Jump to content

Oljeskift på VP290 drev på 5 minutter

Dykker

Recommended Posts

Skulle skifte olje på mitt VP290SP-drev i ettermiddag. Leste på tidligere innlegg at mange bruker å helle oljen gjennom oljepåfyllingshullet ved

siden av gearsjalteren. Dette tar litt tid, samt at det er lett å få luft i systemet.

Leste også at noen bruker å pumpe oljen inn i avtappingshullet og opp i drevet ved hjelp av en enkel oljepumpe. Jeg prøvde dette i dag, og hele jobben tok 5 minutter.

Alt jeg behøvde å gjøre var å løsne peilepinnen på toppen av drevet, skru ut oljeavtappingsskruen under og skru inn slangen fra pumpen opp i hullet.

Så pumpet jeg samme mengde olje som jeg hadde tappet av. Før jeg løsnet slangen under, skrudde jeg inn peilepinnen slik at det ble vakuum, løsnet slangen og satt inn pluggen under.

Peilet så oljen ved hjelp av peilepinnen (skal ikke skrues inn ved nivåkontroll).

Ifølge flere båtverksteder jeg har pratet med, anbefaler de denne metoden av to grunner; Man får ikke luft i systemet, samt at hele jobben kun tar 5 minutter.

(For den observante leser; Ja, zinkanodene ble skiftet etter at bildene ble tatt)

Enkelt og greit!

:sailing:

dsc00855.jpg

dsc00856.jpg

dsc00857.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...