Maika Startet 24.August.2004 Link til dette innlegget Startet 24.August.2004 Mine to Volvo Penta MD2030 står nå akter i hvert sitt skrog. De er plassert i hvert sitt rom, uten å være innbygd på noen måte. I det ene rommet er det bad, og det er ikke alle som syns det er like behagelig å sitte på toalettet med viftereimen rett bak. Jeg har altså tenkt å bygge/pakke inn disse motorene, slik at badet og det andre rommet blir litt triveligere å være i. Må jeg ha noen form for lufting inn til disse motorkassene? Det er jo vanlig på seilbåter å ha motoren i en kasse under trappen ned til salongen, og det pleier vel ikke å være noen lufting der, men jeg syns allikevel det blir bra varmt i rommene når motoren går, slik det er nå... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 24.August.2004 Link til dette innlegget Svart 24.August.2004 Hvor får motorene sin forbrenningsluft fra Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 24.August.2004 Link til dette innlegget Svart 24.August.2004 Hvor får motorene sin forbrenningsluft fra Det lurte jeg på også Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 25.August.2004 Link til dette innlegget Svart 25.August.2004 Motoren må som nevnt over, ha luft til forbrenningen, og det finnes måter å regne ut størrelsen (cm2) på lufttilførselslangene i forhold til hvor stor (hk) motoren er. Uten at jeg vet hvordan regnestykket gjøres. Men VP-forhandler/importør kan vel si noe om hvor mye luft dine motorer trenger, og hvor stor diameter på luftslangene du må ha. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 25.August.2004 Link til dette innlegget Svart 25.August.2004 Mine to Volvo Penta MD2030 står nå akter i hvert sitt skrog. De er plassert i hvert sitt rom, uten å være innbygd på noen måte. ...........Jeg har altså tenkt å bygge/pakke inn disse motorene, slik at badet og det andre rommet blir litt triveligere å være i......Må jeg ha noen form for lufting inn til disse motorkassene? Det er jo vanlig på seilbåter å ha motoren i en kasse under trappen ned til salongen, og det pleier vel ikke å være noen lufting der, men jeg syns allikevel det blir bra varmt i rommene når motoren går, slik det er nå... MD 2030 ... er ikke de rundt 30 HK hver ?? Og er jo ikke blandt de mest krevende maskiner vedrørende luftbehov.... men luftbehov har de. Jeg går ut ifra at de per dags dato trekker inn luft gjennom de "naturlige" luftåpningene ... ventil inn til rom, under skott osv. (ganske vanlig på seilbåter). Hvis du skal bygge maskinene inn i motorkassers, så vil det jo være av litt fordel at du legger inn lufting utenifra, eller gjerne fra fra cockpiten.... en liten "rustfri stålrist" og et par inntaksslanger ned til motorkassene er vel relativt lett å få til. Spør Volvo om inntaksbehovet og legg riktig dimensjonerte slanger ned. Varmeutviklingen ville ikke bekymre meg noe særlig, hvis du har nok rom rundt maskinene til luftsirkulasjon, da den vil trekke inn kald luft utenifra, men vil nok føles varmere etter maskinene har stoppet, da en ikke trekker ny luft inn... Hvis du er skeptisk til varmeutvilkingen, kan du jo legge inn en ekstra slange i toppen av kassen, slik at den varme lufter forsvinner oppover og ut... Legg gjerne inntaksslangene i en U-Sving, men unngå vinkler....Lyd liker ikke å gå rundt hjørner, men luft liker å ha enkel flyt... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Poseidon Svart 25.August.2004 Link til dette innlegget Svart 25.August.2004 For å få en peiling på luftbehovet kan det være greit å betrakte motoren som en stempelpumpe. Hvis f.eks motorvolumet er 2 liter, betyr det at en 4-taktmotor pumper 2 liter for hver andre omdreining den gjør. Har den turbo kan du trygt øke med 50-100%, men det gir allikevel en brukbar indikasjon. Dvs.: hvis du har en 2-liters motor som går med 3000 omdr./min så trenger den i området 2-3-4 kubikkmeter luft pr minutt. Vi snakker om ca 50 liter luft pr sekund - og det får man ikke akkurat inn gjennom et vanlig nøkkelhull mvh Poseidon (som trenger 1 kubikkmeter pr sekund på fullt pådrag...) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fantino Svart 25.August.2004 Link til dette innlegget Svart 25.August.2004 Ut fra det som står her: http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/...f6?OpenDocument (beklager lang link), så kan det nesten ikke bli for mye. Tydeligvis viktig at lufta også kjøler hele motoren. Så en anbefaling en gang om at lufttemperaturen ved luftfilter skal være max. 10 grader høyere enn utetemperatur. Har studert litt på noen originalinstallasjoner (dvs. båter jeg har hatt/har/har sett på): Nidelv 750 m/230 hk: 4 x 10 cm Ø huller på hver side av motorrom, Falcon m/230 hk: 1 slisse ca. 10 x 50 cm på hver side av motorrom, Nidelv 850 m/2 x 140 hk: 4 x 10 cm Ø slanger på hver side av motorrom (ca. 1 meter lange elns). Tror jeg ville regnet litt med "pumpemetoden" som ble foreslått og sørget for at lufthastigheten gjennom "pustehullene" ikke overstiger f.eks. 1 m/s slik at det ikke blir noe trykkfall å snakke om. En god test er vel å kjøre opp mot max. belasting og så åpne alle luker til motoren for å se om turtallet øker. I så fall trenger den mer mat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.