Jump to content

Hvordan bygge batterikasse med skikkelig lufting


ovelaur

Recommended Posts

Hei

 

Skal utvide forbruksbanken med 3stk 115Ah batterier slik at nabobåtene ikke trenger å plages når mitt Kina-aggregat fyres opp bakom en haug for å lade batteri etter 2 dagers ligge. Batteriene får ikke plass i motorrom sammen med originalbatteri (som er i egen kasse foran motorene), men vil bli plassert på babord side bak i stuerommet som en motvekt til ankersystemet på styrbord side bak. I samme rommet er det jo en del elektrisk utstyr, og jeg har høy ladestrøm når batteriene er under 80%. Det vil si at jeg er redd for knallgass og effekten av en gnist.

 

Derfor tenker jeg å bygge en kasse i tynn kryssfiner som jeg deretter kler innvendig med ett par lag polyesterarmert glassfiber. Til lokk tenkte jeg samme prinsipp, og gjerne med pakning rundt kanten av lokket. Så kommer det store spørsmålet: Hvordan skal jeg legge opp en lufting som er tilstrekkelig? Slange fra kassen og ut gjennom skutesiden? Eller som det nevnes andre plasser på forumet innluft med vifte og utluft separat? Om kassen blir lufttett er vel en passiv utluftning OK så lenge ingen står og røyker akkurat ved skroggjennomføringen? Og med vifte bør vel jeg ha ett spenningsfølsomt rele som kobler inn viften ved spenning over 13V på batteriene? Hvordan bør gjennomføring til kassen gjøres for + og - ledningene? Disse er 120mm2 og dermed ikk så lette å hanskes med.

 

Forøvrig noen bedre forslag eller skisser?

 

Jeg har forresten jukset litt og satt 2 slike batterier der bak i dag (for test) i hver sin batteriboks. Men disse boksene har utluftning til stuerommet, og ved heftig lading kjenner jeg "sneken". Men når det tredje batteriet skal inn, vil jeg ikke gamble lenger.

Link to post
Share on other sites

hmmmmm du snakker om gass her, og dersom du meiner for alvor at det er noko du vil ta tak i, så er det jaggu litt jobb.... Å få gasstett kasse kan la seg gjøre. Eg vill oppsøkt ein verktøyleverandør og kjøpt ein aluminiumskasse fra Zarges. De billigeste kan nok enkelt fuges litt ekstra slik at de blir tette. De har pakning på lokket også, og dobble beslag til å lukke igjenn. Kabel må igjennom slike gjennomføringer du kjøper på maritim for å få kabel opp til flybridge feks, type vanntett. Lader med dobbel ledning må evt fuges i tilleg da de ikkje er runde. Luft inn i nedkant av kassen med feks ein skroggjennomføring, og så slange videre til ein gnistfri plass ombord. I øverkant på kassen lager du lufting ut skrogsida. Der kan du ikkje bruke skroggjennomføring pga slagvann vill komme inn, så har må du sette inn slik sjalusi som brukes på båter til motor-luft. De er som ein kasse på innsida, og luft videre koples til oppå de, slik at vannet som slår inn sjalusi vil renne ut igjenn.

feks :cheers_wine:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er vel at kassen er tett nok slik at man har kontroll på hvor knallgassen går. En svanehals på slangen ut kan gjøre at man kan bruke skroggjennomføring uten sjalusi vil jeg tro. Men jeg vil nok ikke anse det som nødvendig å ta skrittet til en aluminiumskasse. Zarges kassene har dessuten ikke mål som passer bra med batteriene, og sløsing med plass ombord er jo ikke noe man ønsker. Derfor jeg vil lage en kasse selv som jeg deretter gjør gasstett. Polyester bør nå være tett nok, og en dørpakning fra Biltema/ClasOhlson i lokket bør gjøre at knallgassen "anser" det som enklere å forsvinne ut lufteslangen. Letteste motstands vei...

 

En vifte er ikke helt uaktuelt, men spørsmålet er vel om luftgjennomstrømningen er nødvendig. For temperaturen sin del er det nok greit med vifte.

 

Kabelgjennomføring til 120 kvadrat kabel bør vel bli en PG-nippel være "tett nok".

 

Med nøyere ettertanke vil en vifte på utluftningen være fin. Dersom kapasiteten til denne er høy nok i forhold til summen av slange for frisk luft inn og lekkasjer i lokket, så skapes det ett undertrykk som medfører at gass ikke kommer ut av kassen ukontrollert, men at luft fra omgivelsene kommer inn. Og den luften inneholder ikke gnister som antenner gassen i kassen. Og vips så trenger man ikke så potte-tett kasse. Bare en vifte som er gnist-fri siden gassen skal passere denne, samt ett spenningsfølsomt rele.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor gjøre det så vanvittig komplisert. Det holder lenge å bruke batterier med tette korker og sentralutlufting slik at knallgassen kan føres til friluft via slange.

