Jump to content

Er det noen som har erfaring med slepejolle?

KEO

Recommended Posts

Dette er kanskje et tåplig spørsmål. Men jeg er i ferd med å kjøpe en gummijolle  som skal brukes sammen med en seilbåt på 28 fot. De flatbunnede jollene er betydlig billigere en de med oppblåsbar kjøl. Må jeg ha kjøl for å kunne slepe en slik jolle? Jeg vil egentlig ha en som er så liten som mulig. Så på en Plastimar 220. Er det noen som kan si noe om dette? Er glad for alle tips.

Den erfaring jeg har med slepejolle, er at etter første gang du har vært ute i 1 m. sjø eller mer, vil du ikke lenger ha den på slep.

Kuling og ei jolle som ligger opp/ned er noe dritt, og en betydelig sikkerhetsrisiko når man prøver å snu den.

Min Zodiac Cadet 310 ligger i veska si oppe på lukegarasjen, sikret med en jekkestropp, og Freddie Mercury sitter på hekken i dertil egnet arrangement.

Det tar meg 10 minutter å få den på vannet når jeg trenger den, og det samme å stue den vekk igjen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Med den jolla du snakker om er jeg stort sett enig med Krapyl.  I sin tid slepte jeg en Zodiac Cadet? 310 cm med tredørk og oppblåsbar dørk, og med en  5,5 HK motor på hekken.  Det gikk bra, men det var nervepirrend når det blåste litt.  Ved et par anledninger var jeg millimetre fra å snu jolla med bunnen i været.  Da ble Snap davit montert, og det var betydelig tryggere.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Heisann,

spørsmålet er på ingen måte tåpelig, men derimot ganske relevant for mange.

Ettersom du skal slepe jolla, er vekt viktig. Spesielt ettersom du skal slepe den med en båt som sikkert har relativt lite motor.  At man trenger kjøl for å slepe båten er bare tull, men merk: i lave hastigheter. Satser man på å pakke båten i sammen av og til er spilebunn kjekt, alternativet er oppblåsbar bunn ( høytrykksbunn ).

Ønsker du å rase avsted med motor, er ikke en flatbunnet jolle noe smart. Men for å komme seg til / fra stranda er det greit nok.

Kjøp ikke for liten jolle. Jeg har en ARIMAR 240 med spilebunn. Denne er grei nok, men ikke mer. Skulle gjerne hatt 260 eller 270 cm jolle. 220 høres lite ut, men...

PS - disse små flatbunnede jollene er vanskelige å ro. ( lite retningsstabile ) Med en liten påhenger går det derimot relativt greit unna.

Les også mer i vårt utmerkede kategoridokument.

Suzuki - "lykkelig" eier av en Arimar 240 slepejolle...

No boat needed..

Hei.

Kjøpte ei brukt jolle i vår, Arimar 240 m spiledørk.

Har fått litt erfaring med denne no i sommar. Spiledørken gjer naturlegvis at jolla blir mindre retningsstabil. Er nok ikkje den beste jolla å ro. Har ein 3,9 hk tohatsu utan gear. Motorstørrelsen er heilt OK.

Det som avgjorde kjøp av båt og motor var i stort grad vekt og størrelse. Motoren er ca 12 kg, at den er utan gear er litt dumt, men går stort sett greitt. Meget lettstarta, svært lett å handtere. Kosta meg 1000 kr (brukt).

Viktig for meg med val av gummibåt, var at den skulle vere lett å løfte opp på fordekket. Arimaren veg 19 kg, løfter enkelt båten opp åleine. Slepeegenskapane har eg ikkje prøvd så mykje. Båten er så lett å handtere at den stort sett ligg på fordekket under fart. Liker ikkje å slepe jolle dersom det er mykje vind og bølger....

Alt i alt er eg greitt fornøgd med båten. Båter med kjøp har heilt klart betre egenskaper både for motor og å ro. For min del oppveger vekt og størrelse dette. Det er og ein fordel at gummibåtar med spilebunn kan kjøpast billig brukt. Båt og motor kosta meg 4000 kr. Båten var 1 år, kun brukt få gonger. Selgeren ville ha seg ein som gjekk kjappare for motor.... :nonod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...