BK Startet 5.Februar.2003 Link til dette innlegget Startet 5.Februar.2003 Noen som har tenkt seg til Gøtakanalen i sommer ?? Hadde vert fint å samlet noe info, erfaringer, meninger mm Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 6.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2003 Har store planer om en tur gjennom Sverige men jeg tror neppe det blir til sommeren. Skal øve meg i Telemarkskanalen først hadde jeg tenkt Antar du kjenner hjemmesiden til kanalen som er: http://www.gotakanal.se/ Sitér dette innlegget Link to post
rhea Svart 6.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2003 Hallo BK Hentet en båt midt inne i Värmland i fjor vår. Vi gikk da ikke Götakanal, men ned fra Vänern og til Gøteborg. Her er litt fakta, turen er beskrevet på hjemmesida vår. www.rhea.tk Trollhätte kanal Kanalen mellom Gøteborg og Vänern heter ikke Göta kanal. Den heter Trollhätte kanal. (Göta kanal går fra Vänerns vestside og rett vest gjennom Götaland over Vëttern og ut i Østersjøen. Polen rett frem, Stockholm til venstre.) Trollhätte kanal består av 40 nm Götaelv og 6 nm menneskelaget kanal. Hvis du har største båten i by’n så kommer du sikkert opp kanalen. Begrensningen er 285 fot lengde, 36 fot bredde og du kan stikke 27 meter opp og 4,7 meter ned. Hvis det er litt snaut, Kjell Inge, så kan du søke om tilstand for litt større mål. Gustav Vasa hadde planer om å lage en kanal mellom Västerhavet og Östersjöen men ble opptatt med lystbåten sin som hadde store stabilitetsproblemer. Første slusen i Lilla Edet ble derfor først inviet i 1607 av Karl IX. Da kunne det seiles fra Gøteborg og opp til rett syd for Trollhättan. Neste sluse og utbygging var kanalen Karls grav og Brinkebergskulle sluse i 1779. Nå var det mulig å seile fra Vänern og ned til Trollhättan. Landevegstransport var kun nødvendig 3 km. I 1800 kunne de første slusene gjennom Trollhettän åpne og de båtene som hadde ligget og ventet på sluseåpning i 21 år kom nå gjennom. Dette er det som i dag heter Trollhätte kanal og som vi Nordmenn feilaktig kaller Gøtakanal Det er seks veibroer som på en eller annen måte skal åpne seg. De tre jernbanebroene virker omvendt. De lukkes når toget kommer og står derfor stort sett åpne. Meld fra på VHF som angitt i kartet. Det er 6 sluser. Strøms sluse ved Lilla Edet på 6.3 m Trollhätte sluser i Trollhättan 3+1 stk på tilsammen 32.4 m Brinkebergskulles sluss på 5.1 m. Prisen i 2002 var 640 kr Noen stor naturopplevelse er Trollhätte kanal totalt sett ikke. Du kjører på ei elv nede i en dal. Mye industri lengst sør og mye kuer og beitemark lenger opp. Trollhättan by med slusene er flott og det kan med fordel settes av en dag der. Säffle kanal Går fra Säffle og opp til Arvika. 41 nm lang med 7 nm opparbeidet kanal. Den ble åpnet i 1837 og var Vestre Värmlands livsnerve. Mest brukt var den i perioden rett før krigen. Fra midten av 1990 åra er det lite kommersiell trafikk og den er mest for turist og fritidsbåter. Langs kanalen ligger det mange fornminner og den kalles også Vikingaleden. Største seilingshøyde er offisielt 16 meter. Det er 4 broer som skal åpnes og en sluse på en meter. Der er også en lineferje ved Högsäter. Står vaieren i spenn har du en overraskelse i vente. Så derfor, kall opp i god tid, ferjemannen skal også åpne Nysäters landvegsbro for deg så det er like godt å vekke ham. Det advares om strømforholdene i enkelte partier av kanalen. Eneste partiet vi opplevde krevde mye oppmerksomhet var Baden kanal mellom Säffle sluse og Vänern. Her kroker den mudra delen seg nedover elva der det er noe strøm så det gjelder å holde seg til merkene. Den er åpen om sommeren fra juni og ut august. I mai og september kan det bestilles broåpning og slusing ett døgn i forveien. Pris 200 kr. Som naturopplevelse er Säffle kanal fantastisk. Det er store innsjøer og mye å se. Det kan anbefales på det varmeste. Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 6.Februar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2003 Baat-Guru: Har store planer om en tur gjennom Sverige men jeg tror neppe det blir til sommeren. Skal øve meg i Telemarkskanalen først hadde jeg tenkt Antar du kjenner hjemmesiden til kanalen som er: http://www.gotakanal.se/ www.gotakanal.se Det var jo så enkelt at jeg aldrig har tenkt tanken en gang Takker Sitér dette innlegget Link to post
