Jump to content

Er en 12 år gammel 70 hk Suzuki 4 takt påhenger noe å satse på?

SveinHa

Recommended Posts

Tittelen sier vel det meste: Er en 12 år gammel 70 hk Suzuki 4 takt påhenger noe å satse på?

Som nevnt i en annen tråd så er jeg på jakt etter skjærgårdsjeep til hytta. En aktuell kandidat har en 70 hk Suzuki 4-takter som iflg eier ikke har hatt noen problemer men samtidig sier han, på spørsmål fra meg, at en må jo demontere motoren for å finne tæringsskader o.l. Alle de andre kandidatene har varierende merker 2-taktere, flere Suzuki 2t. Jeg har hatt et par små Suzuki 2-taktere og har ingen negative erfaringer med disse.

Etter å ha lest det meste av "8-10 års levetid på 4-taktere"-tråden blir jeg jo en smule skeptisk til 4-taktere generelt. Så lenge alt er ok så er jeg helt sikker på at 4-taktere er det beste valget men de er jo betydelig mer kompliserte og mer kan tydeligvis gå galt. Har skjønt at det er Mercury som sliter mest men har også lest om både Honda og Suzuki med tæreproblemer.

Noen som kan komme med litt velkvalifisert synsing rundt Suzuki 70 hk 4-takt fra 1998?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg er vel 2-takts entusiast fordi det er det enkleste.

Har en Suzuki 40hk 2-takter 1997 model. Som jeg aldri har hatt problemer med, det eneste jeg har gjordt er å skifte tennplugger 2 ganger.

Men for all del, 4-taktere for de som liker det sosiale med å snakke med service doktorene....

:confused:

Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer.

Hei Svein

Synsing & troing ja :giggle:

Har selv en 01mod i samme sjanger du sikter til. Vedlikehold er vel stikkordet vil jeg si. Vinter konservering, tannreim, sinkanoder etc. Det med tæring kan jo være vanskelig å oppdage foruten en total demontering vel? Eneste jeg kan bidra med er at tidlige modeller hadde en svakhet på oljeresorvaret for powertrimen, kunne sprekke (plast). Tror dette ble utbedret på senere modeller.

Men, makan til stillegående og forholdsvis bensingjerrige motorer skal du lete lenge etter.

Hilsen en storfornøyd suzuki eier :wink:

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

stillegående: ja

lav vekt: nei absolutt ikke

lavt forbruk: ikke helt etter dagens standard kanskje

(Jeg hadde en DF70 i 2002)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har hatt en prat med det lokale Suzukiverkstedet. De sier det bør være et brukende kjøp forutsatt at den ikke har MANGE hundre timer og normalt vedlikehold er utført inkl. sinkskift.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Da var kjøpet gjort og et par skjær i sjøen var der...

Under prøveturen stoppet motoren på tomgang midtfjords. Antagelig en luftlekkasje i bensinslangen, alternativt dårlig bensinpumpe.

Der var også en eksoslekkasje helt nede i eksosmanifolden, hørte det på lyden umiddelbart. Sotbelegg i området og med 2 mann baki båten kom sjøvannet inn i underdekselet og da boblet det kraftig. Fjernet nedre deksel og saumfarte området men kunne ikke se noe som lignet på lekkasje. Skal starte opp i stamp i ettermiddag uten dekslene på så skal nok lekkasjen lokaliseres.

Akkurat nå sitter jeg i ferjekø på Rennesøy etter en kjapp tur fra Karmøy til Arendal for å hente nyebåten. Får vel slumre litt i køyen før jeg fyrer i gang vidunderet :cool:

Eksoslekkasjen funnet og reparert. I mellomstykket mellom motor og stamme var deler av eksoskanalen tært bort. Støpte i denne med Belzona Metall.

Der var noen lugubre koblinger på bensinslangen så der trengs litt opprydding.

"Check engine" lampen blinker 15 ganger, noen som vet hva det betyr? Må nok kjøpe meg verkstedmanualen men om noen vet hva dette betyr og hvordan feilen kvitteres hadde det vært fint å få et tips. Lampen har blinket i alle fall de siste 3 år så det er nok ikke noe alvorlig...

Eneste feilmld jeg kan finne ang blinkende check engine lampen. Fra suzuki brukermanual: Dersom det oppstår en unormal situasjon ved et sensorsignal inn til kontrollenheten for innføring av brennstoff vil systemet for selv-diagnose varsle om denne unormale situasjonen ved at en varselslampe (check engine) blinker og en summer ringe.

Ang kvittering kan jeg kun finne under annulering av utført oljeskift.

Slik:

1.Vri tenningsnøkkelen til ON posisjon

2.Trekk ut nødstoppbryterplaten (mann over bord klipset)

3.Dra opp nødstoppbryterknotten tre ganger i løpet av 10sek. En kort pipelyd vil høres hvis annuleringen ble riktig utført.

Kontroller også batterispenningen! Lav/feil spenning kan utløse denne lampen :yesnod:

:flag_bp:

Redigert av Anoden (see edit history)

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Takk for tipset, Anoden.

Klarte dog ikke å kvittere vekk lyset.

I min brukermanual står der ingenting slike ting, kun "Kontakt verksted"

Har snoket litt i suzukis underverden og funnet dette:

Avlesing av feilkoder ved å telle check engine lampens blink. Det vil være en kort pause mellom hver kode. En lengre pause indikerer starten av en ny kode. En kode vil blinke 3 ganger,hvis det er flere enn en kode vil neste blinke også 3 ganger og sekvensen vil repeteres.

1. MAP sensor(1) 3blink liten pause 4blink

2. CKP sensor 4 2

3. IAC valve 3 1

4. CMP sensor 2 4

5. CTP switch 2 2

6. Cyl temp sensor 1 4

7. IAT sensor 2 3

8. MAP sensor(2) 3 2

9. Overcharging 1 1

10.Manifold temp 1 5

11.Fuel injector 4 3

Skal se om jeg finner ett diagram ettervert... må hacke litt mere da :giggle:

Redigert av Anoden (see edit history)

logo_Ornvik.jpg

Hmmmm.... Dobbeltsjekket i dag og det er helt tydelig 15 blink, pause, 15 blink osv. Har aldri hørt buzzeren så kanskje dette er en indikasjon på at den er frakoblet (bare en vill gjetting)?

Lamellene? På en 4-takter?

• 5 uker senere...
  • 2 uker senere...
Aldri hørt buzzeren?
Buzzerproblemet er løst: Den var frakoblet og ledningen behørig isolert i kontrollboksen. Hvorfor? Jo, de 15 blinkene i "Check engine" lyset er akkompagnert av et kort pip i buzzeren hvert 5 sek...

Har bladd litt i verkstedmanualen og finner ingenting om 15 blink...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...