Jump to content

80-tall plastskrog, hvor mye tåler det før det skades?


arnerik

Recommended Posts

Hallo, der ute, har skaffet meg en eldre, (80-talls) daycruiser hardtop type,med 50 hk motor. Er uvant med både farten og båttypen. Har hatt snekke i mange år. Spørmålet er: hvor mye tåler dette skroget før det skades? Er det litt sjø, smeller og braker det i båten. Uvant og ubehagelig. Reduserer man farten, eller bare dundrer man på? Ser at andre "hopper" avgårde over bølgene, men dette er jo en eldre båt.

Arnerik.

Link to post
Share on other sites

hehe.. hva ryker først ville jeg si...skroget eller nyrene! Jeg reduserer hastigheten med hensyn av komforten. Men, ett platskrog tåler en god del juling. Antall personer og hk båten er godkjent for er jo ett godt utgangspunkt :yesnod:

Redigert av Anoden (see edit history)

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post
Share on other sites

Jo, takk, det er ikke noen dårlig rettesnor. Båten er godkjent for 6 personer. Så mange er vi aldri ombord, men den har altså en noe større motor enn det som står på skiltet.Lurte bare på om det kunne forekomme sprekkdannelser over tid... Sjekket skroget grundig utenpå, og inni der jeg kom til, men alt så bra ut. Får vel bare venne meg til all slamringen, og heller redusere hvis det blir for ille. Takker.

Link to post
Share on other sites

om det er en fjord du har så tåler nok den mye mer en det du gjør :yesnod:

og vil også mene att de tåler mere en dagen flatbunnede båter, som de fleste er for å oppnå best mulig fart med minst mulig motor og da kan dem selges billigere :wink:

kjører selv en draco 21 fra 87 og det er helt klart bedre en dagens ibitza hvertfal når det er snakk om sjøegenskaper og hva de tåler :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Uten å være ekspert på dette området, så har jeg blitt fortalt at de tåler mye, langt mer enn hva menneskene ombord gjør. Spesielt litt eldre båter (typisk fra 80) tallet er også bygget langt kraftigere enn i dag. I dag er det langt mer kontroll på produksjonen, tidligere, så klinte man på lag for lag med glassfiber. Var dyrere og tyngre, men sterkere (har jeg blitt fortalt).

Link to post
Share on other sites

sprekker ol som eg har sett i hekken kommer (trur eg) alltid fra hopp med vekt av motor som slagkraft. Nyere motorer er vel lettere en 80tals motor? Så HK er vel ikkje avgjørende for båtens velvære på det punktet. At båten er klasset med en max effekt går vel helst på andre ting...som feks...eh...tja... det å ta glede fra folk?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Er det litt sjø, smeller og braker det i båten. Uvant og ubehagelig.

 

Litt smelling og braking er det nok sammenlignet med en snekka. Snekka ligger jo i sjøen mens denne båten ligger sjøen og "slår" da litt på bølgene. Vann kan ikke komprimeres og virker da ganske hard om man treffer med en flate (som sikkert mange har erfart med mageplask). Faktisk ofte bedre å ha litt fart slik at du når over bølgene enn å møte bølgene midtskips. Du må nesten prøve deg fram til noe som er behagelig for deg selv. Skroget tåler det nok.

Litt ekstra støy kommer nok også fra kabler, wire og annet løsøre som er "montert".

Link to post
Share on other sites

Okay, takk, folkens, da er jeg blitt atskillig klokere. Det stemmer nok at båten er solid, for den er relativt tung, og utrolig "tykk" i bunnen. Sammenliknet bunnen med en tre år gammel skjærgårdsjeep-type båt (svensk) her en dag, og ble forskrekket over hvot tynn den var i bunnen, i forhold til min. Men eieren fortalte at han kjørte på i alle slags vær, og det var aldri noen problemer uansett hvor ille det hoppet og smalt.

Da stemmer det nok, at båten tåler mer enn den forskremte eieren,da.Takk, for innspillene, folkens.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke en Fjordling 17 du har ? Med vanntunnel i bunnen altså.

I så fall "tåler" den 300 hk og 70-80 knop har noen gale svensker funnet ut :lol:

 

Her er en med "bare" 225 HO på hekken og 65+ knop

 

Men jeg antar det er en slik du har ?

 

39_-649269805.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Stemmer sånn omtrent. Båten er en Fjordplast 17. Rana har brukt samme forma, for jeg har sett prikk like Ranabåter, som min, og faktisk enda ett merke som jeg ikke husker navnet på i farta. Vel, siste nytt i saken, folkens. Sommeren 2011' altså i fjor,oppdaget jeg tilfeldigvis en sprekk i bunnen på skuta!!!. La merke til at bunnen inni et av stuerommene på styrbord side verket "lealaus" og ga etter mot bølgene. Rett på land med slow speed! Joda, velberget på land var det bare å slipe ned og reparere en 40 cm lang sprekk i bunnen, ca der som båten treffer bølgene. Hadde denne åpnet seg mens vi var i fart, hadde det kommet vann inn, og det fort. Nå hadde jeg en kraftig lensepumpe ombord, men guffent likevel.En viktig erfaring rikere. Tror dette var et tretthetsbrudd, flere år med røff kjøring i mye dårlig vær har nok svekket skroget. Støpte inn forsterkninger nok til å tåle det meste, så nå er jeg på havet igjen. Konklusjon: alt kan ryke! Og over tid er plast som nesten alle materialer, tretthetsbrudd kan forekomme. Utrolig styrke, men sjekk likevel. Dette oppdaget jeg fordi en reservekanne begynte å hoppe og lage leven nede i et av stuerommene...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...