M/S Bastard Startet 23.August.2004 Link til dette innlegget Startet 23.August.2004 Noen som har gjort dette før, eller vet hvordan man gjør dette vurderer dette da jeg ligger ute året rundt! regner med at kobberplater er det eneste riktige til dette. Spikre? skru? og så skal vel platene smøres med tjære på baksiden? Har søkt litt på nettet men fant ingen ting Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 23.August.2004 Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Har du sjekket denne linken ??? http://www.shipspreservation.com/db/index....norsk&ID=Search Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
M/S Bastard Svart 23.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Fant ikke noe der heller, men det var jo en veldig nytttig side Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 23.August.2004 Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Bare et spørsmål: Hva er ishud Er det sånne kobber/metallplater en del større fiskebåter har under vannlinja på båten? Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
880 Svart 23.August.2004 Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Bare et spørsmål: Hva er ishud Er det sånne kobber/metallplater en del større fiskebåter har under vannlinja på båten? Brukes i baugen for at båten ikke skal ta skade når du kjører i is. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
M/S Bastard Svart 23.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Bare et spørsmål: Hva er ishud Er det sånne kobber/metallplater en del større fiskebåter har under vannlinja på båten? Stemmer, men de er gjerne montert slik at de ligger litt over vannlinja og. Jeg ligger i isfri havn, men det er jo gjerne litt is som må forseeres alikevel. Jeg ville ikke gått i is uten ishud Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 23.August.2004 Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Jeg har vært med på å montere ishud en gang, så jeg skal ikke påberope meg å være ekspert. Vi la kobberplatene fra midten av båten og fremover, slik at kanten på neste plate som kommer oppå ikke lå mot baugen. Da vil ikke isen få tak i plata når du kjører forover, den ble stiftet fast med kobberstift, på baksiden av plata brukte vi noe sikastoff, tjære er sikkert veldig fint. Rundt hekken samme prosedyre, men platene lagt fra midten av båten og mot hekken, slik at isen ikke skal få tak ved bakking. Huden gikk 20 cm under vannlinja og omtrent det samme over. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 23.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Jeg har vært med på å montere ishud en gang, så jeg skal ikke påberope meg å være ekspert. Vi la kobberplatene fra midten av båten og fremover, slik at kanten på neste plate som kommer oppå ikke lå mot baugen. Da vil ikke isen få tak i plata når du kjører forover, den ble stiftet fast med kobberstift, på baksiden av plata brukte vi noe sikastoff, tjære er sikkert veldig fint. Rundt hekken samme prosedyre, men platene lagt fra midten av båten og mot hekken, slik at isen ikke skal få tak ved bakking. Huden gikk 20 cm under vannlinja og omtrent det samme over. Lykke til skjønner leggingen ja...men hvordan var dere sikre på at det ble tett bak platene? Det er vel viktig eller så er vel dette ett lett sted og få råte vil jeg tro? Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 23.August.2004 Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Nei......, såvidt jeg husker bare klinte vi på masse sikaguffe, det tøyt fram når vi pressa plata fast mot skutesida Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 23.August.2004 Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Mener å huske at bestefar ikke syntes om båter med ishud. Det kunne lett oppstå råte under disse platene dersom jobben ikke var rett utført og kontrollert årlig. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Majali Svart 23.August.2004 Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Skulle ikke tro råte var et problem så lenge en går i saltvann. Salt er jo et impregneringsmiddel. Jeg vet ikke, men jeg ville vel spurt meg godt for, før jeg brukte noe sika e.l. Men kanskje tretjære eller noe sånt? Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
M/S Bastard Svart 24.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2004 Skulle ikke tro råte var et problem så lenge en går i saltvann. Salt er jo et impregneringsmiddel. Jeg vet ikke, men jeg ville vel spurt meg godt for, før jeg brukte noe sika e.l. Men kanskje tretjære eller noe sånt? Erik Ja, jeg tror også på tjære! Stemmer også at saltvann konserverer trebåt, men jeg er alikevel redd for luft mellom plater og skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Haabet Svart 24.August.2004 Link til dette innlegget Svart 24.August.2004 Det er nok viktig at dette gjøres riktig ja...(jeg vet ikke hvordan) Ett vennepar av meg har en 42 fot skøyte med ishud. de merket at den lakk litt mer når de var ute og kjørte og konkluderte med at det kunne være råte en plass. de slippet skøta og sjekket bunnen og kom fram til at det ikke kunne være der den tok inn så pass mye vann. Til slutt tok de av kobber platene, og vipps, to bordinger spratt ut i bauen. det var kun kobberet som hadde holdt de på plass! Det var en glippe på 20 cm! Båten er nå epoxy belagt.. Espen Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 24.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2004 Oj, jeg hadde ikke kjøpt meg skøyte uten og sjekke bak ishud! en erfaring til rikere Fikk en telefon nettopp, av en her ibyen som skal legge ny ishud til helga! Og da skal jeg ned og kikke litt! Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 24.August.2004 Link til dette innlegget Svart 24.August.2004 kom til å tenke på en ting: Det at "bordene spratt ut" kan det være at den omtalte skyta var klinket med galvaniserte klinker? Isåfall vil vel klinkene virke som offeranoder for de store kopperplatene. Tror nok en må ha det i tankene hvis en kal legge ishud. Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
M/S Bastard Svart 24.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2004 kom til å tenke på en ting: Det at "bordene spratt ut" kan det være at den omtalte skyta var klinket med galvaniserte klinker? Isåfall vil vel klinkene virke som offeranoder for de store kopperplatene. Tror nok en må ha det i tankene hvis en kal legge ishud. Erik noe og tenke på det! Han jeg kjenner skal visst bruke aluminiumplater! Båten hans og båten min har spikra (jernspiker) bordganger som er plugget etterpå! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.