Volcom Startet 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2010 Eller holder det med linjal/vinkel-linjal ? noen som vet`? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 (redigert) Bare vas som fjordgrynt skriver. To vinkel / trekant linjaler gjør akkurat samme nytten som en paralellforskyver. Med mindre du skal på jordomseiling og navigere myyye holder det du spør om i massevis på en enkel båtfører eksamen. Redigert 22.Mai.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Skjønner at fjordgrynt har begrenset med kunnskaper i det han skriver om i og med at han uttaler seg som han gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Hillmar Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Når jeg tok prøven hos redningsselskapet på veritas i bærum så fikk jeg utdelt paralellforskyver og alt annet jeg trengte. Vet ikke om det er vanlig praksis... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 På hvor mange spørsmål må man regne med å måtte benytte et slikt instrument? Er det i alt 50 spørsmål og man må ha maks 10 feil eller noe sånt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
knetrom Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 (redigert) Jeg hadde større behov for passer (2 eller 3 oppgaver) enn parallellforskyveren (1 oppgave) jeg kjøpte til 195 kr rett før prøven begynte. Totalt var det kanskje 7-8 oppgaver fra det kartet. Tipper at grunnen til at de fleste ikke låner ut parallellforskyver, er at de er små bedrifter som skal tjene penger på dette her, og dermed ser en god mulighet til å tjene noen ekstra kroner. Redigert 22.Mai.2010 av knetrom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Permagne Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Redningsselskapet i trondheim hadde også nødvendig utstyr tilgjengelig, passer og parallellforskyver. Sjekk hva du trenger å ha med til prøven der du skal avlegge den. Sannsynligvis får du lånt det du trenger. Per Magne Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 (redigert) Merkelig innlegg her... jeg tviler på at en er istand til å navigerer etter kart og kompass i en vanlig småbåt i 33m/m som ikke storm men på grensen til orkan av styrke.. Hadde jeg mot formodning vært ute i 33 m/s og hovedmotoren hadde sviktet, ja da hadde jeg ikke vært i tvil om å bruke rødknappen på VHF'en, men jeg er nok ikke en slik tøff gammel sjøulk som deg.. Parallell forskyver er et greit hjelpemiddel men ingen nødvendighet... Det rekker fint linjal og en vinkelhake.... Redigert 22.Mai.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
kjetika Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Jeg tok testen på torsdag og kjøpte paralellforskyver og passer rett før. I ettertid sef jeg at jeg hadde klart meg med to vinkellinjaler. Men nå har jeg det men vet ikke om jeg kommer til å bruke det til mitt bruk. Testen besto jeg med glans. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Det er fullt mulig å avlegge båtførerprøven uten hverken parallellinjal eller passer. Men hvis man skal ferdes i en båt hvor det er aktuelt å benytte papirkart så er det jo uansett utstyr som man får behov for. Når det gjelder selve prøven så ligger svaralternativene så langt fra hverandre at det ikke er noe problem å ta kurser "på øyemål" med å parallellforskyve f.eks et stykke papir. Det samme med passer for å ta distanser; man klarer seg godt med en vanlig linjal, eller til nøds kanten av et papirark. Mange skoler/sensorer låner dessuten med glede bort denslags utstyr for selve prøven. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Capitaine Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Uten at det nødvendigvis har så stor interesse for alle, har noen av navigatørene på skip jeg har jobbet om bord på, foretrukket å benytte to vinkelhaker istedet for parallellforskyver. Og ja, som flere her har poengtert, fungerer det utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Gratulerer! Jeg har lyst til å ta eksamen snart, men er redd for å stryke. Jeg tar ingen kurs, men har snart lest to forskjellige bøker om båtførerprøven. Hvis man avlegger prøven digitalt, trenger man da passer, gradskive, linjal eller parallellforskyver? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Vinkelhaker, pararell-linjal, pararell-ruller eller ørten forskjellige kurslinjaler med eller uten hjul og grader. Alle er likeverdige, men det er vanen til brukeren som forteller hva som er den mest foretrukne for de, ikke typen. Den eldre garde liker vel helst vinkelhakene, men kan nok like gjerne bruke de andre. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
knetrom Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 KapteinFredrik: Ja, du bruker passer og parallellforskyver (eller linjal og trekant om du vil) på papirkartet og skriver svaret på dataen. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 For deg kanskje, ikke nødvendigvis for andre: Det finnes ingen kurslinjal som "best og sikrest". Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Zenit Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 (redigert) Tror ikke fjordgrynt helt har forståelsen for hvordan to vinkel linjaler kan brukes på samme måte som en paralellforskyver. Er selv navigatør av yrke og foretrekker paralellforskyveren, men to vinkel linjaler gjør like raskt og sikkert samme nytten. På samtlige båter jeg har jobbet på har vi dessuten alltid hatt 2 vinkel linjaler i bestikken i tillegg til paralellforskyveren. Redigert 23.Mai.2010 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 Men hvis man skal ferdes i en båt hvor det er aktuelt å benytte papirkart så er det jo uansett utstyr som man får behov for. Jeg vil tro at for de fleste så betyr bruk av papirkart at man ser etter skjær og grunner som man søker å unngå hvilket betyr at man stort sett befinner seg godt i nærheten av land og ikke har særlig nytte av å sette noen kurser eller kunne noe som helst om misvisning eller hvordan jorden er inndelt. Min påstand er at det store flertallet av alle som har båt, tilgang til båt eller befinner seg i den aldersgruppen som må avlegge denne prøven, aldri kommer til å ha noe som helst behov for noe av den kunnskapen. Mitt utgangspunkt for denne påstand er de tall som TØI har kommet frem til mht antall båter, type båter osv og som er gjengitt bl.a. av KNBF i deres publikasjoner. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.