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg husker finnes det batterier som ikke gasser AGM-batterier.

 

Bør vel være vel anvndte penger å kjøpe slike,og slippe alt det andre styret.

Jo enklere ting er jo mindre kan gå galt og mindre tid brukes til vedlikehold.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg mener - og er ganske så sikker på det - at batterilufting må skje inne i batteriet, ikke i batterikassen. Det er inne i batteriet hvor gassen er mest eksplosiv (perfekt blanding). Og det er vel også i de fleste tilfeller at batteriet eksploderer og ikke batterikassen eller batterirommet. Når gassen først har kommet ut av batteriets indre så blir den nok rask fortynnet med luft slik at effekten av en evt eksplosjon er mer begrenset (med mindre man setter batteriene i gasstette kasser :rolleyes:).

Link to post
Share on other sites

Fortvil ikke, om du ikke har batterier med sentralutlufting er det bare å kjøpe et såkalt utluftingssett som monteres istedet for de orginale proppene.

Hvem selger det?

 

Jeg mener - og er ganske så sikker på det - at batterilufting må skje inne i batteriet, ikke i batterikassen. Det er inne i batteriet hvor gassen er mest eksplosiv (perfekt blanding). Og det er vel også i de fleste tilfeller at batteriet eksploderer og ikke batterikassen eller batterirommet. Når gassen først har kommet ut av batteriets indre så blir den nok rask fortynnet med luft slik at effekten av en evt eksplosjon er mer begrenset (med mindre man setter batteriene i gasstette kasser :rolleyes:).

For en eksplosjon må det jo også til en tennkilde i tillegg, en gnist... Denne vil jo ikke skje i en kasse dersom denne lages gasstett slik at gassen kan ledes ut gjennom en slange siden hydrogen er ganske lett, vil den stige opp (bør kanskje unngå svanehals/vannlås på slange av den grunn). Er også litt usikker på om det er lurt å lede hvert batteri for seg gjennom en tynn slange som kanskje blir ett par meter. Denne slange vil jo da kanskje ha en trege utluftning?

 

Forøvrig har jeg hørt at også AGM avgiss gass, men i andre mengder.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at det må en gnist til, men denne kan også komme fra innsiden i batteriet. Tidligere var det vanlig at et marinebatteri hadde et væskenivå godt over cellene slik at platene ikke ble eksponert selv om batteriet hellet i 30 eller 45 grader. Det er jo når platene blir eksponert faren for gnistdannelse oppstår.

 

Så fantes det også (før alt skulle bli gratis) propper med gnistfangere slik at om det antente i en celle så skulle ikke eksplosjonen bre seg til de andre cellene. Det er relativt enkelt å finne ut hvor antennelsen har funnet sted hvis man studerer batteriet.

 

Når det gjelder krav til utlufting så er du inne på det, for kravet er at utluftingen ikke skal være slik laget at gassen kondenseres i slangen. (Blant annet så er det ikke tillatt å legge slangen lenger ned enn til en vinkel på 45 grader, og retningslinjene står beskrevet i blant annet NEK 410).

 

Når det gjelder AGM batterier så kommer det nye krav, hvor en faktor i formelen for krav til ventillasjon blir endret for denne batteritypen. Det nye kravet er vel ikke helt offentlig enda. (Kun tilgjengelig for de som arbeider med komitearbeid har jeg fått opplyst).

 

Ellers vises det vel til EN 50272 som den generelle normen som skal benyttes for å finne ut hvordan man kan oppnå sikkerhetskravet.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser jo klart nå at en gasstett kasse med riktig utluftning er en løsning.

 

Men at en annen løsning er å samle luftingen fra cellene i en felles slange som går ut i skutesiden uten mulighet for kondensering (men denne må ha en eller annen form for svanehals (slik som eksosen på dieselvarmere for å unngå at vann trenger inn i batteriene. Og skal slangen helle oppover fra batteriene, eller nedover fra batteriene? Dersom den skal helle nedover må den gå ut under sjø :diving: Men siden knallgassen er lettere enn luft, skal vel slangen peke opp? Og i så fall er det vel greit med en liten vri like ved skroggjennomføringen slik at vann ikke trenger inn?

 

Og hvor finner man standard batterikorker som har tilkoblingsansats til slange?

 

Når det gjelder EN og NEK så må jeg vente til jeg kommer på jobb for å lese disse for å studere detaljene. Men jeg er likevel opptatt av at en norm ikke nødvendigvis er den eneste "sannhet", det kan finnes løsninger som løser problemet på en tilfredsstillende, og kanskje til og med bedre måte.

Link to post
Share on other sites

Helt riktig, en norm er retningsgivende for å unngå blant annet at utluftningen fra batteriene kommer ut under vannlinjen. Bruker man normene og sunn fornuft går det greit, gjør man motsatt av det som står i normene og ”sunn fornuft” går det galt.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...