Jump to content

Har jeg for liten batterilader?


Medusa

Recommended Posts

Jo, det er ikke vanskelig å ladde hvert batteri for seg, men har det noen hensikt?

 

Nei, egentlig ikke. Eneste er at du kan få litt mer omrøring i batterisyra om du lader ett og ett. Til vanlig vil det imidlertid fungere helt OK å bruke denne til paralellkoplede batterier, bare du lar den stå på lenge nok.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Man må vite hvor mange Ah laderen gir i ladespenning. At den takler batterier fra 20Ah til 150 Ah sier ingenting om hvor raskt den lader.

 

En tommelfinger regel er at laderen skal være på minst 10% av batteribanken. Vi har 100 Ah lader til 1000 Ah batteribank - der ca 650Ah er forbruksbatterier.

 

CTec laderne er litt vanskelige å forstå uten at man leser det som står på baksiden. Jeg kjøpte en som jeg hadde tenkt å bruke på 2x120Ah batteri - men den viste seg å være på ca 3Ah. Så da kjøpte jeg en 50Ah lader til de batteriene og bruker Ctec'en til vedlikeholdslading av MC batterier om vinteren

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

... hvor mange Ah laderen gir i ladespenning

Nå måler man vel ikke ladespenning i Ah, men vi forstår hva du mener :smiley:

 

Enkelt sagt spiller det liten rolle hvor stor kapasitet laderen har (innen visse rammer)

dersom du kan kompensere med tid.

Hvis du for eksempel setter på en liten lader som kan stå på hele uka,

gjør den omtrent samme jobben som en kraftig lader gjør i løpet av et døgn.

Laderen ødelegges ikke og batteriene blir til slutt ladet opp uansett.

 

Men hva er behovet ditt?

Kobler du til lader for å ligge i havn med strømforbrukere på over tid,

er det ønskelig at laderen gir så mye strøm at den holder tritt med uttaket på batteriene

og samtidig har det lille ekstra at den lader i tillegg.

Da er du fort oppe i ladere på 20-30 Ah eller mer.

Skal du kun fylle opp og vedlikeholdslade gjennom uka i havna,

så duger det meste av "intelligente" ladere uansett størrelse på lader eller batteribank.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post

Har en Ctek XS3600 lader. Etter spec skal den kunne ta batterier i størrelse 1,2 - 120 Ah. Tok eviheter å lade et 115 Ah batteri.

Har og en Ctek Multi XS 25000. Denne skal ta batteri fra 50 - 500 Ah. Bruker denne til 2x115 Ah og jobben gjør den unna på kort tid.

 

 

Kan tilføye her at jeg prøvde med min XS3600 på forbruksbanken på tilsammen 230Ah. Etter en times tid kunne jeg nesten ikke holde hånda på laderen pga varme.

Satte den til å lade startbatteriet på 80Ah i stedet, kunne ikke kjenne varme i det hele tatt.

Link to post
...Satte den til å lade startbatteriet på 80Ah i stedet, kunne ikke kjenne varme i det hele tatt.

På grunn av hvor mange ampére du trakk fra laderen. En moderne lader (C-Tech) regulerer den strømmen den takler. Jo mere ampére, dess høyere ladestrøm, naturlig nok.

Som andre her antyder, har du en lader som kun leverer noen få ampére, går det godt an å lade en stor batteribank; Du trenger bare "noe" lengre ladetid.

Sjøl har jeg ladere på ca 10 ampére mot en batteribank på 550 Ah (Ampére-timer), og hele uka og lade på. (Bruker som regel båten mest i helger) Og har ingen problemer med å få batteriene oppladet mellom helgene.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Marwin har nok rett.

Hvis du har trukket ned mot 60% av kapasiteten på batteribanken din

(og noe særelig mer bør du ikke trekke uten å ødelegge batteriene),

så skal du altså erstatte ca 90-100 ampere.

 

Hvis du i snitt lader med 2,5 ampere under hele ladeforløpet,

vil det ta ca. 37 timer å fullade batteribanken med denne laderen.

Dette er kun en lek med tall,

men tror det vil stemme sånn omtrent med virkeligheten.

Link to post
...men tror det vil stemme sånn omtrent med virkeligheten.

Jepp.

 

Sammenlignet for noen år siden dette med å ta ut og sette inn strøm på et batteri, med å låne penger i banken...

Du må tilbalkebetale lånet med renter (les tap).

Dess lengre nedbetaligstid, jo høyere renter.

 

Ideel ladespenning er 14,4 volt ved 20gr. C.

Er laderen for liten og batteriet "sultent", klarer ikke laderen å levere 14,4 volt til å begynne med.

(Den levere etter beste evne, og blir varm.)

Men ettervert som batteriet fylles, stiger spenningen til (forhåpentligvis) 14,4 volt.

Strømmen avtar, og temperaturen likeså.

Hva som deretter skjer, avhenger av hvordan laderen er oppbygget; Noen ladere har større "program" med vedlikehold, "jogging", pulsing osv.

Den enkleste laderen senker spenningen til f.eks. 13++ volt etter at prosessen er ferdig. Dette resulterer i en ladestrøm som er meget lav.

 

Huf å huff. Dette har det vært skrevet hyllemeter om, av mange her tidligere :flag_bp::cheers:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...