Jump to content

Mye røyk tamd 63p


sørlandet

Recommended Posts

Hvit, blå, grå eller sort røyk?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Er ikke noe som er kommet plutselig tror jeg. Dette kommer over tid. Grå røyk kommer av toppakning, og hvit røyk kommer av for varm eksos med sjøvann i. 60 og 70 motorer hadde et problem med at sylinderforingene seg ned i blokka over tid med det resultatet at det ble lekkasje. Var bare å demontere motor, skimse opp foringer og pakke om motor. Så gikk det lenge. :smiley::drink: Sjekk også ut om det er for dårlig mengde med sjøvann ut fra eksosbendet etter turbo :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Jag kör mycket på låga varvtal.

 

Både min tidigare TAMD41B och mina nuvarande TAMD63P motorer ryker kortvarigt om man drar på till hög effekt efter att ha kört på låg effekt länge.

 

Har läst förklaring någonstans att olja vill samla sig någonstans i insugningssystemet och att det är detta överskott som sedan bränns och ryker när man ökar effekten.

 

Tror inte att det behöver vara något oroväckande fel.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Litt vanskelig å se på bildet... men for meg ser det ut for å være disig, muligens regn?.. I slikt vær vil de fleste motorene legge damp etter seg....varm eksos med innblandet sjøvann....eller?

En annen ting er om du får alt sjøvannet inn på eksosen slik at miksen i eksosslangen er for varm? Kjølerinnsatser som kanskje begynner å gro igjen? Men det er kanskje sjekket? Noen av Vp sine eksosbend har hatt en lei tendens til å gro igjen av rust...

bare noen tanker...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

du har helt rett i forhold til været. det var mye dis og lett yr den dagen.

var innom verkstedet i dag de sa at grå /hvit røyk kunne tyde på diesel som ikke er forbrent.

takk for mange innspill. ønsker gjerne å høre mer. jeg skal prøvekjøre båten sammen med mekaniker i morgen . får da muligens flere svar.

Link to post

Her må man skille mellom damp og røyk. :discuss:

På bildet ser det mest ut som vanndamp.

Røyk legger seg på vannet og bruker lang tid på å forsvinne (vindstille)

vanndamp stiger og forsvinner fortere.

 

Om motoren virker bra ellers. Lite røyk ved oppstart, lite oljeforbruk, ikke kjølevannsforbtuk, er nok den i orden.

Jeg har opplevd mye damp selv, feks hvis det er kaldt og rått i lufta.

Det kan også være for dårlig gjennomstrømning av sjøvann og dermed utilstrekkelig kjøling av eksos. vannet går over i dampform ved full gass.

Rens sjøsiden av systemet, sirkuler med saltsyre eller systemrens og sjekk om det er noen restriksjoner i eksos/mikse-bendet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...