bhensv Startet 19.Mai.2010 Del på Facebook Startet 19.Mai.2010 Hei, har nylig kjøpt en Alicraft 18 Norwind med en 2-takters 1995-modell Yamaha 90 Hk, denne; link til annonsen Propellern som sitter på nå er en sån fancy og blank Ballistic, men den verkar å være feil. Vi får nemlig kun opp motoren i 4500 omdreininger og 30 knop ved maks-gass, mot forventet minst 5500. Dette betyr som jeg forstått det at vi trenger en propeller med mindre stigning, den nåværende har en stigning på 17 (enhet tommer?). Mitt spørsmål til dere her som har peiling er, hvor pass mye ville dere anbefale å gå ner i stigning til 15 eller enda mer? Innser at det ikke er vanligste båt-motor-kombinasjonen, men noen kanskje har erfaring av dette! På generelle grunnlag, vilke mer nøkkeldata trenger en for å kunne finne fram riktig propeller? På forhånd takk Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
espenal Svart 19.Mai.2010 Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Prøv denne kalkulatoren: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/22298-slipp-prosent-propell/ Her er det også en side med propell anbefalinger: http://www.turningpointpropellers.com/ Vær obs på at sistnevnte kan overdrive litt på propell stigningen (min erfaring). Sitér dette innlegget Link to post
haraldt Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Før du bytter propell, prøv å flytt motoren opp. Prøv eit hull om gangen. Siden du har stålpropell kan den gå høgare i sjøen uten å miste grepet. Sitér dette innlegget Link to post
bhensv Svart 20.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Takk for svaren, skjönner ikke helt vad den kalkulatorn skal regne fram dog, ny i dette med båt. Skal absolutt pröve det med å lyfte motoren opp, men hvordan fungerer det, er ikke det samme som å trimme opp på en måte? Eller mener du å lyfte motoren vertikalt oppåt og ikke å endre vinkeln som man gör ved trimming? /björn Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Ut fra bildene i annonsen ser det ut til at den står litt langt ned ja... prøv det først og se hva du får av turtall da. Så tar du det derfra. Det er nok ikke løsningen alene men en vei mot den. Du har alt for lavt turtall og bør få gjort noe med dette så fort som mulig. Hvis ikke vil motoren bli utslitt. En tommelfingerregel sier 200 rpm pr tomme stigning så slik den er nå må du i så fall ned i maks 13" og helst 12" men det lar seg kanskje ikke gjøre. Når det er sagt, er det litt forskjell fra propellmerke til propellmerke. Er denne motoren oppusset? Den har nemlig designet til en 98 modell og nyere... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Daffy Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Eller mener du å lyfte motoren vertikalt oppåt og ikke å endre vinkeln som man gör ved trimming? /björn Ja han (og jeg) mener å skru ut de 4 boltene den er festet med og løfte motoren opp til du får den øverste bolten inn i hakket under der den sitter nå.Husk for all del å ha tech7 eller sikaflex 291 eller lignende i hullene når du skrur det inn igjen. Følg bruksanvisningen på dette... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
ivar Svart 21.Mai.2010 Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 nå kjenner jeg ikke skroget til Alicraft'en, men 17" aluminium en ansett som "standard" propell for 85/90hk på båter på rundt 17 fot. (GH/Yamaha oppgir ca 36 knop m/ 85hk på GH17(nåværende Rana 510)) Denne er nok litt større og tyngre og krever nok litt lettere propell. Stål propeller er også stivere i bladene, og gir mulighet for mer aggressiv bladutforming, kan godt tenkes at en std alu prpell på 17" ville fungert mye bedre til den båten. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bhensv Svart 21.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 Daffy; det er såpass att en må skru av motoren altså, vet ikke om jeg vågar prøve meg på det selv da, uansett inget man gjør av handkraft da. Men det finnes altså ulike hull i selve motoroppheningen eller er det hull i skroget du sikter til? Er litt usikker på årsmodellen, kan godt være en 1998 også, selgeren sa inget om at den skal være oppusset i hvert fall. Men den har 76h på den digitale timetelleren (likadan som din bild,heh) og ser veldig "ny" og lite brukt ut. Enkleste alternativet er kanskje å få kjøpt en standard 15" aluminum og se hva som skjer tenker jeg, koster ikke mye. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Mai.2010 Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 Det er løfteøye på toppen av motoren, slik at man kan henge den opp i en talje mens man løsner boltene. Det er 4 hull i motorbraketten. Har selv hevet en 40hk 4T ved å bruke en biljekk, men der gikk se nedre boltene i spor , slik at jeg slapp å ta de ut. God ide å kjøpe en alu 15" (Maritim har Solas propeller til en rimelig penge, de er helt greie) , og du kan avertere stålpropellen på markedet her, den burde være grei å få solgt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Daffy Svart 21.Mai.2010 Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 Jeg tror de nedre boltene går i spor på alle Yamaha motorer jeg... Men det finnes altså ulike hull i selve motoroppheningen eller er det hull i skroget du sikter til? det er fire hull i øvre del av motorbraketten.Se bilde her. Her ser du også dette sporet som ivar snakker om... Er litt usikker på årsmodellen, kan godt være en 1998 også, selgeren sa inget om at den skal være oppusset i hvert fall. Men den har 76h på den digitale timetelleren (likadan som din bild,heh) og ser veldig "ny" og lite brukt ut. du kan se på nummerskiltet. Der er det en bokstav nede i hjørnet.Denne angir årsmodellen på den. Dette følger alfabetet motsatt vei. (med unntak av noen bokstaver) Se her for liste Er det en 95 modell er det en Y som står der. Er det en 98 modell er det en V som står der. Da er den nok også ce merket og da vil det stå 1998 på CE merkingen også. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
bhensv Svart 24.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Takk for alle svaren. Har nå bestilt en 15" standard alu-propell på Maritim. Forventes komme på Torsdag, spent å teste den sen. Kommer tilbake med forhåpentligvis rapporter om bra resultat. Virker som at det er 1998-modell forresten, har i hvert fall CE-merking på høyre side av stammen. /Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.