Jump to content

Volvo Penta 17C/D kveles når jeg gir litt gass

noldus

Recommended Posts

Etter en lang og hard vinter sjøsatte jeg båten i går.

Motoren har allitd startet lett etter vinteroppholdet, men denne gang var den veldig vanskelig å få liv i. Brukte en halv time på å få den til å gå av seg selv, og når jeg gir gass, så kveles den. Den går altså kun på tomgang og litt over tomgang.

Noen ideer om hva som er galt?

Det er en Volvo Penta 17C/D 84-modell, 36HK, 3 sylindre, sjøvannskjølt.

Regner med at dette er en diesel motor.. Høres jo ut som den ikke får nok mat.. Har du skiftet alt av filter på drivstoff systemet?

kan jo også være fødepumpen som nærmer seg kvelden her. Hadde noe problemer selv noen år siden. Da lå det ett lag med dieseldyr i pumpen som hindret at den fikk lukket seg skikkelig.

Min tilsvarende motor ( MD2B) fikk vann i oljen som jeg ikke oppdaget før jeg tømte ut over en liter. Grunnen var at vannet lakk inn på "feil" sted så det ble ikk emed olja hele veien rundt. Uansett; motoren oppførte seg slik: Den startet etter mye "pleie" på gasshendelen, men når jeg gav litt gass stoppet den. Jeg styrte mye før jeg fant feilen: En topp pakning som hadde blitt lekk. Virket som om kompresjonen ble for stor i motoren...

Håper ikke du har samme problemet, men du kan teste om det er noen forskjell ved å løfte ventilheverne på en og en sylinder mens den går. Da finner du i alle fall ut om problemet gjelder en spesifikk sylinder eller ikke.

Mulige andre feil:

For lite diesel:

1) Suger falsk luft

2) Tett dieselfilter/ vannkopp eller utsug av tanken (hot tips!)

For lite luft:

1) Tett luftfilter

Personlig ville jeg startet med å sjekke om dieselen flyter lett fra tanken og frem til pumpa. Dieseldyr vil nemlig på mange båter synke ned i tanken og tette utsuget på tanken. I alle fall min erfaring...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

samme greiene jeg hadde med min md2b i fjor min også gikk på tomgang og litt over men stoppa om jeg satte den i gir og prøvde å gi gass det resulterte i at den begynte å skrike noe forferdelig i den fremre sylinder og motoren låste seg helt til tider jeg har ikke plukka den frahverandre ennå så jeg aner ikke hvorfor den plutselig blei sånn men kommer til å følge med her å se om du finner en løsning på det

Sjekk at stoppfunksjonen er helt avslått. Kan være stoppvaier ikke fungerer skikkelig etter vinteren.

Eureka! Skiftet dieselfilter, fylte opp dieseltanken og hadde i kondensfjerner, men problemet vedvarte.

Det viste seg imidlertid at stoppfunksjonen var delvis inne. Problem løst!

Takk for mange gode innspill :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...