Keiko123 Startet 19.Mai.2010 Del på Facebook Startet 19.Mai.2010 Hei! trenger tips til hva jeg skal behandle en teak bordplate med. Plata er lagd av 12mm teakstaver som er limt på 15mm xfiner. Natene skal fylles med sort epoxi og slipes ned når den er herdet. Har noen bokser med HEMPEL DIAMOND VARNISH 2komp lakk. Går det å bruke disse? Eller bør jeg olje plata? Den blir nede i salongen så den blir beskyttet mot vær og sollys. Takker for alle tips fra forumets eminente medlemmer:-) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 19.Mai.2010 Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 (redigert) Bruk lakk du. Vask først bordet med enten rødsprit eller aceton for å få av fettlaget på teaken. Så er det bare å begynne med fortynnet lakk. Redigert 19.Mai.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Keiko123 Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 takk! da er vel hempel lakken grei å bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Snailey Svart 19.Mai.2010 Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Jeg oljer alt jeg kommer over av teak utvendig på båten. Vær og vind har en tendens til å få lakk til å flasse. Mye enklere å olje på nytt enn å skrape, pusse og lakke... Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 19.Mai.2010 Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Hempel lakken er konge den ,selv om jeg bruker Epifanes å Ravi lakk selv .Men du må ha på endel lag ,om du vil ha dybden å glansen i bordet.Noe jeg syntes gjør det mye finere ,6-8 lag bør være greit . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
index Svart 19.Mai.2010 Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Jeg har god erfaring med Owatrol Edelolje. Den blir hard og blank, og er meget slitesterk. Litt mykere enn lakk, men likevel bestandig. Jeg har brukt denne på benkeplata i byssa i båten, og det holder seg meget bra! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Superkul Svart 19.Mai.2010 Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Jeg oljer alt jeg kommer over av teak utvendig på båten. Vær og vind har en tendens til å få lakk til å flasse. Mye enklere å olje på nytt enn å skrape, pusse og lakke... jeg også sverger til oljing men på bord ville jeg tenkt på lakk - lettere og holde rent etc??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Bartesam Svart 19.Mai.2010 Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Grunnen til at det flasser er at teaken er feit, og lakk sitter ikke godt på feite flater. Derfor må det vaskes med aceton eller rødsprit. 7-8 lag med lakk oppå blir flottings det Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
index Svart 19.Mai.2010 Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 jeg også sverger til oljing men på bord ville jeg tenkt på lakk - lettere og holde rent etc??? Jeg har Epifanes lakk på bordplata og Owatrol Edelolje på benkeplata, og benkeplata er faktisk lettere å holde ren... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Keiko123 Svart 20.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Da går jeg vel for lakk! Har fylt natene med epoxi i dag. Skal slipe det ned i morgen. Blir artig å se resultatet. Takk for tilbakemeldinger:-) Sitér dette innlegget Link to post
tuborg Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Den riktige oppskriften er vel gentlig å først olje med tynn inpregnerende olje (eks. clipper 1 fra Jotun eller lignende) vått i vått til treverket slutter å suge.Med dette metter du treverket slik att det eventuelt ikke suger vann. du ungår råte under lakken(senere) og får en mye varmere farge og glød som varer i årevis. Så tørker du av det overflødige godt og vasker med litt witesprit eller no slikt. La så tørke skikkeli noen dager før du matter ned overflaten med fint sandpapir i treets lengderetning. Dette for å gi feste til lakken og få av den tynne hinnen som har lagt se av olje. Når du er fornøyd med pussingen vasker du skikkelig av med rødsprit, lar det tørke og begynner å lakke. Bruk gjerne den lakken du har. den er strålende men selv ville jeg valgt ravilakk fra jotun for den er skikkelig hard og slitesterk, ( fint til en bordplate) og har en gyllen glød. Når første strøk har tørket matter du igjen med fint sandpapir, vasker med rødsprit, lar tørke og kjører på ett strøk till. Fortsett sån 6-10 ganger til du er fornøyd med resultatet. Husk tynne men dekkende strøk. Jeg er veldig fornøyd med å bruke skummrulle. den tar med seg dritten/støvet som skulle kome i lakken og gir ett jevnt resultat men jeg tror de fleste bruker pensel. Gidder du dette får du ett fantastisk resultat men prøv å lakke i mest mulig støvfritt miljø. Bli kvitt støvet fra pussingen før du lakker. helst i ett annet rom. Lykke till!!! Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 21.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 Da går jeg for owatrol 1 og lakk:-). Er vel riktig at det blir mere glød i treet da. Takker igjen for tips... God helg alle... Sitér dette innlegget Link to post
tuborg Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Høres Bra ut!! Lykke till!! Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 25.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Hei! Fikk fylt natene med epoxi og slipt det ned. Oljet bordet med benar olje som jeg hadde for hånden. Owatrolen hadde ikke overlevd vinteren i garasjen. Lurer på om jeg bare skal ha det slikt. Blir jo meget enkelt å vedlikeholde det. Kan jo bli litt ekkelt med lakk og små barn som leker:-)Har jo brukt 12mm teak så jeg kan jo slipe det mange ganger og lakke det etterhvert. Bordet blir jo nede i salongen så det blir jo ikke sol lys eller vann der. Håper jeg Da gjenstår det (bare) å fortsette på den andre halvdelen som skal hengsles på. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 6.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2010 (redigert) Ting tar tid. Da var platene klar for lakking. Vet noen om det går å bruke aceton som tynner til Diamond varnish lakken? Har oljebehandlet platene med Benar olje. Redigert 6.September.2010 av Keiko123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 27.November.2011 Del på Facebook Svart 27.November.2011 Går det ann og bruke epoxy? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Keiko123 Svart 27.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2011 Går sikkert det. Men bør jo være med en form for uv filter. Vanlig epoxi tåler lite sol lys. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.