Eureka Startet 19.Mai.2010 Del på Facebook Startet 19.Mai.2010 Har en Wallas 40D montert i båten. Styringspanelet er Wallas 3100, digitalt.Det er brukt en sessong, men ikke spesielt mye. I høst, da jeg skulle ta opp båten, sloknet styringspanelet og brenneren mens Wallasen var i bruk og siden har det ikke vært liv i det. Konsekvensen er naturligvis at det ikke er noen feilmeldinger å lese av og det går heller ikke ann å slå på noe som helst/ starte opp. Diesel til Wallasen kommer rett fra motorens drivstofftank og det var 10 % med diesel i tanken den gang. Utstyret er montert hos fabrikken i 2006. Det ble ikke undersøkt om det var fritt for diesel i slangen frem til Wallasen i høst, nå, etter vinteropplagringen er det ikke diesel i slangen. Uansett skal ikke dette føre til annet en feilmelding. Har i dag sjekket koblinger mellom varmer og styringspanel og kan ikke visuelt se noe galt. Heller ikke ved støm inn på Wallasen. Utgangspunktet er at panelet er dødt, deretter får en se om det er noe galt med selve brenneren og eller støm inn på Wallasen. Men det virker jo rart at strømmen/ koblinger har gått på en smell, fordi det er jo pent og skikkelig opplagt uten mekaninsk påvirkning. Så, er det noen som har opplevd tilsvarende feil? Har lest på diverse tråder her om Wallas men ikke noen som dekker mitt problem. Manualene til Maritim sier heller ikke noe om denne feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 19.Mai.2010 Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 På kretskortet er det 2 flatstiftsikringer. En på 4Ah og en på 15Ah. Mulig en eller begge er gåen. Om det ikke hjelper, kan jeg sikkert være til hjelp. Har verksted for Wallas i Ålesund. Send IM, e-post eller ring 900 18 209 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Eureka Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Ja, det har slått meg at det er noe med panelet. Er sikringene noe man klarer å skifte selv? Har allerede plukket panelet ut av veggen.. som var hendig festet i siden på et skap med gjenomsiktig plate bak. Uansett kontakter jeg Wallas Norge i morgen da båten er kjøpt ny hos forhandler for ett år siden ( dog en 2006 modell) men om det er en kjapp og billig ting å fikse så er det mere arbeid med reklamasjon enn å fiks selv :) Nummeret er notert, så du hører sikket fra meg. Båten ligger på sjøen i indre bydel. Sitér dette innlegget Link to post
pat Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Sikringene finner du inne i 40D brenneren - ikke i panelet. Du kommer enkelt til ved å løsne de 4 skruene som holder bunn-dekselet på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Ja, det har slått meg at det er noe med panelet. Er sikringene noe man klarer å skifte selv? Har allerede plukket panelet ut av veggen.. som var hendig festet i siden på et skap med gjenomsiktig plate bak. Uansett kontakter jeg Wallas Norge i morgen da båten er kjøpt ny hos forhandler for ett år siden ( dog en 2006 modell) men om det er en kjapp og billig ting å fikse så er det mere arbeid med reklamasjon enn å fiks selv :) Nummeret er notert, så du hører sikket fra meg. Båten ligger på sjøen i indre bydel. Sikringene sitter - som "pat" skriver - på kretskortet inne i selve varmeren. Burde kanskje nevnt det Skifting av sikringer innenfor garantitiden er ok å gjøre selv, men det er ikke særlig lurt å gjøre noe mer enn det bortsett fra å sørge for at det er nok strøm og å sjekke at apparatet suger drivstoff. Retten til garantireparasjon kan falle bort om en "tukler" for mye selv. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Eureka Svart 20.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Inni brenneren ja.. seff.. Ikke plass til mye sikringer inni selve styringspanelet. Så forsåvidt på tegninga i brukerveiledninga på maritim at det sto "panel" og pil. Men den brukerveiledninga er ikke særlig fullstendig mtp slikt. Intet nevnt om sikringer der, ei heller enkel feilsøking som sikringer, etter hva jeg har klart å lese på svenska. JEg får studere brenneren litt og om det går ann å ta av bunnen uten å skru ned hele brenneren. Plasseringen er inntil skrogsiden med adkomst til undersiden fra lasterom i dørken og fra siden ved å ta ut kjøleskapet. Enda godt jeg har lange armer, normal BMI og ingen ryggproblemer. :) Takk for tipsene. Har i bakhodet det med å ikke tykkle for mye, det har man fagfolk til :)Men to sikringer skal gå fint. