arnerik Startet 17.Mai.2010 Del på Facebook Startet 17.Mai.2010 Hallo, der ute, har skaffet meg en eldre, (80-talls) daycruiser hardtop type,med 50 hk motor. Er uvant med både farten og båttypen. Har hatt snekke i mange år. Spørmålet er: hvor mye tåler dette skroget før det skades? Er det litt sjø, smeller og braker det i båten. Uvant og ubehagelig. Reduserer man farten, eller bare dundrer man på? Ser at andre "hopper" avgårde over bølgene, men dette er jo en eldre båt. Arnerik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anoden Svart 17.Mai.2010 Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 (redigert) hehe.. hva ryker først ville jeg si...skroget eller nyrene! Jeg reduserer hastigheten med hensyn av komforten. Men, ett platskrog tåler en god del juling. Antall personer og hk båten er godkjent for er jo ett godt utgangspunkt Redigert 17.Mai.2010 av Anoden (see edit history) Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post Share on other sites More sharing options...
arnerik Svart 20.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Jo, takk, det er ikke noen dårlig rettesnor. Båten er godkjent for 6 personer. Så mange er vi aldri ombord, men den har altså en noe større motor enn det som står på skiltet.Lurte bare på om det kunne forekomme sprekkdannelser over tid... Sjekket skroget grundig utenpå, og inni der jeg kom til, men alt så bra ut. Får vel bare venne meg til all slamringen, og heller redusere hvis det blir for ille. Takker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 om det er en fjord du har så tåler nok den mye mer en det du gjør og vil også mene att de tåler mere en dagen flatbunnede båter, som de fleste er for å oppnå best mulig fart med minst mulig motor og da kan dem selges billigere kjører selv en draco 21 fra 87 og det er helt klart bedre en dagens ibitza hvertfal når det er snakk om sjøegenskaper og hva de tåler Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Uten å være ekspert på dette området, så har jeg blitt fortalt at de tåler mye, langt mer enn hva menneskene ombord gjør. Spesielt litt eldre båter (typisk fra 80) tallet er også bygget langt kraftigere enn i dag. I dag er det langt mer kontroll på produksjonen, tidligere, så klinte man på lag for lag med glassfiber. Var dyrere og tyngre, men sterkere (har jeg blitt fortalt). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 21.Mai.2010 Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 sprekker ol som eg har sett i hekken kommer (trur eg) alltid fra hopp med vekt av motor som slagkraft. Nyere motorer er vel lettere en 80tals motor? Så HK er vel ikkje avgjørende for båtens velvære på det punktet. At båten er klasset med en max effekt går vel helst på andre ting...som feks...eh...tja... det å ta glede fra folk? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Nike Svart 21.Mai.2010 Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 Er det litt sjø, smeller og braker det i båten. Uvant og ubehagelig. Litt smelling og braking er det nok sammenlignet med en snekka. Snekka ligger jo i sjøen mens denne båten ligger på sjøen og "slår" da litt på bølgene. Vann kan ikke komprimeres og virker da ganske hard om man treffer med en flate (som sikkert mange har erfart med mageplask). Faktisk ofte bedre å ha litt fart slik at du når over bølgene enn å møte bølgene midtskips. Du må nesten prøve deg fram til noe som er behagelig for deg selv. Skroget tåler det nok. Litt ekstra støy kommer nok også fra kabler, wire og annet løsøre som er "montert". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arnerik Svart 23.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Okay, takk, folkens, da er jeg blitt atskillig klokere. Det stemmer nok at båten er solid, for den er relativt tung, og utrolig "tykk" i bunnen. Sammenliknet bunnen med en tre år gammel skjærgårdsjeep-type båt (svensk) her en dag, og ble forskrekket over hvot tynn den var i bunnen, i forhold til min. Men eieren fortalte at han kjørte på i alle slags vær, og det var aldri noen problemer uansett hvor ille det hoppet og smalt. Da stemmer det nok, at båten tåler mer enn den forskremte eieren,da.Takk, for innspillene, folkens. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 (redigert) Det er vel ikke en Fjordling 17 du har ? Med vanntunnel i bunnen altså. I så fall "tåler" den 300 hk og 70-80 knop har noen gale svensker funnet ut Her er en med "bare" 225 HO på hekken og 65+ knop Men jeg antar det er en slik du har ? Redigert 24.Mai.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
arnerik Svart 18.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2012 Stemmer sånn omtrent. Båten er en Fjordplast 17. Rana har brukt samme forma, for jeg har sett prikk like Ranabåter, som min, og faktisk enda ett merke som jeg ikke husker navnet på i farta. Vel, siste nytt i saken, folkens. Sommeren 2011' altså i fjor,oppdaget jeg tilfeldigvis en sprekk i bunnen på skuta!!!. La merke til at bunnen inni et av stuerommene på styrbord side verket "lealaus" og ga etter mot bølgene. Rett på land med slow speed! Joda, velberget på land var det bare å slipe ned og reparere en 40 cm lang sprekk i bunnen, ca der som båten treffer bølgene. Hadde denne åpnet seg mens vi var i fart, hadde det kommet vann inn, og det fort. Nå hadde jeg en kraftig lensepumpe ombord, men guffent likevel.En viktig erfaring rikere. Tror dette var et tretthetsbrudd, flere år med røff kjøring i mye dårlig vær har nok svekket skroget. Støpte inn forsterkninger nok til å tåle det meste, så nå er jeg på havet igjen. Konklusjon: alt kan ryke! Og over tid er plast som nesten alle materialer, tretthetsbrudd kan forekomme. Utrolig styrke, men sjekk likevel. Dette oppdaget jeg fordi en reservekanne begynte å hoppe og lage leven nede i et av stuerommene... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Svart 18.Februar.2012 Del på Facebook Svart 18.Februar.2012 Som regel er det kryssfinéren som svekkes over tid. Fuktgjennomgang gjør at den råtner.Da er avstivningen null verdt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.