Båtferie Svart 16.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2005 (redigert) Heisan. Jeg planlegger tur gjennom gøtakanal. Fra Oslo til Ljusterø litt nord for Stockholm. Det jeg ikke klarer å finne ut av er: Hvor lang tid med snekkefart (8 knop - vet det er 5 knop i kanalene) vil det ta fra Oslo - Gøteborg - Stockholm? Vil ikke stresse avgårde, skal ha ferie, men hvor lang tid bør jeg realistisk forvente å sette av??? Antall dager. Noen som kan hjelpe meg? Redigert 16.Mai.2005 av Båtferie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2005 Heisan. Jeg planlegger tur gjennom gøtakanal. Fra Oslo til Ljusterø litt nord for Stockholm. Det jeg ikke klarer å finne ut av er: Hvor lang tid med snekkefart (8 knop - vet det er 5 knop i kanalene) vil det ta fra Oslo - Gøteborg - Stockholm? Vil ikke stresse avgårde, skal ha ferie, men hvor lang tid bør jeg realistisk forvente å sette av??? Antall dager. Noen som kan hjelpe meg? <{POST_SNAPBACK}> Hej Båtferie, o velkommen til Baatplassen! I Göta kanal kan du legge hele ferien... har hört om dom som kjört igenom på 3 dygn, men då er det 'råkjöring' som gäller snabbt över alla sjöar, med fri fart, og alltid maxhast på kanalen samt slussning från tidiga morgon til sena kvällar. Vi kjörde igenom på 9-10 dagar det er mer normal ferie-takt ! då hann vi ändå ikke med några avstikkare på Vänern/Vättern utan bara rakt över, för att forsätta kanalfärden.(Sthlm-Gbg) tror minst du skall räkna med 14 dager för att få se lite under vägen, det er mkt att se Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sydvesten Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Løfter denne litt igjen siden jeg planlegger lang ferie til sommeren, har satt av inntil 7 uker fra St.hans og er ikke sikker på hvilken vei vinden blåser i alle disse ukene. Så det kan tenkes at Gøtakanal over til Østkysten av Sverige kan bli aktuelt, eller motsatt vei.... Ser Gunga anbefaler en 14 dager på ferden, og om man seiler litt først via noen holmer i Danmark som heter Læsø og Anholt blant annet og videre til Bornholm så går det vel med en 3-4 uker her vil jeg tro.. Hvordan er tettheten med båter i dette området i slutten av juli måned, tenker da på Bornholm og nordover til innseilingen til Gøta kanal.. Har også fått med meg at maks mastehøyde er 22m og dypgang er rundt 2,5m så dette skal ikke by på problemer gjennom hele kanalen Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
skage Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Vi tok turen fra stocholm til Gøteborg for 3 år siden, vi startet fra Stocholm st hans og brukte 12 dager til Gøteborg, lite trafikk fantastisk tur. som og reise gjennom en park. Turen krever litt forbredelser ang hva man bør se på undervis. Ikke legg opp tidsskjema for stramt masse og se på, tettsteder-museer-arrangemanger-konserter osv osv osv. God tur alle som planlegger dette. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 (redigert) Hei. Øker fritidbåter 10 % trafikk i Gøtakanal i år. http://www.gotakanal.se/templates/article____19748.aspx Vi har å tenke reise båt fra Oslo til Gøteborg og videre gøtakanal til Stockholm og retur 4-5 uker tilsammen?. Svenske døve arranger Nordisk døvefestival-kulturdager i Stockholm om juli 2010 år. At-le (drøm) Redigert 28.August.2008 av At-le (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Oslo til Gøteborg og videre gøtakanal til Stockholm og retur 4-5 uker tilsammen? At-le (drøm) trur du skal 'plusse' en uke på en sådan tur......5-6 uker, kanalen tar lett 10 dager 'one way'.....o så litt tid i Stockholms skärgård!! det går o kjöre kanalen på 3 hektiske dygn....men da hinner man ikke se noe! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
