Jump to content

ishud, trenger fremgangsmåte for legging

M/S Bastard

Recommended Posts

Bare et spørsmål:

Hva er ishud :yesnod:

Er det sånne kobber/metallplater en del større fiskebåter har under vannlinja på båten?

Brukes i baugen for at båten ikke skal ta skade når du kjører i is.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Jeg har vært med på å montere ishud en gang, så jeg skal ikke påberope meg å være ekspert.

Vi la kobberplatene fra midten av båten  og fremover, slik at kanten på neste plate som kommer oppå ikke lå mot baugen. Da vil ikke isen få tak  i plata når du kjører forover, den ble stiftet fast med kobberstift, på baksiden  av plata brukte vi noe sikastoff, tjære er sikkert veldig fint.

Rundt hekken samme prosedyre, men platene lagt fra midten av båten og mot hekken, slik at isen ikke skal få tak ved bakking.

Huden gikk 20 cm under vannlinja og omtrent det samme over.

Lykke til :yesnod:

Jeg har vært med på å montere ishud en gang, så jeg skal ikke påberope meg å være ekspert.

Vi la kobberplatene fra midten av båten  og fremover, slik at kanten på neste plate som kommer oppå ikke lå mot baugen. Da vil ikke isen få tak  i plata når du kjører forover, den ble stiftet fast med kobberstift, på baksiden  av plata brukte vi noe sikastoff, tjære er sikkert veldig fint.

Rundt hekken samme prosedyre, men platene lagt fra midten av båten og mot hekken, slik at isen ikke skal få tak ved bakking.

Huden gikk 20 cm under vannlinja og omtrent det samme over.

Lykke til :smiley:

skjønner leggingen ja...men hvordan var dere sikre på at det ble tett bak platene?

Det er vel viktig eller så er vel dette ett lett sted og få råte vil jeg tro?

Skulle ikke tro råte var et problem så lenge en går i saltvann. Salt er jo et impregneringsmiddel.  :yesnod:

Jeg vet ikke, men jeg ville vel spurt meg godt for, før jeg brukte noe sika e.l.

Men kanskje tretjære eller noe sånt?

Erik

Ja, jeg tror også på tjære!

Stemmer også at saltvann konserverer trebåt, men jeg er alikevel redd for luft mellom plater og skrog.

Det er nok viktig at dette gjøres riktig ja...(jeg vet ikke hvordan)

Ett vennepar av meg har en 42 fot skøyte med ishud. de merket at den lakk litt mer når de var ute og kjørte og konkluderte med at det kunne være råte en plass. de slippet skøta og sjekket bunnen og kom fram til at det ikke kunne være der den tok inn så pass mye vann.

Til slutt tok de av kobber platene, og vipps, to bordinger spratt ut i bauen. det var kun kobberet som hadde holdt de på plass! Det var en glippe på 20 cm!

Båten er nå epoxy belagt..

Espen

kom til å tenke på en ting:

Det at "bordene spratt ut" kan det være at den omtalte skyta var klinket med galvaniserte klinker?

Isåfall vil vel klinkene virke som offeranoder for de store kopperplatene. Tror nok en må ha det i tankene hvis en kal legge ishud.  :yesnod:

Erik

noe og tenke på det!

Han jeg kjenner skal visst bruke aluminiumplater!

Båten hans og båten min har spikra (jernspiker) bordganger som er plugget etterpå!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...