Dykker Startet 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2010 Skulle skifte olje på mitt VP290SP-drev i ettermiddag. Leste på tidligere innlegg at mange bruker å helle oljen gjennom oljepåfyllingshullet ved siden av gearsjalteren. Dette tar litt tid, samt at det er lett å få luft i systemet. Leste også at noen bruker å pumpe oljen inn i avtappingshullet og opp i drevet ved hjelp av en enkel oljepumpe. Jeg prøvde dette i dag, og hele jobben tok 5 minutter. Alt jeg behøvde å gjøre var å løsne peilepinnen på toppen av drevet, skru ut oljeavtappingsskruen under og skru inn slangen fra pumpen opp i hullet. Så pumpet jeg samme mengde olje som jeg hadde tappet av. Før jeg løsnet slangen under, skrudde jeg inn peilepinnen slik at det ble vakuum, løsnet slangen og satt inn pluggen under. Peilet så oljen ved hjelp av peilepinnen (skal ikke skrues inn ved nivåkontroll). Ifølge flere båtverksteder jeg har pratet med, anbefaler de denne metoden av to grunner; Man får ikke luft i systemet, samt at hele jobben kun tar 5 minutter. (For den observante leser; Ja, zinkanodene ble skiftet etter at bildene ble tatt) Enkelt og greit! Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Hvor kjøpte du pumpen? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Dykker Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 (redigert) Hvor kjøpte du pumpen? Mener jeg kjøpte den i en båtbutikk. Tror også at Clas Ohlson har den. Redigert 19.Mai.2010 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 jeg har en pumpe som er veldig lik den der, kjøpt på biltema, men tilhørende oljeflaske for litt mindre mengder olje dog. http://biltema.no/no/Bat/Pumpe/Lensepumpe/Pumpe-for-giroljeskift/ - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Hei Fin patent. Jeg har selv et 280 drev, og jeg lurer på om dette med luft i systemet??.Er det noe problem ? den kommer jo ut i hullet for peilepinnen. Jeg fyller oljen ned gjennom hullet for lufteskruen med hjelp av en liten trakt og med peilepinnen borte,Det går saakte, så jeg blir nokk å kjøpe en pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.