At-le Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 trur du skal 'plusse' en uke på en sådan tur......5-6 uker, kanalen tar lett 10 dager 'one way'.....o så litt tid i Stockholms skärgård!! det går o kjöre kanalen på 3 hektiske dygn....men da hinner man ikke se noe! Enig Gunga Din. Kanskje 6 uker båtferie Det blir sikker fin båttur dit. At-le Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 vi brukte 10 dager i kanalen o 4 i STHLM's skärgård......alldeles for lite.....vi hann ingenting av varken Vänern eller Vättern, det fikk vi ta andre år.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
At-le Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Hei. Feks seil bavaria 33 fot kjør gjennom hele fra Gøteborg til Stockholm? høy , bru og nok dyp? At-le Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 inga problem Maxlängd för båt 30 m Maxbredd 7 m Maxdjup 2,8 m Maxhöjd 22 m Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
At-le Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 (redigert) Så stor sluss og kanal. Takk. At-le Redigert 1.September.2008 av At-le (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Göta kanals slusser er like store som den siste slussen i Dalsland(Köpmannebro), om du husker den, så var den större enn de andre i Dalslands kanal ..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
At-le Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Hei. Vi og 2-4 døve båter holder plan båtferie gøtakanal neste år . Slusser vil koster tilsammen med retur Trollhattkanal og gøtakanal inkl 20 gjestehavner ca 7000 kr for under 8,99 m lengde båt. Stemmer det 1600 kr med Trollhattkanal m/retur 5400 kr gøtakanal inkl 20 gjestehavner m/retur. priser og kanalbilletter Vi har flott båtferie Dalslandskanal 3 år siden http://www.deafboatclubnorway.com/konvoi/fellesferie1.htm At-le Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Vi gikk kanalen begge veier i sommer med en tur i St.Annas skjærgård i sommer. Det var en fin tur, men 128 sluser med på små barn kan bli litt i overkant. Passer nok bedre for voksne enn barnefamilier. det er landsbygda og ikke det store tilbudet av butikker og ting som skjer langs kanalen (Söderköping er unntaket). Etter kl. 18 stenger det på de fleste små stedene. Variert tur, store elver og sluser til Vänern og mindre sluser og innsjøer etter dette (Vättern er unntak). Utrolig moro å gli fram over landskapet i 5 knop. Kuer som beiter under deg. Innsjøen viken er nesten som å være på 4-500 moh, men så er det bare 92. I Söderköping må du gå opp til havna for å finne båten. Vi badet flere ganger om dagen, både i innsjøene (Boren og Roxen var best) og i kanalen. Den ser skiten ut, men ingen av oss ble syke så den er bare grumsete. Kunne skrevet veldig mye om de 5 ukene vi var i innlandssverige, men det blir for langt. Du må ha god tid, kanalen bestemmer hvor langt og når du kommer hit eller dit, den åpner 9 (unntak) og stenger 18 (med noen unntak). Prisene er 800,- SEK for Trollhätte kanal (en vei) og varierende for Göta kanal (T/R) kostet oss 7000 SEK (31'), men det inkluderer alle gjestehavnene også strøm. Du kan se bilder og film på Sirius (fotalbum og videoer) ellers anbefales 360 graders bildene du finner på Göta kanals hjemmesider. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.