både kvite, svarte, blå og grøne motorar, og kjørt D6 fleire tusen timar. Forutan skifte av injektorar(garantisak) har mine D6 fungert problemfritt. Når eg no skulle kjøpe ny var valet enkelt, det vart ein Volvo Penta D6-370/ DPH. Eg er av dei som undrar om uttalelsar om Volvo D6 på forumet her er basert på førstehandskjennskap til motorane, eller rykter å synsing. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Solglitter Posted May 18, 2010 Author Share Posted May 18, 2010 Takker for alles meninger om valg av motormerker Her er mange ulike meninger om disse 2 motorer. Noen liker mora andre datera Jeg tror nok at valget mitt blir en Yanmar instalasjon etter å ha snakket med en god del folk som har denne innsalasjonen i sine båter Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.