jorhei Startet 23.August.2004 Link til dette innlegget Startet 23.August.2004 En bil bli regnet for å være vetranbil ved passerte 30 år (så vidt jeg husker korrekt). Hvordan er det med båter? Hvor gammel må en båt, og eventuelt også motor være for at man kan kalle det en veteranbåt, hvis det da i det hele tatt kalles veteranbåt? Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
880 Svart 23.August.2004 Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Damene blir ikke veteraner, men klassikere Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Sydvesten Svart 23.August.2004 Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Avgiftsmessig blir nok aldri en båt eller motor veteran, men de blir nok muligens klassiske etterhvert.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Batdilla Svart 23.August.2004 Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Det sies at damenes alder skal man ikke snakke så høyt om... Er det ikke da bedre å si at f.eks snekka er 35 år moden Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.August.2004 Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Hei Jorhei, Uttrykket "Veteranbåt /-skip" brukes litt tilfeldig rundomkring, og der finnes ingen regler eller aldersmessige grenser for bruken. Skulle f.eks en grense på 30 år være aktuell, så ville trolig størstedelen av kystfrakteflåten og den norske fiskeflåten havne i veterankategorien Det som gjelder på fartøyer er imidlertid at Riksantikvaren på anmodning gjør en vurdering av fartøyet. Hvis han finner at dette er et fartøy som pga sin alder, sjeldenhet, uhensiktsmessighet, eller andre litt udefinerte kriterier bør vernes, så kan han erklære fartøyet "Godkjent som verneverdig skip". En slik godkjenning er kombinert med at eieren har definert varig vern av fartøyet som et formål, at det skal vedlikeholdes og drives etter antikvariske retningslinjer og prinsipper er en forutsetning. Godkjenningen gir visse fordeler; man får f.eks refundert CO2 avgiften på diesel, man har litt gunstigere radioinspeksjon og de som har passasjersertifikat slipper årsgebyr og andre avgifter til Sjøfartsdirektoratet. Nå kan også fartøyer bli "fredet", som er en enda strengere klassifisering, men denne ordningen er nettopp innført og vil bare bli aktuell for noen svært få. Forhåpentlig kan dette ha bidratt litt til avklaring av begrepene - men har du videre spørsmål er det bare å ta kontakt. Enten med meg, med Norsk Forening for Fartøyvern eller Forbundet Kysten, som kanskje er mest aktuell for din "veteran". mvh Poseidon (Godkjent som verneverdig skip) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jorhei Svart 24.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2004 Hei Jorhei, Uttrykket "Veteranbåt /-skip" brukes litt tilfeldig rundomkring, og der finnes ingen regler eller aldersmessige grenser for bruken. Skulle f.eks en grense på 30 år være aktuell, så ville trolig størstedelen av kystfrakteflåten og den norske fiskeflåten havne i veterankategorien Det som gjelder på fartøyer er imidlertid at Riksantikvaren på anmodning gjør en vurdering av fartøyet. Hvis han finner at dette er et fartøy som pga sin alder, sjeldenhet, uhensiktsmessighet, eller andre litt udefinerte kriterier bør vernes, så kan han erklære fartøyet "Godkjent som verneverdig skip". En slik godkjenning er kombinert med at eieren har definert varig vern av fartøyet som et formål, at det skal vedlikeholdes og drives etter antikvariske retningslinjer og prinsipper er en forutsetning. Godkjenningen gir visse fordeler; man får f.eks refundert CO2 avgiften på diesel, man har litt gunstigere radioinspeksjon og de som har passasjersertifikat slipper årsgebyr og andre avgifter til Sjøfartsdirektoratet. Nå kan også fartøyer bli "fredet", som er en enda strengere klassifisering, men denne ordningen er nettopp innført og vil bare bli aktuell for noen svært få. Forhåpentlig kan dette ha bidratt litt til avklaring av begrepene - men har du videre spørsmål er det bare å ta kontakt. Enten med meg, med Norsk Forening for Fartøyvern eller Forbundet Kysten, som kanskje er mest aktuell for din "veteran". mvh Poseidon (Godkjent som verneverdig skip) Takk for et godt svar Poseidon. Dette gjorde ting virkelig klart for meg. Synes jeg innimellom ser at folk selger det de kaller en veteranbåt og lurte derfor på om det het det. I tillegg er jo ikke "Gamla" så ung at det gjør noe da :lol: (kunne vært øy å si at jeg hadde en veteranbåt, men vil ikke kalle det det nå.......... Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
paxo Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Lar det seg gjøre å importere veteran-påhengere til Norge , eller stoppes det av moderne utslippskrav? Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Jeg vurderte å importere et restaureringsobjekt fra 1959. En av de første V4 motorene. Men motoren ble usansynlig dyr siden alle avgiftene blir belastet som om det skulle være ny motor. Det finnes ingen "veteran" løsning for båter og båt motorer. Regelverket er beregnet på nye motorer. Som kreves CE merket ihht reglene fra 2006. Mao så er det vel bare å glemme å lovlig importere veteran motorer. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
paxo Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Men gjelder CE-merkingen når den importeres fra et EU-land som f.eks. Sverige? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) Henter opp denne tråden fra 2004, siden vi har passert datoen Marty McFly satte som "fremtiden" i DeLorean'en i filmen Tilbake til fremtiden. Så kan vi jo også ta en runde til med, "Når blir en båt veteran" ? Redigert 26.Mars.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.September.2020 Link til dette innlegget Svart 8.September.2020 Ett par bra linker til Veteranbåt http://www.veteranbaten.se/veteranbatsarkivet ett sökbart register med flere tusen tegninger http://register.veteranbatsarkivet.se Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.