nik0lai Startet 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2010 Heisann. Skal til å kjøpe kombi kartplotter/ekkolodd til båten min, en Sandvik 28, og lurer på om jeg MÅ kjøpe kart og? Eller finnes det tilgjengelig på nettet? Eller om det i det minste er billigere å kjøpe kartet på nettet? Kartplotteren tror jeg at jeg vil kjøpe i en lokal butikk, fordi det da blir det lettere ved en eventuel service/rep. Ser at prisene på kartene varierer fra 1000,- til 3000,- i butikkene. Noe jeg synes er utrolig dyrt for kartene, da alle kart ligger åpent på nettet for de som vil laste ned og printe de ut selv. Har dere forøvrig noe tips til hvilken kombiplotter jeg skal velge? Min. 5" skjerm. Helst 7". Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Manzon Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 (redigert) Kjøp kartplotter der det er billigst. Ofte stor forskjell på prisene. Når jeg kjøpte min Garmin GPSMAP 620 så sparte jeg over 3000 kr i forrhold til lokal butikk. Prisene på denne plotteren sank kraftig to måneder etter på. Men jeg betalte fortsatt mindre for den på nettet enn den selges for i lokale butikker. Jeg sender heller plotteren tilbake til butikken vist det blir problemer med den. Men sannsynligheten for skade er jo relativt lav. Jeg hadde nok vudert Garmin GPSmap 720s. Når det gjelder kart så kan selvfølgelig alt lastes ned, men lovlig er det ikke. Redigert 22.Mai.2010 av Manzon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Hva skal man svare på det da... uten å bryte forumregler? Bluechart er like sikkert som en picasso i paris... Har du riktig kunskap å verktøy er det mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Manzon Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Sendt deg en IM Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 tror de kartene trådstarter tenker på er de på Statens kartverk, som en kan skrive ut selv, og ikke priatkopiene som finnes her og der. Men disse kartene er Raster-kart, som bilder, og egner seg ikke til bruk i kartplottere, og det er heller ikke lov, siden brukerlisensen på Statens kartverk sier noe om at de skal lastes ned etter behov/online, og ikke være lagret lokalt. Finnes en tråd på formumet om å laste ned disse, og gjøre om til kart enkelte PC-baserte programmer forstår, men tror ikke det er dette trådstarter er ute etter. Kart kan kjøpes på nettbutikk, og prisene varierer en god del, av 2 årsaker. Dekningsområde og detaljgrad. Mener Syd-Norge av Bluechart Vision G2 koster ca 2800-3000, fra Trondheim og sydover. Ett mindre utvalg koster ca 2400, f.eks. Sognefjorden til Trondheim. Men finnes også Bluechart G2...som er noen hundre billigere enn Vision, men da mister en mulighet til f.eks. Autoroute og 3d visning av havbunnen på Garmin. Er også en serie som bare heter Bluechart, og de har færre muligheter igjen. Jeg tenker at kjøper en en plotter til 5-10000,- så gidder jeg ikke tenke på de hundrelappene en sparer på ett billigere kart, men dekningsområdet kan en jo redusere på hvis operasjonsområdet ikke strekker seg over halve Norge. Jeg må bare en en over her si at jeg liker godt Garmin 620 med touchbetjening. det mest geniale er hvor lett det er å flytte kartet på skjermen, bare trykker og drar. Dessuten er den liten i forhold til skjermstørrelse, og den har 5-9timer batteri, så praktisk når en skal trykke og prøve ting, uten å være koblet til 12v. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.