Jump to content

Wallas 2400 som stoppet mitt på natten.

LTKH

Recommended Posts

Hei godt folk, håper at dere kan hjelpe meg med mitt problem.

Vi har en Wallas 2400 som de siste 4 årene har fungert UTMERKET og FEILFRITT!

Til nå i år tipper jeg den er brukt rundt 100 timer. I helgen brukte vi den 2 netter på rad, først på full guffe 1/1 ved oppstart så tuslet den videre på halv styrke 1/2 gjennom natten. Siste natt våknet jeg ca 0500 da gikk pumpa rolig som vanlig og tempen var 20grader til tross for snaue 5 utenfor. Kl 0630 våkner jeg på nytt da er det merkbart kaldere og pumpa pumper mye raskere. Tom tank tenkte jeg... Men nei det er en ca 3 cm igjen i orginal 10 literstank. Dog kan en bevegelse i båten gjøre at den har sugd luft tenkte jeg. nå ikveld fylte jeg på 4 liter ekstra slik at tank er 3/4 full og startet opp. Jeg hevet tanken over brenner slik at den skulle få ut ev luft. En kunne høre at pumpe tok tak og begynte og pumpe litt senere og "tungere". Men wallasen tenner ikke!

Sjekket retur slange, der kommer det ingenting!

Volt er på 12,78 og smekkfullt!

Inntaksslange har eget filter som ser rent ut, det er kun brukt lampeolje av god kvalitet.

Mistanken går jo mot pumpa, men hva er galt?

Hvor lang tid skal det ta før returslangen gir tilbake ubrukt parafin?

Har noen opplevde lignende og har tips til feilsøkings prosedyre?

Jeg har desverre ikke bruks anvisning, om noen har setter jeg stor pris på en kopi!

Jeg har hatt noen Wallas`r gjennom tidende og erfart at de har problem med å suge siste skvetten på kanna.

Men siden du har fyllt opp og holdt kanna høyere så skulle den startet igjen. Mulig at glødespiralen har brent av, disse er nesten forbruksvare på Wallas. Ny glødespial sett med veke får du hos Maritim, på deres nettside kan du også laste ned veiledning for skifte av dette.

Var inne og leste på maritim sine sider og fant bruksanvisning både til wallas og ev skifte! Takk for tips!

Ser at wallasen må hvile i 5 minutt mellom hvert start forsøk, og det gjorde IKKE jeg!

Tar en test i morgen igjen og ser om det hjelper! Om ikke blir det nok 2 pils og wallas service i garasjen i morgen queld!

Da er feil funnet!

Satte retur slange ned i en tom cola flaske samt hevet tank til nivå med brenner, da kom retur dråpene som de skulle, altså får wallas drivstoff.

Satte så fokus på brenner, demonterte denne med hjelp av Maritims bruksanvisning, det var enkelt og rett frem. Tok ca 20 minutt i rolig tempo.

Hele brennkammer var smekkfult med sot, aldri sett så mye sot i en pottebrenner før!! Renset dette, samt remonterte ny vek og glødetråd.

Pratet med kamerat og vi har trolig funnet årsak, en stor kulefender vi brukte mellom båtene i helgen har nok klart og tette eksosutløpet(skrogmontert) med det resultat at brenner har sotet ned.

Blir spennende og starte den opp i morgen kveld!

Jeg har også problemer med Wallasen. Ser ut som om jeg må gå løs med høyt mot og god tid.. I displayet er det ikke liv og null diesel å se i slangene og filter som kommer fra båtens hovedtank. Sikringen er ok og det lukter ikke svidd fra displayets bakside/ kretskort.. vil det være naturlig at displayet konker ut om brenneren i seg selv har feil?

.... en stor kulefender vi brukte mellom båtene i helgen har nok klart og tette eksosutløpet(skrogmontert) med det resultat at brenner har sotet ned.

Kunne ikke dette vært ganske farlig for dere ombord?

Dersom eksosutløpet er tett så er det vel ikke utenkelig at eksosen kan finne veien inn i båten i stedet?

Buster X med Yamaha 70

Nei kan ikke se at det skulle oppstå farlig situasjon, eneste måten måtte være at eksosslange skulle smelte(er i metall) og at en da fikk eksos i friskluften. Skal mye til vil jeg tro, og overoppetingsvernet vil nok slå ut før det blir så varmt at denne slangen ryker.

Ellers startet Wallas promte idag da jeg koblet på strømmen! Alt virker megt bra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...