Jump to content

Må jeg ha parallellforskyver på båtførereksamen?

Volcom

Recommended Posts

Jeg hadde større behov for passer (2 eller 3 oppgaver) enn parallellforskyveren (1 oppgave) jeg kjøpte til 195 kr rett før prøven begynte. Totalt var det kanskje 7-8 oppgaver fra det kartet. Tipper at grunnen til at de fleste ikke låner ut parallellforskyver, er at de er små bedrifter som skal tjene penger på dette her, og dermed ser en god mulighet til å tjene noen ekstra kroner.

Redigert av knetrom (see edit history)

Merkelig innlegg her... jeg tviler på at en er istand til å navigerer etter kart og kompass i en vanlig småbåt i 33m/m som ikke storm men på grensen til orkan av styrke..

Hadde jeg mot formodning vært ute i 33 m/s og hovedmotoren hadde sviktet, ja da hadde jeg ikke vært i tvil om å bruke rødknappen på VHF'en, men jeg er nok ikke en slik tøff gammel sjøulk som deg..

Parallell forskyver er et greit hjelpemiddel men ingen nødvendighet... Det rekker fint linjal og en vinkelhake....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er fullt mulig å avlegge båtførerprøven uten hverken parallellinjal eller passer. Men hvis man skal ferdes i en båt hvor det er aktuelt å benytte papirkart så er det jo uansett utstyr som man får behov for.

Når det gjelder selve prøven så ligger svaralternativene så langt fra hverandre at det ikke er noe problem å ta kurser "på øyemål" med å parallellforskyve f.eks et stykke papir. Det samme med passer for å ta distanser; man klarer seg godt med en vanlig linjal, eller til nøds kanten av et papirark.

Mange skoler/sensorer låner dessuten med glede bort denslags utstyr for selve prøven.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Vinkelhaker, pararell-linjal, pararell-ruller eller ørten forskjellige kurslinjaler med eller uten hjul og grader.

Alle er likeverdige, men det er vanen til brukeren som forteller hva som er den mest foretrukne for de, ikke typen.

Den eldre garde liker vel helst vinkelhakene, men kan nok like gjerne bruke de andre.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Tror ikke fjordgrynt helt har forståelsen for hvordan to vinkel linjaler kan brukes på samme måte som en paralellforskyver.

Er selv navigatør av yrke og foretrekker paralellforskyveren, men to vinkel linjaler gjør like raskt og sikkert samme nytten.

På samtlige båter jeg har jobbet på har vi dessuten alltid hatt 2 vinkel linjaler i bestikken i tillegg til paralellforskyveren.

Redigert av Zenit (see edit history)

Men hvis man skal ferdes i en båt hvor det er aktuelt å benytte papirkart så er det jo uansett utstyr som man får behov for.

Jeg vil tro at for de fleste så betyr bruk av papirkart at man ser etter skjær og grunner som man søker å unngå hvilket betyr at man stort sett befinner seg godt i nærheten av land og ikke har særlig nytte av å sette noen kurser eller kunne noe som helst om misvisning eller hvordan jorden er inndelt. Min påstand er at det store flertallet av alle som har båt, tilgang til båt eller befinner seg i den aldersgruppen som må avlegge denne prøven, aldri kommer til å ha noe som helst behov for noe av den kunnskapen. Mitt utgangspunkt for denne påstand er de tall som TØI har kommet frem til mht antall båter, type båter osv og som er gjengitt bl.a. av KNBF i deres publikasjoner.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...