sørlandet Startet 17.Mai.2010 Del på Facebook Startet 17.Mai.2010 Er det normalt at en tamd 63p ryker mye ved akslerasjon og marsjfart (2400) etter 2 -3 timers gange på lavt turtall (1200)? Må den "blåses ut av"? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 17.Mai.2010 Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 Nope....høres ikke riktig ut. Ville sjekket dette ut nærmere. Hva med timetall på motoren Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
SveinHa Svart 17.Mai.2010 Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 Hvit, blå, grå eller sort røyk? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
sørlandet Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 900 timer synes røyken ser grå ut Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 17.Mai.2010 Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 Vil nok tro at tooppakning er ræva. Sjekk ut om sylinderforingene har seget ned i blokka. Skjedde på eldre 60 motorer. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
nordan family 27 Svart 17.Mai.2010 Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 Er dette noe som har oppstått plutselig - eller har det vært slik lenge? Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 17.Mai.2010 Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 Røyker den tilsvarende mye ved oppstart?Hadde nylig samme problem med min TD 70 F. Samme farge på røyk. Var innstilling på dieselpumpe som grsdvis hadde vridd seg ut. Hadde en proff ombord til å tune inn pumpa igjen, og problemet var løst. Sitér dette innlegget Link to post
sørlandet Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 dette er en 2000 modell. har i ettermiddag registrert noe vann og olje i kjølen. har jeg kjøpt katta i sekken? Sitér dette innlegget Link to post
sørlandet Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 dette har plutselig oppstått. ikke noe spes røyk ved oppstart Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 17.Mai.2010 Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 (redigert) Er ikke noe som er kommet plutselig tror jeg. Dette kommer over tid. Grå røyk kommer av toppakning, og hvit røyk kommer av for varm eksos med sjøvann i. 60 og 70 motorer hadde et problem med at sylinderforingene seg ned i blokka over tid med det resultatet at det ble lekkasje. Var bare å demontere motor, skimse opp foringer og pakke om motor. Så gikk det lenge. Sjekk også ut om det er for dårlig mengde med sjøvann ut fra eksosbendet etter turbo Redigert 17.Mai.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
nordan family 27 Svart 17.Mai.2010 Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 Men er ikke 2000 modell og 900 timer litt tidlig for slike problemer? Hvordan er oljenivået og fargen på oljen når du sjekker peielepinnen? Sitér dette innlegget Link to post
sørlandet Svart 18.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 oljenivået ser bra ut. den er litt sort og det ble tatt service av begge motorer av forhandler for 8 uker siden Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 (redigert) Jag kör mycket på låga varvtal. Både min tidigare TAMD41B och mina nuvarande TAMD63P motorer ryker kortvarigt om man drar på till hög effekt efter att ha kört på låg effekt länge. Har läst förklaring någonstans att olja vill samla sig någonstans i insugningssystemet och att det är detta överskott som sedan bränns och ryker när man ökar effekten. Tror inte att det behöver vara något oroväckande fel. Redigert 18.Mai.2010 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Hmmmmm, ville da ikke ryke blått Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Blue_Dragon Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Det skal ikke være slikt i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 (redigert) Litt vanskelig å se på bildet... men for meg ser det ut for å være disig, muligens regn?.. I slikt vær vil de fleste motorene legge damp etter seg....varm eksos med innblandet sjøvann....eller? En annen ting er om du får alt sjøvannet inn på eksosen slik at miksen i eksosslangen er for varm? Kjølerinnsatser som kanskje begynner å gro igjen? Men det er kanskje sjekket? Noen av Vp sine eksosbend har hatt en lei tendens til å gro igjen av rust... bare noen tanker... Redigert 18.Mai.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Kan dette ha litt med lave tempraturer i lufta og kaldt sjøvann ?? Mener å huske at noen av mine VP 70 og 71 hadde mer grå / hvit røyk tidlig på våren og det ble borte utover sommeren når det ble varmere i været og i sjøen . Sitér dette innlegget Link to post
sørlandet Svart 18.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 du har helt rett i forhold til været. det var mye dis og lett yr den dagen. var innom verkstedet i dag de sa at grå /hvit røyk kunne tyde på diesel som ikke er forbrent. takk for mange innspill. ønsker gjerne å høre mer. jeg skal prøvekjøre båten sammen med mekaniker i morgen . får da muligens flere svar. Sitér dette innlegget Link to post
terisa Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Hvordan gikk kjøreturen med mekaniker ? Har du funnet ut hva årsaken er, Sitér dette innlegget Link to post
DrDiesel Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Her må man skille mellom damp og røyk. På bildet ser det mest ut som vanndamp. Røyk legger seg på vannet og bruker lang tid på å forsvinne (vindstille) vanndamp stiger og forsvinner fortere. Om motoren virker bra ellers. Lite røyk ved oppstart, lite oljeforbruk, ikke kjølevannsforbtuk, er nok den i orden. Jeg har opplevd mye damp selv, feks hvis det er kaldt og rått i lufta. Det kan også være for dårlig gjennomstrømning av sjøvann og dermed utilstrekkelig kjøling av eksos. vannet går over i dampform ved full gass. Rens sjøsiden av systemet, sirkuler med saltsyre eller systemrens og sjekk om det er noen restriksjoner i eksos/mikse-bendet. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 (redigert) DrDiesel: Les innlegg 16 Redigert 20.Mai.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sørlandet Svart 20.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 mekanikeren fannt en liten sprekk i luftslangen til turboen. slangeklemmen var festet litt for lavt slik at den har kuttet litt i slangen. han mente helt bestemt at røyken vil forsvinne når den blir byttet i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 (redigert) har vært med og "svidd" 2 turboer og en ladeluftkjøler på en 63 motor, men da var alltid røyken sort..men håper jo selvfølgelig at det kun er den lekkasjen hos deg... Den har forøvrig passert 2400 timer sist jeg var ombord og så på timetelleren...Vi venter med spenning på en oppdatering fra deg i morgen.. Redigert 20.Mai.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sørlandet Svart 21.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 slangen er skiftet og røyken er helt borte. merket at jeg fikk tydelig mer trøkk i motoren. har kjørt 2 timer i kveld og det virker veldig bra takk for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.Mai.2010 Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 Det må jo være julaften for deg nå? Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.