Jump to content

Tåler epoxysparkel olje?

Sjøgang

Recommended Posts

Jeg monterte i gårkveld en innvendig ekkoloddgiver i motorrommet, i den forbindelse pusset jeg ned helt til glassfiberen der giveren skulle stå.

Limte så denne fast med tech7.

Men så må jeg overflatebehandle et lite område utenfor giveren der også glassfiberen er kommer frem.

Hvis det var hele motorrommet som skulle lakkes ville jeg ha brukt 2-komponent grunning og så topcoat, men jeg har ikke dette for hånden og syns det var ille å kjøpe bare for dette bruket.

Har liggende Marine Epoxysparkel, så jeg tenker på å bare pensle det litt over hvor glassfiberen er kommet frem.

Så det store spørsmålet er om epoxysparkelet er motstandsdyktig mot eventuell olje/bensin -lekkasje uten overflatebehandling?

Hadde tenkt å bruke epoxysparkel til festing av giveren også, men det stod spesielt i manualen å bruke silicon så jeg torte ikke å bruke epoxy hvis det skulle sitte dårlig. For jeg vet det er noe plastikk epoxy fester seg dårlig mot.

Jeg brukte tech7 på innvendig giver på gammelbåten, dette holdt i alle fall 2 år:)

Syns dere jeg skal legge litt tykk epoxysparkel på utsiden av giveren også for å lime den ekstra fast hvis epoxy fester seg til giveren?

Jeg har limt mine givere med epoxylim, både i den forrige og den nåværende båten. Tar inn dybder ned til 285 meter, så jeg er fornøyd med løsningen. Tec7 er mykere, og vil derfor visstnok gi mer demping og derfor dårligere forhold for giveren. Men for all del, har det fungert før så fungerer det nok sikkert greit nå også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Epoxysparkel er steinhardt

Riktig. Og derfor blir det seende slik ut ved bruk av epoxy til å feste svingeren.

svinst02.gif

Den beste metoden for innvendig montering, er den trådstarter har valgt, selv om det er fort gjort å miste visningen på helt grunt vann.

Jeg ville tatt karet til svingeren av, slipt godt, og festet den med epoxy.

Jeg var faktisk på appoteket for å få tak i Propylene glycol, men det hadde de ikke.

Så jeg går nok for vanlig utblandet frostvæske eller kanskje bare vanlig vann, og så tømmer jeg denne beholderen før vinterlagring.

Vet ikke om det vil gi et bedre ekkoloddsignal?

Utenom det så takker jeg for svar fått for bruk av epoxysparkel og skal flekke rundt giveren med det i løpet av de nærmeste dagene:)

Du missforstår Index, dette er en ordentlig innvendig giver som er brukt.

Jeg har da brukt ordentlig innvendig giver jeg også, i alle fall første gangen! Den siste er en hekkgiver som ble limt fast med epoxylim. Men om jeg forstår deg rett så har du brukt en gjennomgående giver og montert denne i et væskefylt rør innvendig. En helt OK løsning det, men det har lett for å bli søl om ikke lokket er skikkelig tett...

Det finnes forskjellige væsker som kan brukes til ditt opplegg. Lakserolje er en, matolje er brukt eller rett og slett vanlig frostvæske. Jeg ville gått for det siste, blir minst søl av noe som er vannløselig...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det jeg mente med ordentlig innvendig giver, er at den er spesielt laget for innvendig montering ferdig med tett rør og enkel å justere i forhold til grader på skroget.

Giveren heter Airmar, model P79.

For at det ikke skal være tvil om hvilken giver jeg har brukt, legger jeg herved bilde og link til den:)

airmar_innvendig_justerbar_giver.jpg

Kan feks. kjøpes hos Seatronic

Redigert av Sjøgang (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...