Jump to content

Radiell slark på saltvannspumpeaksel VP MD11C

Sjøtunga

Recommended Posts

Jeg sitter her med saltvannspumpa fra min VP MD11C i sine enkelte bestanddeler. Planen var å bytte simmerringer pga lekkasje, men nå ser jeg at det er merkbar slitasje på pumpeakselen der den har gått i bronseforingen. Det er også klart merkbar radiell slark når den er i foringen. Slitasjen på akselen måler jeg til ca 0,1 mm med skyvelære. Det er vel tilsvarende slitasje i foringen også, for jeg måler ca 0,2 mm radiell slark på enden av akselen. Lagerforingen er eksponert for saltvann.

Spørsmålet nå er: er dette noe jeg bør/må gjøre noe med (ny aksel/foring) eller kan jeg leve med dette en stund til? Motoren står i en seilbåt og brukes minst mulig, dvs stort sett bare inn og ut av havn.

Hva smører jeg lagerforingen med?

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

I tilfelle flere lurer på dette:

Jeg har snakket med La-Sa i dag, og fikk det svaret jeg trodde jeg skulle få, om ikke det jeg hadde håpet på: det skal ikke være merkbar radiell slark på akselen i saltvannpumpa, og fikk en klokkeklar anbefaling om å bytte foring og aksel. Så da blir det rep.sett med aksel, foring og simmerringer til like oppunder 1.500 kr :headbang:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...