karl1995 Startet 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2010 hallo! jeg har kjøpt en 9,9 Evinrude båtmotor. jeg trenger å få trimmet den til evt. 15 hk. hvordan gjør jeg det? det er en 10-15 år gammel motor. er det en enkel måte å gjøre det på som også er gratis? Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Velkommen til forumet Du burde legge ved komplett modellnummer på motoren for å få best mulig hjelp. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
karl1995 Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 er ikke sikker hvilken modell det er, motoren står ikke hos meg men hos en venn. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 (redigert) Det jeg gjorde på min var forgasser og reedventil bytte. Husker ikke helt om jeg også måtte fjerne en plate før eller eller reedventilene. Bestilte alle delene til min motor fra US SE HER , ett firma som har vært behjelpelig med litt tips og råd også. Men har fått god hjelp fra Bernt her inne, han er kongen av gml Evinrude maskiner. PS Jeg har ikke fått noen kjempeøkning på farta hvis det er den du ønsker å øke, men båten går raskere og enklere opp i plan med tung ballast, og fartstapet er ikke så stort nå som tidligere med ballast i båten. Bensinforbruket på min motor har heller ikke økt noe særlig, men nå har jeg byttet ALT i min motor inkl veiv, råder, alle lager, pakninger, begge stemplene inkl ringer etter borring av sylindere sliping av topp, innsug osv. (eneste gamle som er igjen på min motor nå er blokka, stammen og dekselet. Vurderer å bytte propellen til en 9"stål propell siden jeg har motoren jobber på veldig høyt turtall nå med 10" orignal propellen, vet ikke om dette har så mye å si men jeg mener å ha lest at du kan oppnå lik fart på lavere turtall med mindre propell....... HER ER DET MULIG JEG BOMMER HELT!!!! Redigert 19.Mai.2010 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
index Svart 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 jeg mener å ha lest at du kan oppnå lik fart på lavere turtall med mindre propell....... HER ER DET MULIG JEG BOMMER HELT!!!! Det er meget godt mulig ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
GlennIversen Svart 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 Altså ingen effektforskjell på stål og originalpropell?? Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
karl1995 Svart 20.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 så det går ikke ann å trimme denne båten gratis? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 Hadde en 9,9hk Johnson fra 1995 og denne ble gjort om til 15hk etter at den var ferdig innkjørt. Dette etter anbefaling av forhandler. Kostet 750 kroner å få gjort den gang uten at jeg vet hva de gjorde. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
karl1995 Svart 20.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 vet du hvem som gjorde det? (firmanavn) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2010 Seahorse på Ormelet/Tjøme, men dette er nok noe alle verksteder kan gjøre og sikkert mange privatpersoner også. Hadde egentlig regnet med at noen her hadde kommet opp med konkret svar på hva som skal til. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
karl1995 Svart 22.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Noen som bytter motor? vil bytte mot Yamaha, Tohatsu eller alt annet av interesse Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.