Medusa Startet 19.Mai.2010 Del på Facebook Startet 19.Mai.2010 På min ladder står det 20Ah-160Ah. Jeg har 2 parallellkoblede forbruksbatteri, hver på 120Ah. Dette blir jo en batteribank på 240Ah, alså langt over det som står på ladderen. Hvilke konsekvenser har dette, blir ladderen for varm eller hva? Må jeg bytte ladder? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 19.Mai.2010 Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Hei! Konsekvensene ved å bruke en liten lader kontra en som gir høyere ladestrøm, er grovt sett ikke andre enn at det tar lengre tid å toppe batteribanken med den lille laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 19.Mai.2010 Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Har en Ctek XS3600 lader. Etter spec skal den kunne ta batterier i størrelse 1,2 - 120 Ah. Tok eviheter å lade et 115 Ah batteri. Har og en Ctek Multi XS 25000. Denne skal ta batteri fra 50 - 500 Ah. Bruker denne til 2x115 Ah og jobben gjør den unna på kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Hvis det ikke er noen fare med å bruke denne ladderen, eller at batteriene ikke tar skade av det, så får jeg klare meg med den inntil videre. Takker for svar... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 19.Mai.2010 Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Kan du enkelt koble fra og lade ett og ett batteri? Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Jo, det er ikke vanskelig å ladde hvert batteri for seg, men har det noen hensikt? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 19.Mai.2010 Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Vel.....laderen din har jo en spec på hva den er dimensjonert for. Er jo en grunn til at produsent opplyser om dette. Så for at laderen skal ha et bedre liv, lad ett og ett batteri. Er ganske sikker på at det vil gå fortere. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mai.2010 Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Jo, det er ikke vanskelig å ladde hvert batteri for seg, men har det noen hensikt? Nei, egentlig ikke. Eneste er at du kan få litt mer omrøring i batterisyra om du lader ett og ett. Til vanlig vil det imidlertid fungere helt OK å bruke denne til paralellkoplede batterier, bare du lar den stå på lenge nok. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars Hansen Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Så for at laderen skal ha et bedre liv, lad ett og ett batteri. Er ganske sikker på at det vil gå fortere. jeg er ganske sikker på det motsatte, ettersom du uansett ikke får inn store strømmengder når batteriet begynner å bli fulladet... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 (redigert) Man må vite hvor mange Ah laderen gir i ladespenning. At den takler batterier fra 20Ah til 150 Ah sier ingenting om hvor raskt den lader. En tommelfinger regel er at laderen skal være på minst 10% av batteribanken. Vi har 100 Ah lader til 1000 Ah batteribank - der ca 650Ah er forbruksbatterier. CTec laderne er litt vanskelige å forstå uten at man leser det som står på baksiden. Jeg kjøpte en som jeg hadde tenkt å bruke på 2x120Ah batteri - men den viste seg å være på ca 3Ah. Så da kjøpte jeg en 50Ah lader til de batteriene og bruker Ctec'en til vedlikeholdslading av MC batterier om vinteren Redigert 20.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 (redigert) ... hvor mange Ah laderen gir i ladespenning Nå måler man vel ikke ladespenning i Ah, men vi forstår hva du mener Enkelt sagt spiller det liten rolle hvor stor kapasitet laderen har (innen visse rammer) dersom du kan kompensere med tid. Hvis du for eksempel setter på en liten lader som kan stå på hele uka, gjør den omtrent samme jobben som en kraftig lader gjør i løpet av et døgn. Laderen ødelegges ikke og batteriene blir til slutt ladet opp uansett. Men hva er behovet ditt? Kobler du til lader for å ligge i havn med strømforbrukere på over tid, er det ønskelig at laderen gir så mye strøm at den holder tritt med uttaket på batteriene og samtidig har det lille ekstra at den lader i tillegg. Da er du fort oppe i ladere på 20-30 Ah eller mer. Skal du kun fylle opp og vedlikeholdslade gjennom uka i havna, så duger det meste av "intelligente" ladere uansett størrelse på lader eller batteribank. Redigert 20.Mai.