Jump to content

Rotasjonsretning på propell

SF

Recommended Posts

Hei,

Stemmer det at rotasjonsretningen på propellen (VP singelpropp drev) påvirker hvilken vei båten vil legge seg.  Jeg har hørt at en venstrepropell vil få båten til å krenge mot styrbord.

Mao bør du dersom du har en båt med styreposisjon på styrbord side ha en høyre propell.

1) Stemmer påstanden over???

2) Er effekten stor?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Tviler på at du vil merke noe krengning av betydning pga det.

Hva slags båt/størrelse er det snakk om?

Jeg har i hvertfall ikke erfart det. Det jeg imidlertid erfarer på båt med innbordsmotor (aksel) er at den kan dra litegrann til siden når man bakker opp. Den drar da til den siden som propellen roterer nar man bakker /VP = STB.

Denne effekten er også svært liten og vindretning har mye mer betydning på min båt.

Kan jo hende at andre med andre båttyper enn de jeg har hatt erfarer noe annet??

Hei,

Stemmer det at rotasjonsretningen på propellen (VP singelpropp drev) påvirker hvilken vei båten vil legge seg.  Jeg har hørt at en venstrepropell vil få båten til å krenge mot styrbord.

Mao bør du dersom du har en båt med styreposisjon på styrbord side ha en høyre propell.

1) Stemmer påstanden over???

2) Er effekten stor?

Beklager så ikke at du hadde singleprop drev først... Innlegget jeg først la inn gjelder for innenbordsmotor og aksel.

Kan hende man merker litt kregning på planende båter i høy fart. Det kan du jo sannsynlifvis enkelt oppheve med trimplan.

Problemet er at når jeg kompenserer kregning til styrbord med trimplan presser jeg bauen ned og båten vil da overplane.  Propellen begynner å kavitere når farten passerer 24 knop.

Spørsmålet er om jeg vil fått mindre kregning med en person i båten om jeg hadde skiftet rotasjonsretning på drevet og satt på en høyre propell.  Propellen vill da kanskje motvirke vekten av fører?!?

Noen som har peiling på dette??

Båten er en Teal 23 fot helplanende skråg med VP 280 singel prop drev

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Så vidt jeg husker, har andre hatt problemer med krengning ved høy fart, og dette har vært diskutert før.

Etter min erindring var det Batdilla som slet med Selcoen, men er ikke i stand til å finne igjen tråden, så det er mulig jeg husker feil :flag:

MEN : Dersom det var Batdilla, er jeg rimelig sikker på at han fant en (Petter) smart løsning på problemet. :lol:

Batdilla : Husker jeg feil? :flag:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...