Jump to content

Tømmerstokker funnet vest av Jeløy

Kommandør

Recommended Posts

Jeg kom i ca 20 knop og gikk nordover vest av Jeløy da jeg plutselig så to lange gjenstander som fløt i vannet 100 meter foran båten. Jeg tok en sving utenom og slo ned farten. Der lå det to ca 4 meter lange tømmerstokker og en mindre stokk å fløt mitt i småbåtleden. Disse ble tatt på slep og skyvd på land på dertil egnet sted. Stokkene var helt ferske med bark og det hele. Kanskje det er flere stokker der ute en plass som folk kan kjøre på og ødelegge både båt og det som verre er. Tør ikke tenke på hva som hadde skjedd dersom det hadde vært litt sjø og jeg hadde kjørt på disse :diving:

toemmer.jpg

Godt noen tar ansvar :flag_bp:

Ja, akkurat nå tar elvene med seg mye rart utpå bøljaneblå. I fjor før påske kom det et svært bord laget av villmarkstømmer rett oppi båtstøa mi. Står nå i kjellerstua :lol:

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Flott at du plukket opp disse stokkene :yesnod:

Det ble plukket opp en stokk i mossesundet her forleden dag også. Det har vært båter med tømmer på Peterson.

Men den stokken på bildet ser ut som om den har masse greiner. Da er det ikke industrielt tømmer. Kanskje det er flom i Drammenselva igjen?

Om det oppdages tømmer bør Tjøme Radio/Horten VTS informeres slik at det kan ryddes opp. Ofte får redningsskøytene slike oppdrag.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Neida, det var ikke greiner på dem. Det bare ser slik ut på bildet. Dette er det du kaller industrielt tømmer og stammer kanskje fra en båt som har vært på Peterson bare at disse ble funnet på vestsiden omtrent ved Stalsberget. Dersom det ligger tre stokker å flyter rundt i fjorden, er det kanskje fare for at det ligger flere i samme område? Disse stokkene er nå trygt plassert i fjæra mellom Hesteberget og torpedostasjonen på Jeløya dersom noen trenger ved :giggle:

PM

Det er vel så som så å fyre med disse greiene. Ble fortalt en gang at det i østfinnmark var populært å bruke kjempetømmerstokker som drev i land fra Russland som fyringsved. Varmt ble det nok, men jaggu måtte dem bytte ut Jøtulen ofte fordi den rusta opp.

Men all honør til den som trekker med seg stokkene til sikkert sted. Er vel også god grunn til å advare mot bildekk/ traktordekk som dupper i vannflata etter en vinterstorm som har slete dem løs fra moloer og brygger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...