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Da er du fort oppe i ladere på 20-30 Ah eller mer. Feil, man er oppe i ladere på 20-30 A, som betyr Ampere'. Ah betyr Ampere hours som på norsk betyr Ampere timer. Her går jo Ampere og Amperetimer alldeles over stokk og stein. Men vi forstår vel hva du mener. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Feil, man er oppe i ladere på 20-30 A, som betyr Ampere'. .. Men vi forstår vel hva du mener. Hehe.. takker Mix, ingen er fullkomne vet du. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 20.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Takker for utfyllende svar, Tilde. Blir nok å bruke ladderen som jeg har. Den er på 25A så den bør ikke bruke så fryktelig lang tid, det meste er vel gjort i løpet av en 10 timers tid om ikke batteriene er alt for tomme... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Har en Ctek XS3600 lader. Etter spec skal den kunne ta batterier i størrelse 1,2 - 120 Ah. Tok eviheter å lade et 115 Ah batteri. Har og en Ctek Multi XS 25000. Denne skal ta batteri fra 50 - 500 Ah. Bruker denne til 2x115 Ah og jobben gjør den unna på kort tid. Kan tilføye her at jeg prøvde med min XS3600 på forbruksbanken på tilsammen 230Ah. Etter en times tid kunne jeg nesten ikke holde hånda på laderen pga varme. Satte den til å lade startbatteriet på 80Ah i stedet, kunne ikke kjenne varme i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 ...Satte den til å lade startbatteriet på 80Ah i stedet, kunne ikke kjenne varme i det hele tatt. På grunn av hvor mange ampére du trakk fra laderen. En moderne lader (C-Tech) regulerer den strømmen den takler. Jo mere ampére, dess høyere ladestrøm, naturlig nok. Som andre her antyder, har du en lader som kun leverer noen få ampére, går det godt an å lade en stor batteribank; Du trenger bare "noe" lengre ladetid. Sjøl har jeg ladere på ca 10 ampére mot en batteribank på 550 Ah (Ampére-timer), og hele uka og lade på. (Bruker som regel båten mest i helger) Og har ingen problemer med å få batteriene oppladet mellom helgene. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Dieselboy Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Marwin: I mitt tilfelle.....en Ctek 3600 har en ladestrøm på 3,7A. Dette mot en batteribank på 230Ah, blir ikke dette litt sånn som David mot Goliat? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Ikke hvis du har TID nok! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Dieselboy Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 He he.....du sier noe...men alle kjenner vel til tidsklemma? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Marwin har nok rett. Hvis du har trukket ned mot 60% av kapasiteten på batteribanken din (og noe særelig mer bør du ikke trekke uten å ødelegge batteriene), så skal du altså erstatte ca 90-100 ampere. Hvis du i snitt lader med 2,5 ampere under hele ladeforløpet, vil det ta ca. 37 timer å fullade batteribanken med denne laderen. Dette er kun en lek med tall, men tror det vil stemme sånn omtrent med virkeligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.Mai.2010 Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 ...men tror det vil stemme sånn omtrent med virkeligheten. Jepp. Sammenlignet for noen år siden dette med å ta ut og sette inn strøm på et batteri, med å låne penger i banken... Du må tilbalkebetale lånet med renter (les tap). Dess lengre nedbetaligstid, jo høyere renter. Ideel ladespenning er 14,4 volt ved 20gr. C. Er laderen for liten og batteriet "sultent", klarer ikke laderen å levere 14,4 volt til å begynne med. (Den levere etter beste evne, og blir varm.) Men ettervert som batteriet fylles, stiger spenningen til (forhåpentligvis) 14,4 volt. Strømmen avtar, og temperaturen likeså. Hva som deretter skjer, avhenger av hvordan laderen er oppbygget; Noen ladere har større "program" med vedlikehold, "jogging", pulsing osv. Den enkleste laderen senker spenningen til f.eks. 13++ volt etter at prosessen er ferdig. Dette resulterer i en ladestrøm som er meget lav. Huf å huff. Dette har det vært skrevet hyllemeter om, av mange her tidligere Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.