Jump to content

Innførsel av båt fra Sverige

greipfrukt

Recommended Posts

Hei!

Har fått tilbud om å kjøpe en Capelli Tempest 750 Black Edition med en 250 Yamaha fra Sverige.

Har fått et meget godt tilbud på pris og har veldig lyst til å få båten inn til Norge.

Hva må ordnes av papirer og slike ting, avgifter, moms, toll , HK-avgift, hva må jeg betale, hva kan jeg evt. slippe unna? Hvilke papirer må jeg ha for at alt skal være i orden?

Har ingen erfaringer med dette.

Håper noen kan gi meg et raskt svar da jeg stresser litt med dette båtkjøpet, skulle egentlig ha hatt båt på sjøen allerede.

Magnus.

Er ikke så veldig vanskelig.

For å få båten inn til norge krever tollvesenet faktura på båt/motor og evt frakt. I tillegg til dette må du ha dokumentasjon på CE godkjenning.

Det skal beregnes HK avgift på motoren som er 150,50 pr. hk.

Moms beregnes fra summen av båt, frakt og hk avgift.

Dersom båten skal registreres i småbatregisteret eller skipsregisteret må du ha all dokumentasjon på alle eierskifter fra første eier til deg selv.

Lykke til!

Anders

Redigert av El Capitan (see edit history)

Hei. Jeg har akkurat importert båt fra England, og fikk vel en liten feeling med hva som er "trøblete" Det er mye som El capitan sier, pass på å få skikkelig dokumentasjon på CE, og allier deg med speditør både ut av landet og inn i Norge, KG Hanson på Svinesund hjalp meg inn i Norge men ut av England var det litt verre. Når du fremviser tolldeklarasjon for småbåtregisteret trengs ikke dokumentasjon på eierskap før den kom til NOrge

Lykke til:-)

... Men til gjengjeld så betaler du ingen avgifter på sjølve båten. ...

du betaler jo mva på båten, så det er ingen gratis lunsj i dette tilfellet. Ellers er det vel mulig om dette er en ny båt å få refundert den svenske mva for å slippe å betale dobbel mva. Mulig dette går an også på en brukt båt, men er sikkert ikke mulig ved kjøp fra privatperson.

- anders m.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...