Jump to content

Rotasjonsretning på propell


SF

Recommended Posts

Hei,

 

Stemmer det at rotasjonsretningen på propellen (VP singelpropp drev) påvirker hvilken vei båten vil legge seg.  Jeg har hørt at en venstrepropell vil få båten til å krenge mot styrbord.

 

Mao bør du dersom du har en båt med styreposisjon på styrbord side ha en høyre propell.

 

1) Stemmer påstanden over???

2) Er effekten stor?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Tviler på at du vil merke noe krengning av betydning pga det.

Hva slags båt/størrelse er det snakk om?

 

Jeg har i hvertfall ikke erfart det. Det jeg imidlertid erfarer på båt med innbordsmotor (aksel) er at den kan dra litegrann til siden når man bakker opp. Den drar da til den siden som propellen roterer nar man bakker /VP = STB.

Denne effekten er også svært liten og vindretning har mye mer betydning på min båt.

 

Kan jo hende at andre med andre båttyper enn de jeg har hatt erfarer noe annet??

Link to post

Hei,

 

Stemmer det at rotasjonsretningen på propellen (VP singelpropp drev) påvirker hvilken vei båten vil legge seg.  Jeg har hørt at en venstrepropell vil få båten til å krenge mot styrbord.

 

Mao bør du dersom du har en båt med styreposisjon på styrbord side ha en høyre propell.

 

1) Stemmer påstanden over???

2) Er effekten stor?

Beklager så ikke at du hadde singleprop drev først... Innlegget jeg først la inn gjelder for innenbordsmotor og aksel.

Kan hende man merker litt kregning på planende båter i høy fart. Det kan du jo sannsynlifvis enkelt oppheve med trimplan.

Link to post

Problemet er at når jeg kompenserer kregning til styrbord med trimplan presser jeg bauen ned og båten vil da overplane.  Propellen begynner å kavitere når farten passerer 24 knop.

 

Spørsmålet er om jeg vil fått mindre kregning med en person i båten om jeg hadde skiftet rotasjonsretning på drevet og satt på en høyre propell.  Propellen vill da kanskje motvirke vekten av fører?!?

 

Noen som har peiling på dette??

 

Båten er en Teal 23 fot helplanende skråg med VP 280 singel prop drev

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Så vidt jeg husker, har andre hatt problemer med krengning ved høy fart, og dette har vært diskutert før.

 

Etter min erindring var det Batdilla som slet med Selcoen, men er ikke i stand til å finne igjen tråden, så det er mulig jeg husker feil :flag:

 

MEN : Dersom det var Batdilla, er jeg rimelig sikker på at han fant en (Petter) smart løsning på problemet. :lol:

 

Batdilla : Husker jeg feil? :flag:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Husker en episode for mange år siden, da man kjørte båtrace fra Tvedestrand til Danmark og tilbake. Da var det en med Draco 20 (Sportling) som hadde satt i en V8 med over 400 HK, denne la seg til siden i høy fart, da det nesten bare var propellen i vannet. :flag:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...