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Vakkert, vakkert.. baatplassen er et faktastisk sted. Takker for illustrasjon. Blir igrunn gøy å åpne opp. Igrunn bare bra at det skjedde noe galt med wallasen, fordi det fikk meg til å studere opplegget litt og så at den ene luftslangen til stikklugaren hadde løsnet fra brenneren. Er det noen spesiell grunn til at sikringene ryker? kan den løse slangen ført til overoppheting og skikkring som ryker? Det står ikke noe i brukerveiledningen om hva som skjer ved overoppheting eller om systemet skrues helt av før brenneren har avkjølt seg. Hva skjer galt? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Ny dag, nye muligheter. Skriver noen ord om noen i fremtiden skulle komme borti det samme. Åpnet bunndekselet og fant frem til sikringene. 4amp var gåen. Byttet denne og vips, det var liv i betjeningspanelet. Ingen feilmeldinger. Ting så lovende ut. Startet Wallasen og vifta gikk fint, dieselpumpa sugde og jeg var drit fornøyd. Dog etter 5 minutter sto et lys ut av 4 amp sikringen..dette varte 15 sekunder, deretter et smell,vifta stoppa og så veltet røyk og dieseldamp ut av varmeren. Stupte ned i dieseltåka og fikk nappa ut strømledninga. Deretter frem med pulverapparatet. Heldigvis hadde jeg is i magen og drøya med pulveret til røyken gav seg. Deretter fulgte en telefon til "Wallas Service" som la inn et svar over her. Min wallas er nå i kyndige hender og håper på at dette løser seg greit. Sitér dette innlegget Link to post
pat Svart 21.Mai.2010 Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 Lyste sikringen i 15 sekunder? Det kaller jeg "treg" sikring. Blir interessant å høre hva som var feilen på dette apparatet Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 Tok ikke tiden, men det føltes ihvertfall som det tok lang tid før det smalt. Det var ikke bare et blaff og så røyk den ihvertfall.. Rakk å se at den lyste opp, gikk frem i cabinen og så på panelet etter feilmelding, som det ikke var, returnerte opp igjen på dekk og så da at den lyste kraftigere opp før den smalt. Så når jeg tenker meg om, så gikk det kortere tid, muligens, men det var ikke bare ett blaff og borte var den... Wallas service refererte til en kar som hadde spylt med høytrykk på skutesiden/ lufting/ eksos og druknet Wallasen. Det vet jeg at jeg ihvertfall ikke har gjort. Satser på at det blir garantisak. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 (redigert) Jeg hadde varmeren til service, og når jeg åpnet brenneren lå det mye koks/sot som en "Brownies" rundt glødepluggen. Ikke rart at sikringer ryker. Brenneren ble børstet ren med stålbørste, og blåst med trykkluft. Quartzduken i bunnen var også fylt opp med den samme seige "gørra", og måtte skiftes. Glødepluggen ble brent ren med spenning som en vanlig oppstart. Varmeren ble så satt sammen igjen og prøvekjørt. Tenner som forventet på 1ste forsøk. Etter å fått lov til å brenne ei stund, slo jeg av varmeren og lot den kjøle seg ned. Sjekket så alle parameterene på kretskortet (skal kun gjøres med Info-panel på servicemann) for å se om det var feil innstillinger. Det var det ikke. Prøvekjørt på nytt og tatt sotprøver på forskjellige effekt-trinn, uten tegn til soting. Så det var ikke noe feil på varmeren. Årsak til soting/koksing skyldes vanligvis feil forhold mellom brennluft og drivstoff, og siden mine tester ikke viser tegn til feil ble også båten undersøkt. Kunne ikke se at det foreligger noen feil med luftinntaket der heller. Et annet forhold som forårsaker koksing, er at strømmen til varmeren blir kuttet mens det fremdeles er varmt - før det har fått gått den tiden det skal ved nedkjøling. Dette bedyrer eieren ikke har skjedd så lenge de har hatt båten, og egentlig er utenkelig siden varmeren henter strøm rett fra batteriet. Ved min inspeksjon i båten ble det konstatert at det var 2 pinner på multipluggen som var skadet. Disse kunne bare blitt skadet ved montering av båtfabrikken i Finland, eller at forrige eier har hatt varmeren ute for kontroll. Tror ikke at dette har hatt noe betydning for feilen, siden varmeren har vært i bruk og har virket tidligere. Ny multiplugg er skaffet tilveie uten kostnader. Så da sitter vi igjen med et spørsmål til forrige eier og hvordan de har behandlet varmeren. Båten er kjøpt for vel et år siden hos en forhandler, og har vært brukt som demo-båt i flere år før nåværende eier kjøpte den. Denne servicen ble dessverre ikke godkjent som garanti siden det ikke er funnet feil ved varmeren, men blir betegnet som monterings/brukerfeil. Viser det seg at problemet oppstår på nytt, må vi selvsagt revurdere dette når den tid kommer. Redigert 28.Mai.2010 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.