Sunnmøringen Startet 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2010 Er det noen som har meninger om hvilket kartprogram som er best egnet til bruk for hobbyfiske fra kysten og inntil 30 nautiske mil utover? Det har blitt meg fortalt at det finnes et kartprogram som har markeringer av kjente fiskeplasser også i kystnære områder (ihvertfall utenfor Møre-kysten), og at det i tillegg har vektlagt bunn/dybdeforhold i langt større grad enn noen andre kartprogram. For meg som er relativt ukjent med fiskeplasser "til havs", så høres jo dette nesten for godt ut til å være sant, men bunn/dybdedata er jo i seg selv mer interessant for meg enn alt annet som finnes på sjøkartene. Man kan selvfølgelig ikke se bort fra at "tipseren" har vært med på en båt hvor eieren hadde lagt inn alle "sine" fiskeplasser, men det var iflg "tipseren" ikke egendefinerte punkt det var snakk om. Dessverre husket han ikke navnet på kartprogrammet... Jeg kan jo nevne at jeg har tenkt å bruke det på laptop med tilkoplet gps, hovedsaklig pga skjermstørrelse/pris. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Lumi1 Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 (redigert) Vil tro det er Olex du snakker om her. Dette er et linux program som blir solgt sammen med en dedikert datamaskin som regel. Løsningen er for profesjonelle, og prisen deretter. Programmet er/kan kobles mot nett, så gps skudd(dybde), dårlig bunn og annen informasjon kan lagres sentralt og kan lastes ned av andre. Snurrevadhal, teine, juksa og garnplasser kan også lagres, men vet ikke hvor vanlig det er å dele slik informasjon. Redigert 19.Mai.2010 av Lumi1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Vil tro det er Olex du snakker om her. Løsningen er for profesjonelle, og prisen deretter. Hehe ...det er godt mulig det er dette han mener. I så fall er det som du sier, neppe aktuelt for å dra seg noen hundre kilo fisk i året Sjekket prisene, og for 43.900,- får man pc med programvare. I tillegg hadde det vært kjekt å ha et Wassp multistråle-ekkolodd tilkoplet, men 189.000? Njeh ...tror neppe det Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Mulligan Svart 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 Maxsea har også en fiskeriversjon av sitt kartprogram. De har også, i samarbeid med andre, utarbeidet en del fiskerikart. Aner ikke hvor de har dekning, men du kan jo ringe Maxsea i Drammen og høre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.